اختتامه جشنواره کتاب خوانی رضوی در کهگیلویه و بویراحمد / ۱۳ هزار نفر در استان شرکت کردند

یازدهمین جشنواره کتاب خوانی رضوی که با همت کتابخانه های عمومی کشور و استان قدس رضوی در کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد با معرفی نفرات برتر پایان یافت.
کد خبر: ۹۴۲۶۹۰۷
|
۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام حمزه پیشقدم مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد در این آیین ضمن گرامیداشت ماه مبارک رمضان گفت:
هر کسی که خداوند متعال را عبادت و بندگی کند، خداوند متعال همه چیز؛ یعنی همه مخلوقات و آفریده ها را مطیع او‌ می کند؛ و این ماه بهترین فرصت برای بندگی خدا و رسیدن به بالاترین درجات معنوی است که باید از این فرصت استفاده کرد.اختتامه جشنواره کتاب خوانی رضوی در کهگیلویه و بویراحمد / ۱۳ هزار نفر در استان شرکت کردندوی افزود: در کتاب وحی، انسان مورد خطاب قرار می گیرد که «وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» هر چه پیامبر در گفتار، عمل و سیره ‌ به بشریت ابلاغ می کند، وحی است که ما ابلاغ کردیم.
نقل داستان است که روزی پیامبر (ص) در ورود به مسجد، اهل قریه را دو گروه می بیند‌ که عده ای مشغول به عبادت و راز و نیاز با حضرت حق هستند. حضرت ضمن تایید این عمل و گروه ، بر کرسی علم ‌و اندیشه و تفکر حضور پیدا می‌کنند و می فرمایند: «بِالتَّعْلیمِ اُرْسِلْتُ،من فرستاده شدم برای تعلیم»؛ و این تکلیف الهی در آغاز رسالت از تفکر و لسان پیامبر اسلام به مردم ابلاغ می گردد که ایها الناس علم دارای ارزش والایی در مکتب اسلام می باشد.
و این رویه توسط معصومین (ع) ادامه می یابد؛ به طوری که بارزترین حرکت و جهش علمی در سیره امام صادق (ع) و امام محمد باقر (ع) به جهت فرصتی که در اثر اختلاف میان بنی امیه و بنی عباس پیش می اید،اتفاق می افتد، این دو امام بزرگوار آزادی عمل بیشتری پیدا کردند و به امر تعلیم و تربیت پرداختند؛ به طوری که بر طبق نقل تاریخ امام صادق (ع) قریب به چهار هزار شاگرد تربیت کردند و این تعلیم و تربیت، صرفا نه در حوزه علوم دینی و فقهی بوده؛ بلکه بارزترین شاگرد امام(ع)، جابر ابن حیان هست که علم شیمی را که به عنوان علم پایه محسوب می شود، فرا می‌گیرد و در این حوزه، قریب به ۲۱۵ اثر از این شاگرد امام صادق(ع) به یادگار مانده است؛ که این مطلب، ارزش و منزلت علم را نزد مکتب اسلام می رساند.
حجت الاسلام پیش قدم در بخش دیگر صحبت خود به این موضوع اشاره کردند که عنصر رشد، پیشرفت و توسعه یافتگی جوامع و کشورها در گروه علم آموزی است و امروز این موضوع فاکتور اصلی در توسعه کشورها به حساب می آید.
وی ابراز داشت: اگر به کشورهای توسعه یافته توجه کنیم سرانه مطالعه در این کشورها خیلی بالاتر از کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته است؛ پس مطالعه و کتاب خوانی نقش بسیار عمده ای هم در رشد و خودسازی انسان ها و هم در پیشرفت و بالندگی جوامع دارد.

اختتامه جشنواره کتاب خوانی رضوی در کهگیلویه و بویراحمد / ۱۳ هزار نفر در استان شرکت کردند

حجت الاسلام پیش قدم یکی از روش های علم آموزی که تاثیر به سزایی در حوزه فرهنگ و اقتصاد دارد را همین موضوع کتاب خوانی دانستند که ضمن تشکر از آستان قدس رضوی و کتاب خانه های کشور به خاطر این برنامه ارزشمند، افزودند: در استان ما در این جشنواره علمی، فرهنگی و معنوی قریب به ۱۳ هزار نفر شرکت کردند که آمار بسیار خوبی در این حوزه می باشد.
این مسئول در ادامه به علل و عوامل مؤثر در عدم سرانه مطالعه اشاره و افزودند: سه دلیل عمده در این حوزه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و برای آن چاره اندیشی شود.
اولین عنصر؛ عدم احساس نیاز به مطالعه، که ما باید در مقابل این بی میلی و بی نیازی برنامه هایی جهت ایجاد انگیزه طراحی کرده تا بلکه بتوانیم به مقابله با آن بپردازیم. چرا امروزه در حوزه مطالعه و‌ کتاب خوانی نیازی احساس نمی شود؟
دومین عنصر؛ عادت به ادبیات شفاهی که به یقین رتبه کشور ما در دنیا در این زمینه بی نظیر است؛ چرا که فرهنگ و مفاهیم دینی، به واسطه این ابزار انتقال داده می شود. به گونه ای که بنا بر نظریه کارشناسان، یکی از راه هایی که سرانه مطالعه در کشور بالا می‌رود همین ماه مبارک رمضان و ایام محرم هست.
و سومین عنصر که باید مسئولین به فکر باشند بحث هزینه های بالای خرید کتب و ابزار علم آموزی است. یقینا اگر این سه مانع رفع گردد، شاهد اتفاقات خوب در بحث علم آموزی و مطالعه هستیم. اگر چه ناگفته نماند که با وجود همه کاستی ها، رشد کشور ما در این چهار دهه از انقلاب به تناسب کشورهای دیگر با توجه به عدم توجه حکومت ظالمانه شاهنشاهی به موضوع علم و رشد و پیشرفت کشور، بی نظیر بوده است. امیدواریم که با توجه بیشتر به بیانیه گام دوم انقلاب، و با رفع موانع فرهنگ کتاب و‌ کتاب خوانی، و توجه بیش از پیش مردم کشورمان به مطالعه و کتاب خوانی، شاهد توسعه و پیشرفت چشمگیر هر چه بیشتر کشور عزیزمان ایران اسلامی در تمام عرصه ها باشیم.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار