کاهش همکاری ایران و آژانس به نفع هیچ کس نیست

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری امروز دوشنبه و پس از نشست شورای حکام این آژانس، ضمن طرح ادعاهای قبلی گفت که هرگونه قطعنامه در قبال ایران به تصمیم همه اعضاء بستگی دارد.
کد خبر: ۹۴۳۷۵۷۷
|
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود پس از نشست شورای حکام اعلام کرد که وی نقشی در هرگونه قطعنامه برضد ایران ندارد چرا که این مسئله توسط اعضا تصمیم گیری می شود.

گروسی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آژانس نگران اقدام متقابل ایران در قبال قطعنامه شورای حکام نیست، گفت: من بر این باورم که کاهش همکاری بین ایران و آژانس به نفع کسی نیست.

گروسی افزود: برخلاف، براساس آنچه پیشتر گفتم، این مسئله به عنوان یک یادآوری برای ایران، ما و همه خواهد بود که واقعا نیاز داریم در مورد مسائلی که برای زمانی طولانی مطرح بوده اند، به ارائه توضیحات بپردازیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اینکه معمولا در ایام نزدیک به برگزاری نشست شورای حکام، مدیرکل آژانس به تهران سفر می کرد، اما این بار به سرزمین های اشغالی سفر کرده است و آیا این مسئله پیامی خاص محسوب می شود، گفت: خیر، هیچ گونه پیامی در کار نیست.

مدیرکل آژانس ادامه داد: البته این را بگویم که این بار مقامات ایرانی از من دعوت به عمل نیاوردند. بر این باورم که می توانستم قصد خود برای سفر به تهران را نشان دهم، اما در این مرحله ما یک پروسه را تکمیل کرده ایم. به گمانم چنانچه امکانش وجود دارد، ما باید فورا بنشینیم و ببینیم که چطور می توانیم ادامه دهیم. بنابراین هیچ گونه انتقال پیام از طریق سفر یا ... در دستور کار نیست.

وی در ادامه و در پاسخ به این مسئله که آیا تلاش های سه ماه اخیر آژانس به نوعی به پایان رسیده است، گفت: ما نتوانسته ایم به نتایجی که انتظارشان را داشتیم دست یابیم و گمان می کنم که گزارش های من کاملا واضح هستند. کاملا واضح است که قبلا چه بود و چرا ما بر این باوریم که چیزی که به ما اعلام شده است از لحاظ فنی فاقد اعتبار است یا اطلاعات درباره اش وجود ندارد.

گروسی تاکید کرد: مذاکرات کشورهای عضو در این باره در جریان است و قرار است نظرات خود را درباره موضوعات از جمله ایران ارائه کنند. این مسائل جایی نخواهند رفت. هنوز حل نشده اند و درباره شان شفاف سازی صورت نگرفته است.

مدیرکل آژانس مدعی شد: هیچ راه دیگری وجود ندارد. به نفع ایران است که در این زمینه شفاف سازی کند. وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در رابطه با برنامه هسته ای ایران مبنی بر اینکه آیا ایران مواد کافی برای تولید بمب هسته ای را دارد یا خیر، گفت: این چیزی است که در نهایت اتفاق خواهد افتاد و فقط مسئله زمان است که طی آن آنها به میزان و مقدار کافی مواد لازم دست خواهند یافت که توسعه بمب هسته ای نیز جزو استثنائات نخواهد بود و آن به میزان غنی سازی بستگی دارد. گروسی افزود که این مسئله اهمیت بازرسی های آژانس و ایجاد دسترسی برای بازرسان را بیش از پیش نشان می دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار