خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین؛

فرهنگ سازی مدیریت درست مصرف، راه برون رفت از چالش کم آبی است

ملکی عنوان کرد: با توجه به کاهش افت آب چاه ها، بارندگی و افزایش مصرف مشترکین در بخش های مختلف، باید الگوی درست مصرف به ویژه از سوی رسانه‌ها فرهنگ سازی شود.
کد خبر: ۹۴۴۲۴۳۷
|
۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان و تقدیر از اصحاب رسانه در گذر از پیک تابستان 1401 با حضور یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین، داراب بیرنوندی مدیرعامل شرکت آبفای استان، مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع برق استان، علی خلجی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان، ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره کل توزیع نیروی برق استان برگزار شد.

 

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در این نشست بیان کرد: با نگاهی کلی به صنعت آب و برق، می توان دریافت اساسی ترین مشکل کشور مدیریت مصرف است. 

 

وی گفت: در کشور منابع زیادی وجود دارد اما نحوه مصرف این انرژی ها نامناسب است و کشور ما بسیار مصرف گراست که این امر در مقایسه با سایر کشورها مشهود است. در استان نیز به اندازه رفع نیازها آب وجود دارد اما متاسفانه مصرف بسیار اسفناک است و باید گام های اساسی برداشته شود و مهمترین موضوع فرهنگ سازی است. 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین اظهار کرد: باید نحوه مصرف را مدیریت کنیم و در کشورهای پیشرفته که چندین برابر ما فعالیت دارند مدیریت مصرف آنها مناسبتر است و متاسفانه در کشور ما بصورت سنتی انرژی مصرف می شود. 

 

ملکی اضافه کرد: با توجه به نیازها و کمبود منابع آب باید مدیریت مصرف فرهنگی سازی شود. امروز اغلب مخزن کشور بیشتر آنها خشک شده و با افت سطح آب زیرزمینی مواجه هستیم.

 

وی اضافه کرد: منابع سرانه تجدید شونده اب بعد از چهل سال به کمتر از 1500 مترمکعب رسیده در حالی که توزیع مناسبی نیز در کشور نداریم در برخی مناطق بارندگی بالا و در برخی مناطق بسیار کم است. این در حالی است که کاهش بارندگی ها و مصارف کشور در استان های بالادستی و رودخانه دچار کاهش شدید و حتی خشکسالی شده است. 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآور شد: تغییرات اقلیمی ناشی از گرمای کره زمین، اقلیم مناطق و کیفیت بارندگی ها تغییر کرده و جریان های آب سطحی کشور کاهش یافته و بهره وری های زیادی اتفاق افتاده است. مصرف آب 88 درصد در بخش کشاورزی، 8 درصد در بخش شرب و 4 درصد در بخش صنعت است.

 

ملکی بیان کرد: وضعیت دشت قزوین با افت سطح آب های زیرزمینی مواجه است. برای کاهش افت آب های زیرزمینی طرح های تعادل بخشی از چندین سال پیش شروع شده تا حداقل 580 مترمکعب آب که اضافه مصرف است را از مصرف استان کم کنیم که با بستن چاههای غیرمجاز و کنترل برداشت چاههای مجاز این امر اتفاق افتاد.

 

وی افزود: ما چندین نهضت را آغاز کردیم آزادسازی رودخانه، کنترل برداشت غیرمجاز از چاهها، اخذ اسناد مالکیت رودخانه ها، اتمام پروژه های نیمه تمام ابرسانی همچون سد نهب و سد بالاخانلو، کلید پروژه آب شرب استان که بیش از هفت هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که ظرف دو سال آینده این پروژه به اتمام خواهد رسید.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار