مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان خبر داد:

اجرای ۴۰۵ برنامه کتاب‌محور به مناسبت هفته کتاب در استان زنجان

زنجان _ مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از اجرای ۴۰۵ برنامه کتاب‌محور به مناسبت هفته کتاب در اين استان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۶۷۱۲۲
|
۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ محمد رضاخانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه هفته کتاب و کتابخوانی یکی از مناسبت‌هایی است که هر سال گرامی داشته می‌شود، اظهار کرد: کتاب و مقوله کتابخوانی یکی از مسائلی است که همواره روی آن بحث می‌شود و بحث کتاب و کتابخوانی شاخص اول فرهنگی در هر کشوری محسوب می‌شود و فرهنگ هر جامعه از تعداد تیراژ کتاب‌ها سنجیده می‌شود.

اجرای  ۴۰۵ برنامه کتاب‌محور به مناسبت هفته کتاب در استان زنجان
وی با اشاره به اینکه در شاخص کتابخانه‌ای در منطقه اول هستیم افزود: اگر می‌گوییم در بحث کتابخوانی حال خوبی نداریم نسبت به فرهنگ و تمدن‌مان این را بیان می‌کنیم و این‌گونه نیست که مردم ما کتاب نمی‌خوانند.

این مسئول با بیان اینکه به هر اندازه که آمار کتاب و کتابخوانی افزایش یابد، میزان آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: از ۲۱ الی ۲۷ آبان‌ماه سی‌امین دوره هفته کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور آغاز می‌شود که اهداف طراحی این هفته، تاکید و توجه به مقوله اندیشه‌ورزی در نظام جمهوری اسلامی، تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای کشور، تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی و ایجاد عادت به مطالعه و هدایت و رونق اقتصاد فرهنگی کشور است.

رضاخانی ادامه داد: ستاد هفته کتاب و کتابخوانی در استان تشکیل شده و برنامه‌های متنوعی برای این هفته در سه سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای طراحی شده و حدود ۴۰۵ برنامه کتاب‌محور همچون برگزاری نشست کتابخوان، مسابقه کتابخوانی، رونمایی از کتاب‌های منتشره، برگزاری جلسات مشاوره، کارگاه‌های آموزشی، تشکیل محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی و ... اجرا خواهد شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان عنوان کرد: افتتاح کتابخانه امام حسین (ع) در منطقه بیسیم با زیربنای ۶۶۰ متر که ۷ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده، افتتاح بخش نسخ خطی و نفیس چاپی با زیربنای ۱۷۰ متر و وجود ۳۸۰۰ نسخه که با تجهیزات روز و ابزارآلات مخصوص نگهداری خواهند شد؛ افتتاح بخش ناشنوایان در کتابخانه اندیشه سپید، افتتاح کارگاه‌های ادبی مثنوی‌خوانی و حافظ‌خوانی، برگزاری پویش سیب‌های حبیب با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، برگزاری نشست کتاب و هنر با حضور هنرمندان با هدف خلق آثار هنری با موضوع کتاب، نشست نقد و بررسی کتاب، پویش کتابخوان که یک طرح برای اهدای خون است؛ عضویت رایگان در طول هفته برای تمامی همشهریان، طرح بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب‌ها، پویش اهدای کتاب و ... برخی از اقدامات هفته کتاب و کتابخوانی سال‌جاری است.

این مسئول بیان کرد: کتابخانه‌ها دیگر تنها محلی برای امانت‌گیری کتاب نیستند و با رویکرد جدید تبدیل به باشگاه‌های اجتماعی می‌شوند این تغییر کتابخانه‌ها ۶۰ خدمت فرهنگی را ارائه می‌دهند و در این رویکرد ایجاد کتابخانه تخصصی کودکان، ایجاد مرکز خلاقیت نوجوان، ایجاد اتاق‌های علم، پیک کتاب، خدمات مرجع مجاز، برگزاری قصه‌گویی مادران و کودکان در دستور اقدام است.

وی با بیان اینکه از ۱۰۰ کتابخانه استان ۸۲ کتابخانه به صورت نهادی است، گفت: همه خدمات کتابخانه‌ها در سطح عمومی رایگان است و یکی از خدمات نوین کتابخانه‌ها ایجاد اتاق‌های گروهی مطالعه است که گروه‌های مختلف می‌توانند در آن اتاق‌ها گرد هم‌آمده و جلسات لازم را برگزار کنند.

رضاخانی با بیان اینکه در شش ماهه اول سال ۲۰ هزار و ۶۸۹ نسخه کتاب اهدا شده و در حال حاضر تعداد اعضا کتابخانه‌های استان ۳۲ هزار و ۲۵۴ نفر هستند که آمار به دلیل شیوع ویروس کرونا پایین آمد، خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی همانند یک موزه فرهنگی برای استان است و می‌تواند اقدامات مختلف و متنوعی همچون مرکز اسناد بودن را داشته باشد و یک هویت برای هر شهری است که کتابخانه مرکزی استان حدود ۱۸ سال است که به دلیل کمبود بودجه متوقف شده و حدود ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار