قطع درختان، قطع شریان زندگی.

صدای ورشکستگی صنایع چوب به آسمان رسید/ تغییر مسیر قاچاقچیان به سمت درختان باغی

امروزه جنگل‌ها یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار در هر کشوری محسوب می‌شوند، اما متاسفانه به گفته‌ی مدیر کل منابع طبیعی استان کردستان این روز‌ها قاچاقچیان، بحث قطع درختان جنگلی را کاهش دادند.
کد خبر: ۹۳۶۸۵۱۸
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان،  استان کردستان سرزمینی است کوهستانی با جنگل‌های سرفرازی که پوشیده از سرسبزی و درخت هستند، استانی مرزی که تارو پود آن با جنگل‌های سرسبزش درهم آمیخته است، اما زمانی که صدای اره‌برقی‌ها در دل زیستگاه درختان کهن می‌پیچد، ناقوس مرگ نواخته می‌شود.

با استناد به آمار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مساحت جنگل‌های استان کردستان ۳۷۳ هزار هکتار است در حالی که مساحت جنگل‌های استان در سال ۱۳۳۲ حدود ۵۰۰ هزار هکتار گزارش شده که اگر مقایسه‌ای نسبت به این وضعیت داشته باشیم خواهیم دید که حدود ۲۶ درصد یعنی ۱۳۰ هزار هکتار از مساحت جنگل‌های استان کردستان کم شده است.

امروزه جنگل‌ها یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار در هر کشوری محسوب می‌شوند و حفاظت یا تخریب آن‌ها به طور مستقیم با پیشرفت یا عدم پیشرفت جوامع بستگی دارد.

متاسفانه امروزه استرس و بیماری‌های روحی و روانی در جامعه افزایش پیدا کرده و ماهیت زندگی شهری و آلودگی صوتی و آلودگی هوا دلیل موثری برای پیدایش انواع بیماری‌های جسمی و روحی است به همین دلیل کارشناسان حوزه سلامت معتقدند رفتن به جنگل و پارک‌ها و فضای سبز برای افزایش آرامش و کاهش استرس و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها موثر است، اما این در حالی است که این روز‌ها هرچه از شهر دور می‌شوی از فضای سبز، پوشش گیاهی درخت و جنگل کمتر اثری می‌بینید خیلی جا‌ها خشک و بیابانی شده و کمتر اثری از درخت و سایه‌ای که چند ساعت می‌توانستی در زیر آن پناه بگیری وجود دارد و این به دلیل قطع بی روی درختان است.

با توجه به اینکه چوب درخت بلوط از مقاوم‌ترین چوب‌ها در برابر آسیب حشرات و طبیعت است این درخت حتی می‌تواند تا یک هزار سال نیز عمر کند که خود می‌تواند جزوی از تاریخ نیز به حساب بیاید که متاسفانه این روز‌ها شاهد برآنیم که قاچاق چیان چوب با تبر زدن و نابود کردن آن در جنگل‌های کردستان تیشه به ریشه این نعمت خدادادی کرده اند، نعمتی که برای به وجود آمدن دوباره آن سال‌ها و شاید قرن‌ها زمان لازم باشد.

اگر چه در حال حاضر قاچاق چوب از جنگل در بسیاری از استان‌هایی که جنگل‌های البرزی و زاگرسی دارند در حال انجام است، اما مجوز رسمی دادن به این نوع بهره‌کشی از محیط زیست، ذخایر و داشته‌های جنگلی را به آستانه بحران می‌رساند چرا که برای کسانی که از جاده‌های کردستان عبور می‌کنند دیدن کامیون‌هایی که تنه‌ی درختان را حمل می‌کنند تصویری تکراری است، اما منابع طبیعی استان کردستان برای مبارزه با این سودجویان و تقویت جنگل برنامه‌های مختلفی از جمله ترویج طرح زراعت چوب را در دستور کارقرار داده است و بر این گفته اعتقاد دارند که تا دستی برای کاشت نهال در دل خاک است می‌توان به آینده‌ی زمین امیدوار بود.

افزایش قیمت چوب از مهمترین عوامل قاچاق چوب در کردستان است

تنوع درختان در جنگل‌های کردستان سبب شده است که چشم طمع قاچاقچیان چوب همواره به دنبال جنگل‌های این منطقه باشد تا جایی که تقریباً روانه اخبار قاچاق چوب در این استان شنیده می‌شود که مقصد اغلب این چوب‌ها، استان‌های شمالی کشور و کارخانه‌های تولید کاغذ هستند.

سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به علل و عوامل افزایش قاچاق چوب در این استان اشاره کرد و ادامه داد: وجود مشکلات معیشتی، فقر و بیکاری ساکنین و تصور نابجای حقوق عرفی در قطع درختان خودرو، عدم آگاهی بهره‌برداران از اهمیت جنگل در حفظ آب و خاک و کاهش واردات و نیز ممانعت از بهره‌برداری جنگل‌های شمال و در نتیجه افزایش قیمت چوب را از مهمترین عوامل قاچاق چوب در کردستان عنوان کرد.

نقشبندی یادآور شد: عدم بازدارندگی قوانین موجود، وسعت عرصه‌های طبیعی و ناکافی بودن پرسنل و امکانات و گستردگی عرصه‌ها، وجود جاده‌های فرعی فراوان که مسیر حمل و نقل حجم قابل توجهی از چوب‌های قاچاق است و بازدارنده نبودن برخورد‌های قضایی و قوانین موجود در این رابطه از دیگر عوامل روی آوردن مردم به بحث قاچاق چوب است.

وی ادامه داد: امروز قاچاقچیان در این شرایط که می‌دانند ما به شدت پیگیر قطع درختان جنگلی هستیم بحث قطع درختان جنگلی را کاهش دادند و به سمت قطع درختان باغی روی آورده‌اند و با این روش سطح باغات ما بشدت در حال کاهش است در واقع واسطه‌گران، صاحبان باغ‌ها را به قطع درختان ترغیب می‌کنند.

علاوه بر قطع و قاچاق درختان جنگلی و درختان بستر رودخانه‌ها، قطع درختان باغی هم اضافه شده است یعنی امروز با توجه به اینکه قیمت چوب بالا رفته است صاحبان باغ‌ها اقدام به قطع درختان باغ خود می‌کنند بطوریکه از قطع یک درخت با حجم وسیع بیش از ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان عاید باغدار شود لذا با خود فکر می‌کند که حتی تا ۲۰ سال دیگر هم چنین سودی از این درخت عایدش نمی‌شود و از طرف دیگر با بریدن و از ریشه درآوردن این درخت اقدام به کاشت نمونه اصلاح شده درخت که ثمر آن هم بیشتر است می‌کند و، چون فقط بعد اقتصادی قضیه را در نظر می‌گیرد مطمئنا سود می‌کنند لذا قطع این درختان در سطح استان زیاد شده است.

به نظر می‌رسد قاچاقچیان چوب که اغلب برای دست‌یابی به سود کلان اقدام به قطع درختان می‌کنند، از این نکته غافل هستند که در نهایت ضرر این کار در آینده نصیب فرزندان خود آنان خواهد شد، زیرا زمین بدون درخت در تأمین حیات انسان حرفی برای گفتن نخواهد داشت.


تداوم روند قطع درختان در جنگل‌های کردستان در دراز مدت می‌تواند منجر به نابودی جنگل‌ها شده و به محیط زیست منطقه صدمات بسیاری وارد کند و از این رو مقابله با این امر نیازمند اقدامات جدی‌تر و برنامه‌ریزی بیشتری است.


باید برای جلوگیری از قلع و قمع درختان جنگلی قوانین سفت و سختی تصویب شود تا دیگر هیچ قاچاقچی جرأت نزدیک شدن به درختان با ارزش جنگلی را نداشته باشد چرا که این درختان هستند که نفس کشیدن و حیات را برای ما آسان کرده‌اند.

به هر روی، حفاظت از جنگل‌های زاگرس و عرصه‌های طبیعی نیازمند عزم جدی مسئولان ذی ربط است تا این سرمایه ملی برای همه نسل‌ها بماند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار