برداشت عسل بهاره از زنبورستان‌های استان اردبیل آغاز شد

برداشت محصول عسل بهاره از حدود چهار هزار مزرعه پرورش زنبور عسل در استان اردبیل آغاز شد.
کد خبر: ۹۴۴۵۲۸۵
|
۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به آغاز فصل برداشت عسل بهاره در این استان گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده، امسال بیش از هفت هزار و ۳۰۰ تن محصول عسل در استان اردبیل برداشت می‌شود.

دهقان باقری اضافه کرد: زنبورداران استان هم‌اکنون در مناطق ییلاقی استان مستقر هستند و پس از طی مدت دو ماه و قبل از کوچ به مناطق قشلاقی و گرمسیر، عسل تابستانه را نیز از اواخر فصل تابستان برداشت می کنند.

برداشت عسل بهاره از زنبورستان‌های استان اردبیل آغاز شد

وی، ۹۹.۵ درصد از کندوهای پرورش زنبور عسل استان اردبیل را کندوهای مدرن اعلام کرد و افزود: امسال ۴۶۰ هزار کندوی زنبور عسل در استان شناسایی شده که ۴۵۶ هزار مورد از آنها کندوی مدرن و چهار هزار مورد آنها نیز کندوی سنتی است.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، میانگین تولید عسل در کندوهای سنتی را ۴.۵ کیلوگرم و میانگین تولید محصول در کندوهای مدرن را ۱۶.۱ کیلوگرم ذکر و بیان کرد: تنها ۱۶ تن از محصول عسل استان در کندوهای سنتی تولید می‌شود.

باقری همچنین پرورش زنبور عسل را یکی از مهمترین بخش‌های اشتغال‌آفرینی در حوزه کشاورزی استان برشمرد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در پرورش زنبور عسل در استان مشغول فعالیت هستند.

برداشت عسل بهاره از زنبورستان‌های استان اردبیل آغاز شد

به گزارش ایرنا، میانگین عسل تولیدی در هر کندوی زنبور عسل استان اردبیل بسته به شرایط آب و هوایی سال، حدود ۱۶ تا ۱۹ کیلوگرم است.

عسل تولید شده در این استان به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

برداشت عسل بهاره از زنبورستان‌های استان اردبیل آغاز شد

سالانه حدود ۳۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.

سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۲۰۰ تن برآورد شده است.

عسل از مهمترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا چهار میلیون ریال قیمت دارد.

عسل تولید شده در استان اردبیل که به عسل سبلان معروف است، ثبت جهانی شده و شهرت ملی و جهانی دارد.

استان اردبیل رتبه سوم در تولید محصول عسل در کشور را دارد و به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز با برند عسل سبلان رواج دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار