کاشت ۵ هزار و ۱۳۵ نهال به نیابت از شهدا در هفته درختکاری

یاد سروقامتان شهید ورزش همیشه سبز می‌ماند

زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا هدف مشترکی است که باز هم باعث هم‌افزایی نهاد‌های مختلف با محوریت سازمان بسیج ورزشکاران شده تا ۵ هزار و ۱۳۵ نهال به یاد شهدای ورزشکار در نقاط مختلف کشورمان کاشته شود.
کد خبر: ۹۴۱۹۸۸۴
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷

روز درختکاری فرصت خوبی بود تا یک کار فرهنگی دیگر در ورزش ایران انجام شود. زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا هدف مشترکی است که باز هم باعث هم‌افزایی نهاد‌های مختلف با محوریت سازمان بسیج ورزشکاران شده تا ۵ هزار و ۱۳۵ نهال به یاد شهدای ورزشکار در نقاط مختلف کشورمان کاشته شود.
همزمانی اعیاد شعبانیه و هفته منابع‌طبیعی، سازمان بسیج ورزشکاران را بر آن داشت تا در ادامه فعالیت‌های فرهنگی خود کاشت نهال را در دستور کار قرار دهد. از آنجا که انجام این پروژه فرهنگی – محیط‌زیستی اهداف مختلفی را دربر می‌گرفت، سازمان ورزش سپاه حضرت رسول الله، ستاد اجرایی کنگره شهدای ورزش کشور، سازمان ورزش بسیج، وزارت ورزش، فدراسیون‌های ورزشی، منابع طبیعی و شهرداری‌ها پای کار آمدند تا این پروژه بزرگ به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسد.

پروژه فرهنگی کاشت ۵ هزار و ۱۳۵ نهال از فدراسیون ووشو آغاز شد. روز گذشته این فدراسیون میزبان مسئولانی از جمله رئیس سازمان بسیج ورزشکاران بود و طی مراسمی، ۷۲ اصله نهال درخت زیتون با پیام «صلح و ورزش» و به نیت ۷۲ شهید کربلا غرس شد. صدیقی، رئیس فدراسیون ووشو با تأکید بر انجام برنامه‌های فرهنگی اظهار داشت: «انجام فعالیت‎های فدراسیون ووشو در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ منابع طبیعی به صورت جدی پیگیری می‎شود. این دومین سال متوالی است که مراسم روز درختکاری در محل فدراسیون برگزار می‌شود و باید آن را در سراسر کشور و هیئت‌های مختلف ترویج دهیم. قهرمانان جهان و آسیا و کسانی که قرار است در بازی‌های آسیایی، ورلد گیمز، المپیک دانشجویان و مسابقات کوراش قهرمانی آسیا در تاجیکستان شرکت کنند در این سنت حسنه شرکت کردند. ورزشکاران ما به اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی و اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد، توجه جدی‌تری دارند. امیدواریم این مراسم بتواند به آینده بهتر در راستای حفظ منابع طبیعی کمک کند.» فوتبالی‌ها هم از قافله کمک به محیط‌زیست و درختکاری جا نماندند. کاپیتان‌های دو تیم پیکان و نساجی مازندران به یاد شهدای ورزشکار در ورزشگاه دستگردی نهال کاشتند. باشگاه فولاد خوزستان نیز چهار نهال نخل در ورزشگاه فولاد غرس کرد. روز گذشته مشابه این حرکت فرهنگی در حاشیه ورزشگاه آزادی و در جریان دیدار استقلال – گل‌گهر در لیگ برتر نیز انجام شد.

ترویج روحیه قهرمانی و منش و مسیر شهدا هدف بزرگی است که سازمان بسیج ورزشکاران در برنامه‌های خود همواره مدنظر قرار داده و براساس آن فعالیت‌های فرهنگی - ورزشی خود را تدارک می‌بیند. غرس نهال، تازه‌ترین اقدامی است که با همکاری سایر نهاد‌ها در جریان است. دکتر مهدی میرجلیلی، رئیس این سازمان در گفتگو با «جوان»، برنامه‌های پویش کاشت نهال به نیابت از شهدای ورزشکار را تشریح کرد: «مبنای فعالیت‌هایمان را انجام امور خدمات محوری به نیابت از شهدا قرار داده‌ایم. برگزاری کمک‌های مؤمنانه و پویش نذر خون از جمله این فعالیت هاست. کاشت بیش از ۵ هزار و ۱۳۵ نهال به نیابت از شهدای ورزش کشور از دیگر اقدامات صورت گرفته است. ۵ هزار شهید ورزشکار دفاع مقدس و ۳۱۵ شهید ورزشکار مدافع حرم مدنظر ما هستند. این هم‌افزایی با همکاری وزارت ورزش، فدراسیون‌ها، هیئت‌های ورزشی و قهرمانان انجام شده است و روز گذشته در فدراسیون ووشو و ورزشگاه آزادی (در حاشیه لیگ برتر فوتبال) بخشی از این مراسم به اجرا درآمد.»
نکته جالب اینکه در اجرای این طرح، مسائل زیست‌محیطی نیز مدنظر قرار گرفته است: «شهدای والامقام، سروقامتان قله‌های پهلوانی و جوانمردی هستند، این نهال‌های جوان را به نیت شهدای ورزشکار در خاک ایران قرار می‌دهیم و امیدواریم حال زمین با این کار ارزشی و معنوی خوب شود. در دستورالعمل‌هایی که اعلام کردیم، توجه به زیست‌بوم بودن نهال‌های نیز برایمان مهم است. علاوه بر کاشت نهال‌ها، نگهداری آن‌ها نیز اهمیت دارد و نباید به حال خود رها شوند. از آنجا که کاشت درختان به یاد شهدا انجام می‌شود باید با رسیدگی‌های لازم برای محیط‌زیست کشور آورده داشته باشد، به همین خاطر در این کار سازمان منابع طبیعی نیز در این امر خداپسندانه با ما همکاری دارد. نهال‌ها با توجه به زیست‌بوم هر استانی انتخاب شده و استان‌ها برای انتخاب نهال‌ها با منابع‌طبیعی، جنگل‌داری و شهرداری‌ها در ارتباط هستند و آن‌ها مشخص می‌کنند چه درختی متناسب با محیط زیست‌شان است. همچنین به صورت نمادین از خانواده شهدا برای حضور در این مراسم در استان‌های مختلف دعوت می‌شود.»
رئیس سازمان بسیج ورزشکاران با تأکید بر اهمیت معرفی سیره شهدا و همکاری خانواده ورزش افزود: «برای برگزاری دومین کنگره ملی شهدا یک ستاد اجرایی و یک شورای عالی کنگره داریم. در جلسات مختلف مرتبط با این کنگره کارگروه‌ها ایده‌های مختلفی برای انجام امور خیریه مطرح کردند؛ آزادی زندانیان به نیابت از شهدا و کمک‌های مؤمنانه از جمله آن‌ها بود. محوریت همه فعالیت‌هایمان شهدا و معرفی سیره و منش آن‌ها به جوانان بوده است. عجین شدن شهدا که قهرمانان دیروز هستند با قهرمانان امروز از اهداف فعالیت‌های ما هستند. وزیر ورزش رئیس شورای کنگره شهداست، به همین خاطر در همه امور اهالی ورزش حضور پررنگ دارند. هم‌افزایی ویژه بین وزارت، بسیج ورزشکاران و دیگر دستگاه‌های متولی ورزش برگزاری برنامه‌های فرهنگی را تسهیل کرده است.»
میرجلیلی در پایان صحبت‌هایش در خصوص تأثیر اجرای طرح کاشت درخت به یاد شهدا در نسل جوان اظهار داشت: «به لحاظ معنوی کاشت درخت باقی‌الصالحات محسوب می‌شود و در دین اسلام بر آن بسیار سفارش شده است. از بعد اجتماعی نیز هر نهالی که در جای‌جای کشور کاشته شود به سلامت مردم و محیط‌زیست کمک خواهد کرد. جلوگیری از سیل، کنترل دمای زمین، شرایط آب‌وهوایی و کمک به بقای گونه‌های حیوانات همگی از مزایای درختکاری است. از همه مهم‌تر اینکه شادابی و سرسبزی را برای انسان ایجاد می‌کند. مردم به خاطر کسب نشاط و طراوات به بوستان‌ها و طبیعت می‌روند. بنابراین با در نظر گرفتن ابعاد معنوی، اجتماعی و محیط‌زیستی تلاش می‌کنیم با این حرکت به یاد شهدا اتفاقی بزرگ را رقم بزنیم.»

ارسال نظرات