قوه عاقله عراق مانع از «غوغاسالاری صدر» شود

نظام قضایی و امنیتی عراق و البته تصمیم گیران و قوه عاقله عراق تمهیداتی را فراهم آورند که دیگر شخص، گروه یا جریانی به خودش اجازه ندهد که به جهت دست یابی به اهدافش به قانون اساسی عراق بی احترامی کرده و خواستار تضعیف و از بین بردن نظم و ساختار موجود گردد.
کد خبر: ۹۴۵۱۵۸۰
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵

خبرگزاری بسیج،«توصیه می‌کنیم همه جریان‌های سیاسی عراق را به احترام به قانون اساسی این کشور به عنوان منشور ملی دعوت می‌کنیم و همچنین پاسداشت نهاد‌های قانونی در این کشور و اینکه ثبات و آرامش در این کشور از طریق همفکری بین جریانات داخلی این کشور به دست می‌آید و منافع ملی بر منافع جناحی ارجحیت می‌یابد.»

این‌ها اظهارات اخیر «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه است که در خصوص شرایط متلاطم عراق گفته است و طرف‌های مختلف را به آرامش و احترام به قانون اساسی آن کشور دعوت کرده است.

البته منظور صحبت فوق مشخص است که به چه کسی و چرا است و اینکه همه می‌دانند که امروز چه جریانی به رهبری چه فردی در حال برهم زدن نظم عمومی و ثبات و آرامش عراق است.

این موضوع را بار‌ها مورد بررسی قرار دادیم که پس از انتخابات پارلمانی و اعلام نتایج تا به امروز بار‌ها جلسات مختلفی میان گروه‌های سیاسی مختلف در عراق شکل گرفت، ولی بی نتیجه مانده که این می‌تواند به ضرر دولت و مردم عراق باشد.

هر چه زمان بگذرد و این امر محقق نشود، در واقع کسی مسئول و پاسخگوی وضعیت فعلی عراق نخواهد بود، آن هم با این حجم و گستردگی مشکلاتی که در کشور وجود دارد، از فساد اداری، مالی و سیاسی میان مسئولین دستگاه‌های مختلف گرفته، تا قطعی‌های مکرر آب و برق و ده‌ها و صد‌ها مشکل معیشتی دیگری که مردم آن کشور روزانه با آن مواجه هستند.

در این میان، اما هستند کسانی که گویا از تداوم وضعیت فعلی سودمند هستند و حتما باید شرایط به نحوی که آن‌ها مد نظر دارند پیش برود.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر که علاقه زیادی به اردوکشی‌های خیابانی و پیشبرد اهدافش از طریفق غوغا و آشوب دارد، اخیرا با فراخوان هوادارانش به میدان التحریر بغداد قصد مقابله مستقیم در برابر ائتلاف شیعه و حامیانش که چند روز پیش اعتراضاتی را به رفتار‌های زننده ای، چون ورود غیر قانونی به پارلمان عراق داشتند، دارد.

صدر در خصوص اهداف حامیانش که آن‌ها را به خیابان کشانده و به نوعی برای ساختار سیاسی و دیگر گروه‌ها و جریانات شاخ و شانه کشیده است، گفته که «مطالبات تظاهرات کنندگان طرفدار وی اصلاح نظام با تمام جزئیات آن شامل دستگاه قضایی، پارلمان و دولت عراق است.»

پیش از این نیز، هوادارن صدر در دو مرحله کشور را به سمت ناامنی و بی ثباتی بردند، یکی در نماز جمعه چند هفته پیش که به نحوی به اردوکشی خیابانی و زورآزمایی حامیان صدر شبیه بود تا نماز جمعه و دیگری هم که ورود عده‌ای از حامیان مقتدی صدر به پارلمان عراق در منطقه خضرا بغداد که گویا بدون توجه به تبعات آتی آن، این اقدامات را انجام میدهند!

البته اقدامات حاشیه ساز و هزینه زای مقتدی صدر محدود به این موارد نمی‌شود و وی پیش‌تر نیز، از نمایندگان جریان صدر در پارلمان این کشور خواسته بود تا دسته جمعی از مجلس استعفا دهند تا به نوعی خود را از روند تحولات سیاسی فعلی بری جلوه دهد و کناری بکشد.

در این میان، برخی کارشناسان عراقی نیز معتقدند مقتدی صدر خواهان روی کار آمدن نظام سیاسی جدید به ریاست خود وی در آن کشور است و ایجاد آشوب و تظاهرات خیابانی نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به این هدف به حساب می‌آید.

اما با لحاظ کردن موقعیت امروز عراق باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری وجود داشته باشد و قوه عاقله آن کشور اجازه ندهد که کسانی، چون صدر و هوادارانش هرگونه که تشخیص میدهند به ناآرامی و بی ثباتی کشور دست بزنند و امنیت کشور را آن هم در این مقطع حساس که تروریست‌ها مترصد استفاده از اندک فرصت‌ها هستند، بازیچه اهداف جناجی و گروهی خود نمایند.

مسئولین عالی رتبه عراق امروز باید بیش از گذشته در برابر توطئه‌های داخلی و بعضا حمایت شده از سوی برخی بازیگران خارجی هشیار باشند و اجازه ندهند که آرامش و ثبات کشور قربانی زیاده خواهی عده‌ای گردد که می‌خواهند با سواستفاده از قدرت و نفوذ خود در میان بخشی از جامعه، برای تمام عراق تصمیم گیری کرده و خود را به عنوان فرد اول عراق معرفی کند.

امیدواریم که نظام قضایی و امنیتی عراق و البته تصمیم گیران و قوه عاقله عراق تمهیداتی را فراهم آورند که دیگر شخص، گروه یا جریانی به خودش اجازه ندهد که به جهت دست یابی به اهدافش به قانون اساسی عراق بی احترامی کرده و خواستار تضعیف و از بین بردن نظم و ساختار موجود گردد.

آنچه که امروز برای عراق مفید است و می‌تواند منافع ملی آن را به شکل حداکثری تامین نماید اتحاد، انسجام و همفکری بیش از پیش گروه‌ها و جریانات مختلف سیاسی فارغ از شیعه، سنی و کرد است چرا که باید این مساله را مد نظر داشته باشند که آن‌ها پیش از هر عنوانی یک عراقی هستند و این فرهنگ و تفکر «ملی گرایی» و عراق دوستی باید بیش از گذشته در رگ و پی آن‌ها به عنوان الگوی مردم وجود داشته باشد.

در این میان در روز‌های اخیر شاهد تلاش‌های برخی از شخصیت‌های سیاسی برای نزدیک کردن فکر و نظر سایر گروه‌ها و جریانات عراقی هستیم که از جمله آن‌ها «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح است که به اقلیم کردستان عراق سفر کرد و دیدار‌هایی را با مسئولین آن به منظور بررسی چگونگی برون رفت از بن بست سیاسی کشور انجام داد.

در خاتمه آنکه، رهبران شیعه عراقی نیز باید بیش از پیش هشیار و آگاه باشند تا مبادا با رویکرد و رفتار‌های «غوغاسالارانه»‌ی برخی از جمله مقتدی صدر به دام فتنه تقابل شیعه شیعه درافتادند و بدانند که لازم است در این شرایط تمام این گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی شیعه با اجماع و همگرایی توان خود را افزایش دهند.

محمد مهدی ملکی

ارسال نظرات
آخرین اخبار