از ارزیابی و اخذ رای اعتماد به وزاری پیشنهادی دولت در مجلس، تا دفاع رئیس جمهور از کابینه

نخستین روز ارزیابی وزاری پیشنهادی دولت سیزدهم، در جلسه علنی صبح امروز شنبه با حضور رئیس جمهور و معاون اول وی آغاز شد.
کد خبر: ۹۳۶۶۳۶۴
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری بسیج: امروز شنبه (۳۰ مرداد ماه) برسی صلاحیت و اخذ رای اعتماد به ۱۹ وزیر یشنهادی دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس آغاز شد.

پیش از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف کابینه، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، در دفاع از وزاری پیشنهادی گفت: سعی ما برآن بود شایسته‌ترین افراد را انتخاب کنیم، که اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است.

وی افزود: سند تحول مردمی به‌عنوان چارچوب حاکم بر برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محور‌های بنیادی پنج‌گانه است و نخست،  بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دوم تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، سوم اقتصاد مقاومتی، چهارم تأمین وبهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و پنجم توسعه روابط بین المللی براساس منافع ملی و الهام بخشی در جهان اسلام است که در هریک ازبرنامه‌ها عدالت وپیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته است و برآیند آن‌ها رونق تولید داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود.

پس از سخنرانی رئیس جمهور و دفاع وی از کابینه، نمایندگان مخالف و موافق اظهارات خود را مطرح کردند، که به طور مختصر به آن‌ها می‌پردازیم.

"محمدحسین حسین زاده بحرینی"، نماینده مردم مشهد در مخالفت از کلیات کابینه گفت: انتظار ما از آیت الله رئیسی درباره مسائل فراوزارتخانه‌ای برنامه خود را به مجلس ارائه دهند و در کل مخالفت من مخالفت با وزرا نیست، بلکه مخالفت با برنامه‌های وزرا است، وگرنه از کلیت کابینه دفاع می‌کنم.

یکی دیگر از موافق کلیات کابینه سیزدهم، "سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی" نماینده مردم تبریز، بود که در این جلسه گفت: در این دولت به اهداف مهمی که از ضروریات جامعه است تأکید شده، که از جمله آن‌ها می‌توان به اشتغال‌زایی، رونق تولید، اصلاح نظام بانکی و برنامه‌ریزی برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن اشاره کرد.  

"ملک فاضلی"، نماینده سروان به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم در جلسه علنی امروز شنبه تصریح کرد: در حال حاضر اولین مشکل جامعه بیماری کروناست که رفع آن محدود به وزارت بهداشت نیست و باید کل کابینه در خدمت آن باشند. همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید واکسیناسیون شرط اول قرار گیرد و برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

موافق دیگر کلیات کابینه پیشنهادی آیت الله رئیسی، لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بود، که در صحن علنی و در حضور رئیس جمهور سیزدهم کشورمان خاطر نشان کرد: روحیه تحول خواهی و عدالت محوری و حل مشکلات مردم که مورد انتظار مردم می‌باشد در برنامه دولت دیده شده است. توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و به دنبال آن توجه به فرهنگ اسلامی، اقتصاد مقاومتی، توسعه روابط بین المللی، توجه به همسایگان و واژه‌ای که رئیس جمهور در مراسم تحلیف برای همسایگان به کار بردند و آن‌ها را خویشاوندان ما نامیدند از نقاط قوت این برنامه است.

تا به لحظه تنظیم این خبر، هنوز تصمیم مجلس به وزاری پیشنهادی صورت نگرفته است و اما به نظر می‌رسد، در صحن علنی شیفت بعدازظهر، نمایندگان   رای اعتماد و یا عدم اعتماد خود  را به گزینه آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات صادر کنند.

انتهای پیام//
ارسال نظرات
آخرین اخبار