استاد حوزه و دانشگاه:

تواصی به حق همان جهاد تبیین است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر الهی راد، هم افزایی جریان های انقلابی برای تبدیل محتوا به فرآورده های رسانه ای را از الزامات حضور فعال در میدان جهاد تبیین عنوان کرد.
کد خبر: ۹۴۱۶۷۵۹
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛  نشست تخصصی «جهاد تبیین، محورها و راهکارها» در سالن بلاغ سازمان تبلیغات اسلامی شهرکرد برگزار شد.

 عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این نشست با اشاره به تأکید مقام معظم رهبی به موضوع جهاد تبیین بعنوان یک امرواجب، فوری و قطعی در دودهه اخیر و ماه های گذشته، عمل به این دستور را وظیفه آحاد مردم و مسئولان دانست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر صفدر الهی راد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکیدات مقام معظم رهبری حکایت از شرایط خاص و حرکت دشمنان دارد، متاسفانه با وجود تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی، این گلایه نسبت به مسوولان، تشکل‌ها و فعالان فرهنگی مطرح است، که تحرک خاص و حتی تشریفاتی نیز از آنان در رابطه با جهاد تبیین، دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمانی جهادی صادر کرده‌اند، که در مقایسه با جهاد نظامی در برخی ابعاد به مراتب با اهمیت‌تر و بالاتر است و وظیفه همه افراد است که در این راه گام‌های جدی و موثر بردارند.

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به آیات شریفه قرآن کریم در سوره مبارکه عصر، تواصی به حق و عمل صالح به صورت جداگانه در این سوره را وظیفه عمومی برای جامعه بشری و نشان دهنده تأکید بر این دو عمل خاص دانست و تصریح کرد: می‌توان گفت که تواصی به حق همان جهاد تبیین است، جهادی که در آن هر فرد، حق را بشناسد و آن را به دیگران نیز بیاموزد.

وی در ادامه با اشاره به پیش فرض های لازم برای جهاد تبیین، اظهار کرد: هرگاه تعبیر جهاد مطرح می‌شود بدون شک میدان مبارزه‌ای وجود دارد و دشمنی در آن سوی میدان قرار گرفته است که در حال تحریف حقیقت و حق است و دشمن در این میدان مبارزه تلاش می کند، تا جایگاه حق و باطل و معنای ارزش و ضد ارزش را تغییر دهد.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، هدف دشمن از تحریف حقایق را تغییر نگرش ها و باورهای مردم از راه نفوذ دانست و افزود: جریان نفوذ در تصمیم‌گیری‌ها مداخله می‌کند و میان نمونه‌های نفوذ همچون نفوذ اقتصادی، امنیتی و فکری و فرهنگی، نمونه آخر به مراتب خطرناک‌تر است چرا که دشمن در این نفوذ با استفاده از ابزار تبلیغات و به شیوه‌های مختلف، باورها را هدف می‌گیرد و آن‌ها را تغییر می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: داشتن بصیرت دومین پیش‌فرض جهاد تبیین برای جهادگران در این عرصه است و جهادگر باید مصادیق حق در زمان حال و اولویت های میدان جهاد تبیین را به خوبی بشناسد.

 الهی‌راد، در تشریح سومین پیش فرض برای جهاد تبیین، گفت: اهل مبارزه بودن سومین پیش‌فرض جهاد تبیین است. اگر فرد با بصیرت، با دیانت و مومن بداند که اسلام در خطر است، نباید ساکت بماند و باید در میدان مبارزه حاضر شود.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درباره چگونگی حضور در فضای مجازی، حضور کنش گرایانه برای دفاع از آرمان ها را مورد تأکید قرار داد.

وی، شهادت طلبی را ویژگی جهادگران میدان تبیین و دفاع از آرمانها و اصول دانست و در تبیین پیش فرض چهارم گفت: عِلم به وجود دشمنی که به دنبال تحریف حق است پیش‌فرض چهارم در جهاد تبیین می باشد.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: دشمن به دنبال تحریف مبانی و اصولی است که از آن ضربه می‌خورد و آن را خطرناک می‌داند و اینکه مجاهدان جهاد تبیین بدانند در کدام میدان حضور داشته باشند، پیش‌فرض پنجم در تحقق این جهاد محسوب می‌شود.

الهی راد، تحریف ویژگی های اسلام انقلابی را خواست اصلی دشمنان دانست و گفت: عدالت‌خواهی، کارآمدی نظام، آزادی‌خواهی و در صدر بودن ولی‌فقیه از ویژگی های اسلام انقلاب است و دشمن در میدان تبیینی با اعمال دینی مشکلی ندارد، بلکه به دنبال تحریف ویژگی‌های اسلام انقلابی است.

وی، شرایط حضور در میدان جهاد تبیین را رسالت همگانی دانست و  اعتقاد به راه و هدف و شناخت مبانی حق از راه تقویت مبانی معرفتی همراه با انگیزه راسخ  و نیت قوی و خالصانه را مورد تأکید قرار داد.

 دکتر الهی راد، خاطرنشان کرد: داشتن توانایی مبارزه در ابعاد محتوایی و مهارتی یکی دیگر از شروط حضور در میدان جهاد تبیین است و توانایی محتوایی به این معناست که حوزه فعالیت دشمن شناخته شود و متناسب با آن محتوایی ناب، غنی، علمی و مستند تولید و ارائه گردد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وضعیت فضای مجازی، اظهار کرد: امروزه فضای مجازی قتلگاه جوانان در مصاف با جریان تحریف شده است و باید لایه‌های شبکه توزیع برای حضور فعال‌تر این فضا شکل بگیرد.

وی، شبکه تبدیل محتوا به فرآورده‌های رسانه‌ای و مجازی و هم افزایی جریان های انقلابی را از دیگر الزامات حضور در میدان جهاد تبیین دانست و افزود: جریان‌های انقلابی هر کجا هستند باید وارد میدان شوند و این اقدام را تکلیف خود بدانند و اگر توانایی تولید محتوا را ندارد در شبکه توزیع همراه شوند تا در این میدان، خودسازی‌ها نیز شکل بگیرد و اهداف مهم محقق شود.

ارسال نظرات