ابوالفضل ظهره وند عنوان کرد؛

رابطه معکوس افزایش تورم با کاهش بیکاری در ترکیه/ نفوذ اقتصادی و فرهنگی ترکیه در قاره آفریقا

کارشناس روابط امور بین‌الملل در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، مسائل مهم حوزه بین‌الملل را تحلیل کرد.
کد خبر: ۹۴۰۱۲۳۸
|
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱

به گزارش  خبرگزاری بسیج، ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه «سلام تهران» با اشاره به دو نشست مهم که در اطراف ایران و در کشورهای پاکستان و ترکیه برگزار شده است، گفت: نشست ترکیه ۳ روزه بود که روز شنبه همین هفته به اتمام رسید و نماینده سران ۳۸ کشور آفریقایی در این نشست شرکت کردند. سابقه این نشست که سومین دوره آن برگزار شد، به سال ۲۰۰۸ میلادی برمی‌گردد.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا با اشاره به صادرات ۳۰ میلیارد دلاری ترکیه به آفریقا و ارتباطش با ۴۳ کشور جهان، اظهار داشت: ترکیه ۲۰ هزار نیرو در اتیوپی دارد؛ در صادرات کالا و در بخش خدمات و سرمایه‌گذاری در آن کشور فعال است. ۱۴ هزار دانشجو از سطح آفریقا و ۱۷۵ مدرسه دارد. بنابراین در عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ، امنیت و نظامی فعالیت دارد و تسلیحات نظامی مثل پهپاد و تانک می‌فروشد. ترکیه، آفریقا را خوب شناسایی کرده است و می‌خواهد شانه به شانه چین حرکت کند، زیرا یکی از مقاصد کلیدی برای چین استراتژی یک جاده با یک کمربند آفریقاست.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه آفریقا زمینه فعالیت بکر است و ما قبل از ترکیه در آنجا پیش‌رفته بودیم، تصریح کرد: با تلاش شیخ ابراهیم زکزاکی، طرفداران انقلاب اسلامی و شیعیان در نیجریه به چند میلیون نفر رسید؛ اما رمز موفقیت ترکیه مدیریت درخور و منسجم آنها بود. گمشده امروز ما مدیریت است. جنگ سیرالئون بر سر الماس و بخش عمده‌ای از منابع اقتصادی بلژیک هم وابسته به تراش الماس است، اما ما هیچ نقشی در آن نداریم.

سفیر اسبق ایران در افغانستان با اشاره به حفظ جایگاه فرهنگ، اقتصاد، امنیت و مسائل نظامی در مفهوم ساماندهی، اظهار کرد: سازمان‌های ما با هم هماهنگ نیستند.

ظهره‌وند درباره دلایل سقوط ارزش لیر ترکیه نیز گفت: ترکیه در چند سال اخیر رشد اقتصادی بسیار خوبی داشته و حجم صادرات آن امسال بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار بوده؛ ضمن اینکه درخواست عضویتش در اتحادیه اروپا لغو شده است. از یک‌سو بدهی ترکیه زیاد است، به طور مثال ۱۲۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی و حدود ۴۳۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد. البته غربی‌ها و سرمایه‌گذاران هم در آنجا نقش‌هایی ایفا می‌کنند، اما برآورد می‌شود که اردوغان تأکید دارد تا با برنامه، نرخ بهره را پایین بیاورد؛ البته کاهش نرخ بهره به گونه‌ای زمینه برای فرار سرمایه فراهم می‌کند، اما این فشار بابت آن است که لیر از بانک به عرصه سرمایه‌گذاری منتقل شود.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ لیر، کالاهای ترکیه را با کالاهای ارزان چینی در آفریقا وارد رقابت کرده است، تصریح کرد: تورم در ترکیه ۲۱ درصد و سفره مردم قدری تنگ شده است، اما نرخ بیکاری کاهش یافته که اگر بتوانند این مسئله را در ۶ ماه مدیریت کنند، می‌توانند نرخ رشد را هم تثبیت کنند و به هدفشان برسند.
این دیپلمات ایرانی با اشاره به فشار آمریکا به چینی‌ها برای بالابردن نرخ یوآن نیز گفت: پایین بودن نرخ پول، ظرفیت صادرات را بالا می‌برد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار