خبرهای داغ:

خسارت بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ هزار تومانی سودجویان به منابع طبیعی شاهرود

شاهرود_رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: سودجویان طی ۶ ماهه نخست امسال یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان به منابع طبیعی این شهرستان خسارت وارد کردند.
کد خبر: ۹۴۶۰۴۷۱
|
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

خسارت بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ هزار تومانی سودجویان به منابع طبیعی شاهرودبه گزارش خبرنگار بسیج، محمدرضا کشاورزیان اظهار کرد: طی ۶ ماه گذشته ۱۰ تُن و ۹۸۰ کیلوگرم چوب تاغ، سه تُن و ۲۲۲ کیلوگرم زغال تاغ و چهار تُن و ۱۰۰ کیلوگرم انواع محصولات مرتعی از جمله گیاه «چلم» از قاچاقچیان که بیشتر آنان از استان‌های مجاور مبادرت به حمل می‌کردند کشف و ضبط شد.
او با بیان اینکه محموله‌های قاچاق بیشتر از خودرو‌های عبوری کشف شده است، ابراز کرد: ارزش چوب تاغ کشف شده ۸۷۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، زغال تاغ ۵۷۹ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان و محصولات مرتعی ۳۰ میلیون تومان برآورد شده است.
این مسئول با بیان اینکه رویشگاه گیاه «چلم» بیشتر در جنگل‌های شمال است، اظهار کرد: قطع و برداشت این نوع گیاه بدون مجوز از منابع طبیعی جرم است و از «چلم» برای مصرف در گل فروشی‌ها استفاده می‌شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود همچنین از کشف محموله هفت تنی چوب تاغ از تریلی «اسکانیا» در چند روز گذشته خبر داد و گفت: این تریلی از استان خراسان رضوی بارگیری شده بود و قصد عزیمت به شهر‌های شمالی را داشت که با هوشیاری پلیس آگاهی محور میامی به شاهرود متوقف شد.
او با بیان اینکه اظهارات راننده تریلی مبنی بر حمل لبنیات بود، افزود: پرونده‌ای به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان به منظور جبران خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.
کشاورزیان تاکید کرد: شهروندان هرگونه تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی را با سامانه ۱۳۹ و یا تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع اطلاع‌رسانی کنند.
گیاه تاغ گونه‌ای کویری و مقاوم در برابر کم آبی است که با هزینه فراوان کاشته و نگهداری می‌شود این گیاه نقش مهمی در حفظ روستا‌ها در برابر شن‌های روان دارد.
این نوع درختچه نقش مهمی در پیشگیری از بیابانزایی و روند پیشروی مناطق بیابانی به مناطق مسکونی حاشیه کویر دارد که به خاطر تولید زغال از این چوب، مورد دستبرد سودجویان قرار می‌گیرد.
وسعت مراتع و عرصه‌های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها