به مناسبت هفته دولت

آغاز عملیات اجرایی ساخت سد باهوش اهرم

همزمان با گرامیداشت هفته دولت عملیات اجرایی سد مخزنی باهوش تنگستان در آیینی با حضور استاندار بوشهر و نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
کد خبر: ۹۴۵۴۰۱۹
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از تنگستان،همزمان با گرامیداشت هفته دولت عملیات اجرایی سد مخزنی باهوش تنگستان در آیینی با حضور احمد محمدی زاده استاندار بوشهر و غلامحسین کرمی نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد تا کشاورزان و باغداران این منطقه به رونق شغل، اقتصاد و نجات نخلستان های خود امیدوار شوند.

پس از حضور آیت الله رئیسی ،در نخیلات شهرستان تنگستان ومواجه شدن با مشکلات نخلداران وکشاورزان این منطقه ،وزیر جهاد کشاورزی و استاندار بوشهر را موظف کرد مشکلات مطرح شده را در اسرع وقت رسیدگی و برطرف کنند.

در همین راستا بود که پیگیری اجرای سد باهوش به عنوان یکی از اولویت‌های شهرستان تنگستان مطرح و مسئولان استان و شهرستان زمینه اجرای این سد را فراهم کردند و امروز در هفته دولت وعده رئیس جمهور به کشاورزان تنگستانی محقق و عملیات اجرایی این سد که از آرزوهای دیرینه و از مطالبه های به حق نخلداران این شهرستان بود آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: سد باهوش تنگستان از نوع بتنی غلتکی به طول۳۷ متر و در حوضه آبریزی به مساحت ۶۲۸ کیلومتر مربع با حجم مخزن ۱۸.۵ میلیون مترمکعب وآب تنظیمی هشت میلیون بر مترمکعب بر روی رودخانه باهوش احداث می‌شود.

علی محمدی افزود: کنترل سیلاب‌های مخرب و کاهش خسارت‌های ناشی از آن، تامین آب مطمئن برای آبیاری نخلستان‌ها، تامین بخشی از حقابه نخیلات شبکه آبیاری اهرم، کاهش فشار بر سفره‌های آب زیرزمینی منطقه و تثبیت مشاغل حوزه کشاورزی از جمله هدف‌های این طرح است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: با اجرای این سد ۳۲۴ هکتار نخیلات و ۲۱۷ هکتار زمین‌های زراعی گندم در طرح بهبود زیر کشت می‌رود.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است سد باهوش در مدت ۳۶ ماه با ۳۵۰ میلیارد تومان اعتباراز محل اعتبارات ملی احداث شود.

محمدی گفت: با توجه به خشکسالی‌های مستمر و تغییرات اقلیمی که منجر به تغییر رژیم بارندگی شده است، سیاست گذاری صنعت آب بوشهر تامین و مدیریت مصرف توأمان آب است.

وی افزود: به همین منظور پروژه‌های متعددی در راستای کنترل رواناب‌ها، ذخیره سازی آن و توزیع عادلانه آب با حداکثر بهره‌وری در استان بوشهر در حال انجام است.

تلفیق آب سد خائیز و باهوش و بخشی از آب زیر زمینی باعث می شود نیاز آبی نخلستان های شبکه اهرم که یک هزار و ۳۰۰ هکتار است تامین و به تعبیری تشنگی نخیلات اهرم برطرف شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار