معاون وزیر علوم:

ایران در تولید علم‌ رتبه نخست را در منطقه خاورمیانه دارد/خلق ثروت در دانشگاه‌ها ضروری است

خیرالدین گفت: ایران اسلامی در شاخص تولید علم‌ و مقالات رتبه نخست را در منطقه خاورمیانه و رتبه شانزدهم را در جهان دارد.
کد خبر: ۹۳۹۸۴۲۹
|
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی که در دانشگاه اراک برگزار شد، اظهار کرد: ایران به لحاظ تولید فناوری، تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی در سال ۲۰۱۱ رتبه ۹۵ جهانی را داشته و امروز به رتبه ۷۱ در جهان رسیده است، این امر نشانگر عدم توانایی در بهره‌وری از علم و دانش موجود در کشور است‌.

وی تاکید کرد: اکنون ۳ میلیون دانشجو در مقاطع مختلف و ۸۰۰ هزار دانشجو در مقطع دکترا و ارشد در کشور تحصیل می کنند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری ارزشمند خلق می شود در حالی که در ایران از هر ۱۷۰ هزار مقاله یک نوآوری ارزشمند خلق خواهد شد.

خیرالدین بیان کرد: اکثر دانشگاه‌ها به لحاظ اجرای مباحث همسان سازی که اقدامی درست است با مشکلات زیاد مالی مواجه شدند و همواره اولین قربانی هم بخش پژوهش و فناوری است .

وی ادامه داد: کل بودجه دانشگاهی کشور در سال جاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که بودجه آموزش عالی هفت دهم درصد از کل این بودجه است. این امر نشان دهنده تاکید بر تغییر نوع نگرش بوده و خلق ثروت در دانشگاه‌ها مسئله‌ای ضروری ‌است، در غیر این صورت دانشگاه ها با مشکلات بزرگ و بسیاری مواجه می شوند و نظاره‌گر انزوا و عدم پیشروی امور در آنها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سهم فناوری از تولید ناخالص ملی هر ساله کاهش‌ می یابد. این رقم سه درصد پیش‌بینی شده بود که به ۴۳ صدم درصد کاهش یافته است که نشان دهنده سهم اندک دانشگاه‌ها در تولید ناخالص ملی است.

خیرالدین بیان کرد: نسل اول دانشگاه‌ها دارای رویکردی آموزش محور بودند که اصلی ترین وظیفه آنها، خلق دانشجویان و مدیران آینده ساز است.

وی افزود: نسل دوم پژوهش گر و نسل سوم دانشگاههای کارآفرین هستند. نسل چهارم دانشگاه‌ها نیز ضمن دوری‌گزینی از فعالیت جزیره‌ای باید بدانند که در قبال جامعه مسئول هستند و باید به پاسخگویی در قبال جامعه بپردازند.

خیرالدین ضمن اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در سال‌های آینده بیان کرد: نقطه ایده آل تحقیقات بنیادی ۲۵ درصد است که در این حوزه با ۶۴ درصد مقالات تحقیقاتی، فراتر از حدود ایده‌آل قرار داریم، اما این مسئله نشانگر عدم توسعه‌ و کاربردی شدن تحقیقات است .

وی تصریح کرد: متاسفانه اقدامات عملی در حوزه فناوری انجام نشده است. با توجه به اینکه اراک شهر صنعتی و علمی است ایجاد موزه فناوری در این شهر الزامی ‌است.

خیرالدین عنوان کرد: با ایجاد معاونت علمی و فناوری در وزارتخانه، اهدافی نظیر تجاری سازی دانش و علم، بسترسازی برای نخبگان و ایجاد گفتمان و اکوسیستم فناوری و نوآوری را دنبال خواهیم کرد که برنامه‌های گسترده‌ای در این راستا تدارک شده است.

خیرالدین گفت: شکل‌گیری زیست بوم فناوری و مراکز نوآوری و رشد در استان و ایجاد حداقل یک مرکز رشد در هر شهرستان و همچنین حرکت دانشگاه‌ها به‌سمت ایجاد پردیس‌ فناوری در راستای استفاده از علم و دانش و ایجاد فناوری الزامی ‌است. 

وی با اشاره به اینکه باید ایده را به محصول تبدیل کرد افزود: اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۳ مرکز رشد در سطح کشور فعال است که این مراکز در حال افزایش هستند.

خیرالدین ادامه داد: متاسفانه با کوتاهی در عرصه فناوری نظاره‌گر کاهش تعداد متقاضیان پذیرش در پارک‌ها هستیم که این مهم نشان‌دهنده عدم عملکرد موفق در کارآفرینی است.

خیرالدین تصریح کرد: باید توجه به کارآفرینی و ایجاد مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی در استان مدنظر قرارگرفته و بین پارک و دانشگاه تعامل افزایش یابد.

خیرالدین خاطرنشان کرد: با بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران، پایان نامه ها باید کاربردی شود و با ایجاد سامانه جدید، مشکلات شهرها و منطقه ها احصا و شناسایی شود، چرا که این مهم در کاربردی کردن پایان نامه ها بسیار موثر است.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار