امام جمعه ایلام مطرح کرد:

لزوم توجه و اختصاص اعتبار به کمیته فرهنگی ستاد اربعین/ اربعین حسینی جلوه ای از حکومت جهانی امام عصر(عج) است

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر اختصاص اعتبار مناسب برای اجرای فعالیت ها و برنامه های کمیته فرهنگی ستاد اربعین حسینی، گفت: در خصوص آداب زیارت و خدمات رسانی به زوار بایستی فرهنگ سازی شود.
کد خبر: ۹۴۴۳۰۸۶
|
۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز(۱۵ تیر) در نشست اعضای کمیته فرهنگی ستاد اربعین حسینی استان ایلام، اظهار کرد: متاسفانه از برنامه های فرهنگی اربعین غافل بودیم، در سال های گذشته برنامه هایی از طریق دستگاه های متولی اجرا شده اما در این زمینه به صورت جزیره ای عمل شده  که لازم است برنامه ها به صورت همگرا برگزار شود.

 

حجت الاسلام« الله نور کریمی تبار» با بیان اینکه در ستاد مرکزی اربعین حسینی، کمیته فرهنگی وجود دارد اما آثار این کمیته فرهنگی را در استان و کشور در ایام اربعین ان طور که باید و شاید ندیده ایم، افزود: در بودجه های اربعین حسینی، زیرساخت های فرهنگی مورد توجه قرار نگرفته است و این در حالی است که  رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر فعالیت های فرهنگی اربعین تاکید داشته اند.

 

وی با تاکید بر اینکه ما نیاز داریم برای فرهنگ سازی در حوزه اربعین حسینی و این شوری که مردم ما دارند، برنامه ریزی های لازم شود، ابراز کرد: مردم ایلام در ایام اربعین حسینی با تمام وجود پای کار هستند و خانه های خود را در اختیار زوار قرار می دهند و لازم است که این صحنه های ناب، مستند سازی و این فرهنگ به نسل جوان منتقل شود.

 

امام جمعه ایلام با بیان اینکه اربعین حسینی جلوه ای از حکومت جهانی امام عصر(عج) است، یادآور شد: در ایام اربعین حسینی مردم استان در خدمت زائران اریعین قرار می گیرند و از وقت خود می گذرند، لازم است یک مدیریتی هم باشد که جوانانی خادم زوار هستند، آداب پذیرایی از زوار را آموزش ببینند، هم زیارت و هم خدمت به زوار و هم خود زائر دارای آدابی است که باید در این زمینه نیز کار فرهنگی انجام شود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار گفت: کار خوبی که در ایلام شروع شده، شریک کردن مردم در پذیرای از زوار اربعین حسینی در استان است که خانواده های ایلامی متناسب با توان خود، در امر پذیرایی مهمان امام حسین(ع) مشارکت می کنند که کار ارزشمندی است که باید این موضوع هم سازماندهی شود.

 

وی با تاکید بر پخش اذان و اقامه نماز جماعت در کل موکب ها در سه وعده در ایام اربعین حسینی، تصریح کرد: پخش اذان در کلیه موکب ها از جمله برنامه هایی است که باید کمیته فرهنگی مد نظر قرار دهد و از طرفی هم برنامه های دینی و فرهنگی در سطح موکب ها اجرا شود.

 

امام جمعه ایلام با اشاره به تلاش مردم ایلام به عنوان پایتخت زوار اربعین حسینی در خدمت به زوار  بیان کرد: ما ادعا داریم که پایتخت خادمان زوار اربعین حسینی هستیم، ولی وقتی کسی وارد استان می شود آیا این مفهوم را درک می کند و این ارتباط را برقرار می کند، در این زمینه بایستی پیام هایی در ورودی های شهر وجود داشته باشد که این تداعی خادمان زوار حسینی در ذهن زوار ایجاد گردد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر فضاسازی در خصوص پیام هایی تاثیرگذار بر زوار  اربعین حسینی، گفت: اربعین حسینی یک فرصت استثتایی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است،  نحوه مدیریت اعزام زوار در سال جاری نسبت به سال های گذشته متفاوت خواهد بود با توجه به گرمای و هوا و رعایت نکات بهداشتی لازم است که در زمان توقف زوار برنامه های فرهنگی تاثیرگذار در موکب ها و موقفگاه ها اجرا شود.

 

وی بیان کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که به اندازه ای زوار در پایانه مرزی مهران حضور داشته باشند که در پایانه مرزی مهران تراکم زوار با توجه به گرمای هوا نداشته باشیم و به این منظور  نیز باید مکان توقف و اسکان زوار در مسیرهای تردد زوار تدارک دیده شود و می توان  در این خصوص در منطقه چغاسبز ایلام که یم تاوند به یک پارک کشوری شود و برخی مناطق،  جاذبه های لازم فرهنگی تاثیرگذار را ایجاد کرد.

 

امام جمعه ایلام بیان کرد: لازم است که رسانه ها در کمیته فرهنگی مورد توجه قرار گیرند، ضرورت دارد برنامه نرم افزاری در خصوص ارائه پیام های فرهنگی از طریق رسانه های جدید به زواری که از مرز مهران و استان ایلام تردد می کنند، اقدامات لازم انجام شود.

 

حجت الاسلام کرمی تبار خاطرنشان کرد:  دانش آموزان می توانند در کنار موکب های اربعین حسینی حضور داشته باشند و در امر خدمات رسانی به زوار مشارکت داشته باشند که هم تاثیر فرهنگی بر دانش آموزان دارد و هم زمینه مشارکت دانش آموزان را در خدمات رسانی و افزایش خدمات رسانی را فراهم می شود.

 

وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از زوار رابعین حسینی از مرز مهران تردد می کنند، خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد که خروجی فعالیت های ما در اربعین حسینی در راستای افزایش معنویت در بین زوار اربعین حسینی باشد و اثرات ماندگاری بر روی زوار داشته باشد.

 

گفتنی است، در این نشست، اعضای کمیته  فرهنگی ستاد اربعین حسینی گزارش از برنامه ها و فعالیت های فرهنگی خود را در ایام اربعین حسینی  ارائه کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار