سید مرتضی علوی
کارشناس مسائل دینی و اخلاقی:

پشیمانی از گناه، شرط اصلی استغفاراست

حجت الاسلام عباسی، شرط اصلی استغفار را پشیمانی از گناه و تلاش برای جبران حقوق مردم و حقوق الهی دانست.
کد خبر: ۹۳۶۸۱۵۹
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری، کارشناس مسائل دینی و اخلاقی در نشست اخلاقی کارکنان ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سامان که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد، به تبیین مفهوم استغفار به درگاه خداوند پرداخت و گفت: در حقیقت معنای جمله «استغفرالله ربی و اتوب الیه» این است كه خدایا من از تو طلب آمرزش می كنم و به سوی تو بازمی گردم.

حجت الاسلام عباسی، افزود: استغفار حقیقی استغفاری است كه انسان واقعا از گناهی كه مرتكب شده پشیمان باشد و به آن باز نگردد و حقوق مردم و حقوق الهی را كه ضایع كرده جبران كند و بدهی مردم را بپردازد.

کارشناس مسایل دینی و اخلاقی، افزود: انسان باید اگر حق كسی را ضایع كرده از آنان طلب رضایت نماید و اگر خمس یا زكاتی بدهكار است پرداخت كند. نماز و روزه قضایش را به جای آورد، یا تصمیم بگیرد كه همه این امور را انجام دهد و در این صورت استغفار او استغفار واقعی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: از جمله زمان و مكان های مقدس که استغفار کردن در آن سفارش شده می توان به وقت سحر، ماه مبارك رمضان، شب های قدر، بارگاه مطهر هر یك از اهل بیت علیهم السلام و عتبات عالیات و ...اشاره کرد، كه مومنان می توانند به ریسمان رحمت خدا در این زمان ها و مكان ها چنگ بزنند و آمرزش گناهان خود را طلب كنند.

عباسی در پایان تصریح کرد: اگر ما به ولایت مطلق خداوند باور داشته باشیم و به این مساله توجه کنیم، كه خداوند از بنده خویش چیزی فراتر از توان و قدرتش نخواسته است و اگر بنده خطا و اشتباهی كرده در صورتی که توبه و طلب آمرزش كند خداوند به رحمانیت و غفوریت خویش او را می آمرزد و از سر تقصیرات وی می گذرد، همواره به در گاه خداوند روی آورده و طلب استغفار خواهیم کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار