خبرهای داغ:
رییس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی؛

کارامدی، شرط اقتدار است

رییس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی در اختتامیه جشنواره جهادگران علم و فناوری کفت: در اقتدار و مولفه های آن بودجه فراوان محور نیست بلکه کار امدی مهم ترین شاخصه اقتدار است.
کد خبر: ۹۴۱۹۶۵۶
|
۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حسین قدیانی رییس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی، در اختتامیه جشنواره جهادگران علم و فناوری ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت اباعبدالله (ع) بیان کرد: علم و فناوری می‌تواند در قدرت ملی نقش اساسی داشته باشد. بعد از فروپاشی نظام سوسیالیستی شوروی و با ظهور انقلاب اسلامی که یک ادبیات جدید در نظام بین المللی شکل گرفت «شعار نه شرقی نه غربی» جزء اولویت‌های سیاسی کشور شد.

وی گفت: هر کشوری توان تولید علم و اقتدار داشته باشد در نظام بین الملل حرفی برای گفتن دارد. تفاوت زیادی در نگاه کشورها به مولفه های قدرت وجود دارد. کشور های مختلف نسبت به وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی یک الگو را مولفه قدرت قلمداد می کنند و سایر مولفه ها در کنار آن رشد می کند. کشور ایران با محدودیت ها و سنگ اندازی هایی مواجه بوده اما با تمام کارشکنی ها در صحنه بین الملل مقتدر است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: یکی از مولفه‌های اساسی در تولید، قدرت بین‌المللی در حوزه اجتماعی و فرهنگی، نظامی و سیاسی است که بسیاری از کشورها سعی می کنند تا در این حوزه توانمند شوند. ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی مولفه‌های فرهنگی و نظامی خود را از دست دادند اما در حوزه اقتصاد قوی هستند این رویکرد بسیار شکننده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی سعی کرد از همه مولفه‌های قدرت استفاده کند. تولید قدرت جمهوری اسلامی، درون محور است و مسیر مدنظر مقام معظم رهبری مسیر توسعه را طی کرده که شامل چهار مرحله است.

قدیانی تصریح کرد: ابتدا بخشی از جنبش نرم افزاری مورد تاکید ایشان بود و در گام دوم در دیدار با مردم کرمانشاه که فرمودند: علم، سلطان است این نگاه در فرهنگ مردم آمیخته شد. در گام سوم مولفه‌های دیگر قدرت به کار گرفته شده و هر کدام از مولفه های قدرت یک بردار بوده اگر همه در یک جهت باشند افزایش قدرت و هژمونی برای ایران است همچنان که در لبنان به دلیل اینکه مولفه های قدرت به درستی هم سو نبوده برآیند آنها کاهش اقتدار و قدرت ملی لبنان بوده است.

رییس دانشگاه جامعه انقلاب اسلامی گفت: رهبر انقلاب با مونیتورینگ دقیق به برآیند مولفه های قدرت اشاره می کند که در حوزه اقتصاد پیشرفت خوبی داشتیم اما در عدالت موفق نبودیم. بودجه نظامی آمریکا در سال ۲۰۲۰، چیزی حدود ۷۷۱ میلیارد دلار بوده است و بودجه نظامی ایران در سال ۱۴۰۰، چیزی حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است اما در آمارهای غربی ها، هفتمین قدرت نظامی دنیاست.

قدیانی تاکید کرد: با بهره گیری از ایدئولوژی و مکتب ناب یک رویارویی بین نظام سلطه و انقلاب اسلامی به وجود آمده است. اگر از نوآوری هایی که در دانشگاه وجود دارد و خلق می شود استفاده کنیم، موفق خواهیم بود.

وی با اشاره به تهدیدات آمریکا در منطقه گفت: در دنیا ۱۱ ناو هواپیمابر داریم که در کلاس بالا تعریف می شود. ده فروند متعلق به امریکاست و یک فروند در اختیار روسیه است. تا زمانی که شناورهای آمریکا در خلیج فارس است هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و حمله نظامی منتفی است.

قدیانی اظهار کرد: مولفه های برتر دنیا در بحث نظامی، بودجه نیست بلکه کارآمدی و توانمندی است. در جنگ بین اوکراین و روسیه همه دیدیم که کشورهایی که برای امنیت خود تکیه به قدرت های بیرونی کردند چه اتفاقی افتاد، در افغانستان اشرف غنی فرار کرد و در عربستان و اوکراین بدون پشتوانه در برابر تهدیدها رها شدند.

رییس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی با تکیه بر قدرت داخلی توانست در حوزه نظامی و کرونا قدرت خود را نشان دهد و چنانچه در اقتصاد همت به خرج دهیم پیروزی خوبی رخ خواهد داد.در کشور پیرامون کارهای ضروری «غیرممکن» وجود ندارد اما در مدیریت ضعف داریم. در نرم افزار، سخت افزار با آمایش سرزمینی و نیازمندی های کشور می توانیم پیشرفت های قابل چشمگیری داشته باشیم.

انتهای پیام/1002

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار