خبرهای داغ:
مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان:

سال تحصیلی جدید، کلاس خالی از معلم نخواهیم داشت/ پیش‌بینی حضور ۳۲۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید

همدان-مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان بابیان اینکه در سال تحصیلی جدید کلاس خالی از معلم نخواهیم داشت، گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته باید در این شرایط آن را به خوبی مدیریت کنیم.
کد خبر: ۹۴۵۴۳۰۸
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود نقوی امروز در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته دولت در تشریح عملکرد یک ساله اداره آموزش و پرورش استان با بیان اینکه طی این مدت اقدامات و فعالیت‌های خوبی صورت گرفته  است، اظهار داشت: پس از دو سال تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا ۱۴ فروردین امسال تصمیم بر حضور دانش‌آموزان در کلاس شد.

وی به رتبه دوم همدان در سطح کشور از نظر حضور دانش‌آموزان در مدارس اشاره و بیان کرد: خوشبختانه با بازگشایی مجدد مدارس، ۹۵ درصد دانش‌آموزان استان در کلاس حضور یافتند که مدارس از این نظر مورد بازرسی قرار گرفتند و حضور مدیر، معلم و دانش‌آموزان در کلاس‌ها بسیار عالی بود.

مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان گفت: در سال تحصیلی جدید از دوم مهر ماه کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

* اسکان ۵۰ هزار نفر طی تعطیلات نوروز در مدارس استان

وی با بیان اینکه همدان شهر گردشگری و پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی نام گرفته به اسکان مسافران به عنوان دیگر عملکرد اداره آموزش و پرورش استان اشاره و بیان کرد: در تعطیلات نوروز ۵۰ هزار نفر در مدارس استان اسکان داده شدند که ۶۰ درصد فرهنگی و ۴۰ درصد غیرفرهنگی بودند به این صورت که ۵۰ درصد مسافران نوروز توسط آموزش و پرورش اسکان داده شد.

نقوی با اشاره به اسکان مسافران در ایام ارتحال امام راحل به تعداد ۸۰۰ خانواده، عنوان کرد: در ایام تابستان نیز ۴۰ هزار مسافر را اسکان دادیم که هدف ما در این راستا میزبانی و تجلیل از فرهنگیان که پس از دو سال امکان مسافرت برای ان‌ها فراهم شده، صورت گرفت که با حداقل هزینه و قیمت خدمات شایانی به مسافران ارائه کردیم.

وی با اشاره به تخصیص ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین آب مدارس برای سال تحصیلی جدید تصریح کرد: برای آن که دغدغه آب شرب و سرویس بهداشتی مدارس را سال تحصیلی جدید نداشته باشیم به جد پیگیر موضوع هستیم و تانکر‌هایی را به همین منظور در مدارس آماده کردیم.

مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان ارتقا و شان جایگاه معلم را از دیگر اقدامات این نهاد در طی یک سال گذشته بیان و تاکید کرد: در راستای تکریم و ارتقا جایگاه معلم در هفته گرامیداشت مقام معلم برنامه‌های مختلفی با حضور مسئولین ارشد استان برگزار کردیم و از عموم مدارس با تکریم مدیر و معلم بازدید داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه باید شأن و جایگاه معلم در جامعه ارتقا یابد، بیان کرد: تکریم و ارتقای جایگاه معلم باعث کیفیت‌بخشی در عرصه تعلیم و تربیت می‌شود که لازم است مسئولین استان نیز این جایگاه را بیش از پیش ارج نهند و باعث ارتقای آن شوند که نتیجه آن تعلیم و تربیت بهتر دانش‌آموز است.

نقوی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: این طرح به منظور فراهم کردن محیط‌های ورزشی و افزایش شور و نشاط بین دانش‌آموزان اجرا شد که در این طرح ایجاد سالن ورزشی، زمین چمن و زمین فوتبال ساحلی مد نظر بود که ۳۰ درصد اعتبار آن از طریق استانداری و مابقی از مدارس و خیرین تامین می‌شود و یک میلیارد تومان برای تقویت این طرح اختصاص یافته است.

* ایجاد زمین چمن مصنوعی را برای دانش‌آموزان با ۱۵ میلیارد تومان نقدینگی

وی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در استان ایجاد زمین چمن مصنوعی را برای دانش‌آموزان با ۱۵ میلیارد تومان نقدینگی در دستور کار قرار دادیم، گفت: ۳ میلیارد تومان نیز برای تجهیز اختصاص یافته که این زمین چمن‌ها به صورت ۱۰۰ در صد تهیه و در مناطق توزیع شده است.

مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان ادامه داد: کمیته برنامه‌ریزی ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای کمک به ایجاد زمین‌های چمن اختصاص داده است که در تلاش هستیم  قبل از بازگشایی مدارس، ۵۸ زمین چمن تکمیل و ایجاد شود.

وی  به اجرای طرح شهید خرازی هدف از اجرای این طرح را  تقویت بنیان خانواده و ترویج فرهنگ ورزش دانست و بیان کرد: با توجه به  وجود ۲۷ سالن ورزشی در استان، در طرح شهید خرازی  روز‌های پنج‌شنبه مادران با دختران و  روز‌های جمعه پدران با پسران می‌توانند ازسالن‌های ورزشی به صورت رایگان استفاده کنند که در حال حاضر ۲۰ سالن ورزشی به این منظور دیده شده است، اما باید به جایگاهی برسیم که تمام سالن‌های ورزشی مورد استفاده قرار گیرند.

نقوی به فعالیت‌های جهادی دانش‌آموزان و معلمان اشاره و بیان کرد:  گروه‌های جهادی به منظور کار‌های فرهنگی، تربیتی، عمرانی و ... در مدارس در حال فعالیت هستند که در تلاش هستیم مدارس استان کانون محله شوند.

وی با بیان اینکه اردوگاه‌های استان روز‌های جمعه ازساعت ۶ صبح تا ۹ شب به صورت رایگان در اختیار معلمان قرار می‌گیرد، گفت: این اقدام در راستای افزایش شور و نشاط معلمان صورت می‌پذیرد که در تلاش هستیم با هماهنگی خانه مطبوعات خبرنگاران نیز بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان با تاکید بر اینکه ۵ هزار متر زمین رها شده را در ساحل نمک ابرود که شهرداری قصد داشت به تملک خود در بیاورد توانستیم پس بگیریم، اضافه کرد: این زمین را به اردوگاه دانش اموزی اضافه کردیم.

وی تصریح کرد: همچنین اردوگاه چالوس را با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان راه‌اندازی کرده‌ایم تا با  شبی ۲۰۰ هزار تومان اجاره در اختیار فرهنگیان قرار دهیم که علاوه بر این به به دنبال راه‌اندازی زائرسرا‌ها در مشهد مقدس برای فرهنگیان هستیم.

*توزیع ۲۶۰۰ بسته بهداشتی، غذایی و لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان

نقوی به ایجاد مرکز نیکوکاری برای رسیدگی به مناطق محروم و روستایی به عنوان دیگر اقدام مهم آموزش و پرورش استان همدان اشاره و بیان کرد: به منظور رسیدگی به مناطق محروم روستایی با کمیته امداد طرحی را اجرا می‌کنیم که در این طرح تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ بسته بهداشتی، غذایی و لوازم‌التحریر قبل از عید با هزینه ۲ میلیارد تومان در ۱۶ نقطه استان توزیع شد.

وی به توزیع ۱۴ هزار ماسک رایگان با همکاری کمیته امداد بین دانش آموزان مناطق محروم اشاره واظهار کرد: در تلاش هستیم  بسته‌های لوازم التحریر با اعتبار یک میلیارد تومان از سوی آموزش و پرورش و یک میلیارد تومان نیز از سوی کمیته امداد تهیه و برای آغاز سال تحصیلی جدید در مناطق محروم روستایی توزیع کنیم.

مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان به فعالیت‌های جهادی معلمان با همکاری سپاه اشاره و عنوان کرد: تصمیمات خوبی برای اینکه عشایر کمبود معلم نداشته باشند، گرفته شده و معلمان جهادی در این مناطق حضور می‌یابند به طوری که در این راستا ۵۰ جهادگر از ابتدای خردادماه به صورت رایگان در حال آموزش به دانش‌آموزان عشایر هستند.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات عمرانی ـموزش و پرورش در سطح کشور قوی،  ولی در سطح استان بسیار ضعیف است، به اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات عمومی طی سفر رئیس جهور به استان اشاره و بیان کرد: در این راستا تقسیم‌بندی مناطق محروم انجام شده و به زودی ۱۵ کاروان توزیع تجهیزات از محل اعتبارات کشوری به این مدارس را انجام خواهند داد.

نقوی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید کلاس خالی از معلم نخواهیم داشت، اضافه کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته  برای اینکه دوم مهرماه کلاس خالی از معلم نداشته باشیم اقداماتی در دستور کار قرار گرفته هرچند این مشکل و کمبود وجود دارد، اما باید در این شرایط آن را به خوبی مدیریت کنیم.

* کمبود معلم در استان ناشی از  نگاه حاکمیتی و خصوصی‌سازی در گذشته است

وی کمبود معلم در استان را ناشی از  نگاه حاکمیتی و خصوصی‌سازی در گذشته دانست و عنوان کرد:  مسئله کمبود معلم مسئله کشوری و استانی است که در استان با نگاه بسته به طرح امین باعث شده نتوانیم تبدیل وضعیت خوبی انجام دهیم در صورتی که استان‌های همجوار ما به خوبی از بخشنامه‌ها استفاده کرده و علاوه بر ان با دیگر استان‌ها معلم می‌فرستند.

مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان با اشاره به تبدیل وضعیت ۴۵ نفر نیرو، به جبران بخشی از کمبود معلم از طریق اضافه تدریس اشاره و عنوان کرد:  می‌شد از طریق ۳۰۰ معلم از طریق طرح امین به همدان اضافه شود که متاسفانه در همدان صفر است در حالی که در دیگر استان‌ها انجام شده است.

وی  با تاکید بر عدالت آموزشی با بیان اینکه مدیریت معلم طوری صورت گرفته تا تعادل را با نواحی و مرکز انجام دهیم اضافه کرد: تعادل در مناطق و شهرستان‌ها را با مرکز استان برقرار کردیم به طوری که ۸۰۰ معلم را در مناطق جابجا کردیم که ۶۰۰ نفر از آن‌ها وارد همدان شد و اضافه تدریسی را در کل استان تقسیم کردیم.

نقوی قوی عنوان کرد: نیرو‌های اداری آموزش و پروش  ۴ هزار و ۱۸۳ نفر است که به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر رساندیم که کمبود معلم جبران شود که در صورت تخصیص نیرو این نیرو‌ها به بخش مربوطه بازگردانده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای جبران کمبود نیرو از نیرو‌های اجرایی و بازنشستگان استفاده خواهیم کرد، گفت: امسال ۲ هزار و ۳۵۰ نفر در مرز بازنشستگی هستند و با توجه به شرایط مجبور به استفاده از این نیرو‌ها هستیم تا کمبود معلم را جبران و هیچ کلاس خالی از معلم وجود نداشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرروش استان همدان  با بیان اینکه برای سال تحصیلی جدید تاکنون ۲۹۸ هزار دانش‌آموز در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که ۸۵ درصد کلاس‌بندی آن‌ها صورت گرفته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۲۰ هزار دانش آموز در سطح استان داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار