مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان خبر داد

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ماه محرم/کمترین موقوفات در استان زنجان مربوط به موقوفات قرآنی است

زنجان_مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ماه محرم در این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۵۹۸۷۸
|
۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰

به گزارش خبرنگار بسیج زنجان؛حجت الاسلام مختار کرمی ظهر امروز در نشست خبری بااصحاب رسانه که به مناسبت دهه وقف برگزار شد،اظهار کرد:سازمان اوقاف و امور خیریه سازمانی حاکمیتی برای مدیریت موقوفات واقفین خیراندیش می باشد.

 

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ماه محرم/کمترین موقوفات در استان زنجان مربوط به موقوفات قرآنی است

 

وی خاطرنشان کرد: این نهاد در تصمیم گیری های مربوط به موقوفات تابع دستورات و ابلاغیه های دفتر مقام معظم رهبریست و انحصارا شخص ولی فقیه و نماینده ایشان در سازمان اوقاف می تواند درباره موقوفات تصمیم گیری نمایند.

 

 

 

حجت الاسلام کرمی در ادامه با اشاره به اینکه استان زنجان دارای بیش از ۲هزار و۸۰۰موقوفه و بیش از ۳۳هزار رقبه و دارای ۵۷نیت اصلی می باشد‌،افزود:عمده نیات موقوفات استان زنجان با موضوع تعزیه داری حضرت سیدالشهدا و ابوالفضل العباس(ع)می باشد.

 

 

رئیس کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ در آمد موقوفات استان زنجان بیش از ۴۰ میلیارد تومان بوده است که رشد ۱۰۳ درصدی نسبت به یال ۹۹را نشان میدهد،گفت:در سال گذشته اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان بیش از ۲۵ میلیارد تومان اجرای نیت نموده است.

 

 

وی با اشاره به عملکرد شاخص قرآنی این نهاد و با بیان اینکه کمترین موقوفات در استان زنجان مربوط به موقوفات قرآنی است،افزود:اجرای مسابقات سراسری قرآن کریم،حمایت از موسسات و جامعه قرآنی،کسب ۵رتبه برتری استانی در مسابقات سراسری سال گذشته نمونه ای از این مهم است.

 

 

 

این مسئول با بیان اینکه عوائد موقوفاتی قرآنی در استان زنجان کمر از ۵ میلیون تومان است،گفت:هزینه برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم بیش از ۵۰۰میلیون تومان است به همین دلیل علیرغم میلی باطنی توان حمایت مناسب از سوی اوقاف برای جامعه قرآنی،آنطور که باید و در شان آنان است،محقق نمی شود.

 

 

وی بااشاره به عملکرد شاخص معاونت فرهنگی و اجتماعی در این استان تصریح کرد:اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه شاخص استان با حضور مبلغین اعزامی از حوزه علمیه قم،اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ماه محرم،اجرای طرح نشاط معنوی در فصل تابستان و برگزاری دهها کلاس و کارگاه آموزشی برای قشر جوان،طرح مهر تحصیلی حمایت از دانش آموزان بی بضاعت و تهیه لوازم التحریر،اجرای طرح مودت که به معنی مشارکت مردم دیندار استان در توسعه مساجد و بقاع مبرکه به مبلغ یک میلیارد و دویست(هدایای غیرنقدی)و انجام خدمات تبرعی بدون دستمزد و فی سبیل الله به میزان چهار میلیارد و یکصد میلیون تومان نمونه ای از عملکرد این مجموعه است.

 

 

 

حجت الاسلام کرمی ادامه داد:طرح قرار ۱۲ در امزادگان و بقاع شاخص استات با تهیه و تزیع بیش ز یکهزار و ۲۷۷بسته غذایی از محل مساعدات مردمی و عواید موقوفات،اجرای طرح شمیم حسینی مساعدت به هیات های حسینی از محل عواید موقوفات با نیات مرتبط به میزان ۳۰۰میلیون تومان،اجرای ۳طرح شمیم خدمت با موضوع اشتعالزایی برای اقشار کم درآمد و برپایی دو موکب با تجهیزات و امکانات کامل توسط حسینیه اعظم زنجان و اداره اوقاف و امور خیریه با توزیع روزانه بیش از ۲۰ هزار پرس غذای گرم  و ۲۰ هزار پذیرایی چای، شربت و اب اشامیدنی در شهر سامراء در طی ایام اربعین حسینی از در عملکردهای شاخص معاونت فرهنگی و اجتماعی در این استان می باشد.

 

 

وی در ادامه با اشاره به عملکرد شاخص معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع خاطرنشان کرد:جذب بیش از ۸.۵میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مصلی زنجان،جذب ۳۹۷ میلیون تومان اعتبار برای تعمیر و مرمت مساجد و بقاع استان زنجان نمونه ای از این اقدامات است.

 

 

حجت الاسلام کرمی با اشاره به اینکه استان زنجان دارای یکهزار و ۴۵۷ مسجد،حسینیه و تکیه است،گفت:متاسفانه علیرغم توقع و انتظار مردم از اداره کل اوقاف هیچگاه اعتبار کافی برای اینکار اختصاص نیافته به طوریکه برای این تعداد مسجد صرفا در سال ۱۴۰۰،۳۹۷ میلیون تومان اختصاص یافت.

 

 

رئیس کل اداره اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به عملکرد شاخص بهره وری اقتصادی این استان افزود:توسعه تعداد ۱۸ بقاع متبرکه به متراژ ۲هزار و ۴۲۵،تعمیر و مرمت تعداد ۴۱ موقوفه و ارتقاء بهره وری آنان،تعمیر و مرمت کاروانسرای سنگی با همکاری بخش خصوصی و میراث فرهنگی استان با مبلغی بیش از ۷میلیارد تومان،تعیین تکلیف تالار احسان شهر قیدار،اجرای توسعه حرم قیدار نبی،تکمیل پروژه پیامبر اعظم ۲،آماده سازی یک ونیم هکتار از اراضی امامزاده قاسم کلوییم شهرستان طارم و کشت برنج درجه یک ایرانی با مبلغ بیش از ۳۰۰میلیون تومان،ساخت رستوران برای ایجاد درآمد پایدار برای مسجد قبا شهر زنجان نمونه ی ز این اقدامات است.

 

وی یادآور شد:اخذ مجوز ار تشریفات برای مروژه ۳۰۰هکتاری درختکاری زیتون در شهرستان طارم در روستای ته دره که متاسفانه با عدم حمایت مسئولین استانی در سال های پیش این طرح علیرغم اجرای بخشی از آن و اختصاص اعتبار قابل توجه دچار توقف شد و نیز ارتقا درآمد موقوفه از ۴میلیون تومان در سال پنجم به ۱۰میلیارد و در سال دهم به ۱۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات اداره بهره وری اقتصادی این مجموعه می باشد.

 

 

 

حجت الاسلام کرمی در پایان با بیان اینکه سالانه هزاران خدمت ماندگار از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه به رزدم ارائه می شود،تصریح کرد:تلاش ما،حفظ عین موقوفات،ارتقاء بهره وری برای اجرای نیت امینانه واقفین خیر اندیش است.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار