خبرهای داغ:

اجرای ۱۸ مورد پروژه آبرسانی با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا

با مشارکت قرار گاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا و شرکت آب و فاضلاب گلستان آبرسانی به روستای «بالکو»ر واقع در مراوه تپه بعد از سال‎ها محرومیت از آب شرب انجام شد.
کد خبر: ۹۳۶۳۴۸۴
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

اجرای ۱۸ مورد پروژه آبرسانی با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛ حدود ۷۴ روستای گلستان از داشتن آب شرب محروم هستند، قصه تلخی که شاید روایت آن در یکی از استان‎های شمالی و واقع در سلسله جبال البرز کمی دور از ذهن به نظر برسد اما واقعیت آن است گلستان در ماه‌ها و سال‎های اخیر به دلیل کاهش ریزش‎های جوی و برداشت‎های بی‎رویه از سفره‎های آب زیرزمینی به شدت با مشکل کمی آبی مواجه شده است، مناطق شهری و روستایی در این استان به ظاهر سبز در روزهای گرم تابستان با قطعی چند ساعته آب مواجه هستند با این وجود داستان کم آبی و محرومیت ۷۴ روستای گلستان از آب شرب به مراتب غم‌انگیزتر از قطعی‎های گسترده آب است.

در حالی که هر روز اخبار تلخی از بحران آب و خشکسالی در رسانه‎های مختلف دیده و شنیده می‎شود اما این روزها خبر سیراب شدن روستای مرزنشین «بالکور» واقع در مراوه‌تپه موجب خوشحالی روستانشینان و ایجاد روزنه‎ای امید برای آبرسانی به ۷۳ روستای محروم از آب شرب گلستان شده است.

*اجرای خط انتقال لوله آب برای روستاهای مراوه‌تپه و کلاله

آبرسانی به روستای «بالکور» با همکاری شرکت آب و فاضلاب گلستان و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا و البته مشارکت مردمی انجام شده است.

در همین رابطه مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان، سال جاری را یکی از سال‎های خشک طی 50 سال اخیر عنوان کرد و گفت: این امر تأثیر منفی بر آب‎های زیرزمینی استان برجای می‎گذارد از طرفی برداشت‎های بی‎رویه از آب‎های زیرزمینی در حوزه کشاورزی انجام می‎شود تنها هفت درصد از آب‎های زیرزمینی در اختیار  آب و فاضلاب است و ۹۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‎شود.

بهزاد هرمزی تصریح کرد: اگر در بخش کشاورزی ۱۰ درصد صرفه‌جویی شود مشکل تأمین آب شرب رفع خواهد شد.

وی «بالکور» را یکی از روستاهای فاقد آب در استان عنوان کرد و افزود: روستای مرز نشین «بالکور» واقع در مراوه‌تپه ۵۰ خانوار دارد، پروژه آبرسانی به «بالکور» شامل بهسازی چشمه به اضافه ۷۰۰ متر خط انتقال با منبع بتنی ۵۰ متر مکعب و ۲ هزار و ۸۰۰ متر شبکه داخلی روستا با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا و مشارکت مردم به بهره‌برداری رسید.

مدیر عامل آبفا گلستان بیان کرد: ۷۳ روستا در استان باقی‌مانده که از داشتن آب شرب محروم هستند این روستاها بیشتر در شمال استان واقع شده‎اند بیش از یک سوم استان کویر است و هیچ‌گونه منابع آبی ندارند و برای تأمین آب شرب از نقاط جنوبی و انتقال آن به شمال استان نیاز ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال لوله آب است.

هرمزی خاطرنشان کرد: برنامه‎ای که امسال در حوزه آبرسانی کلاله و مراوه‌تپه داریم این است تا در هر کدام حوزه‎ها ۱۰ پارچه آبادی شرایط خط انتقال لوله آب را اجرا کنیم با پیگیری استاندار و مجمع نمایندگان اعتبارات  خوبی در تأمین آب شرب پیش‌بینی شده است.

*خدمت به روستاهای محروم یکی از اولویت‎های مهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا گلستان نیز خدمت به روستاهای محروم را یکی از اهداف مهم قرارگاه عنوان کرد و گفت:  با توجه به وضعیت گلستان اولویت نخست تأمین منابع آب شرب است و در طی سه سال اخیر در این رابطه همکاری خوبی با آبفا داشتیم.

کاظم نوروزی تصریح کرد: بیش از ۱۸ مورد پروژه آب شرب با همکاری آبفا، قرارگاه پیشرفت و آبادانی و مردم در مدت کم و هزینه اندک انجام شده است.

وی بیان کرد: روستای «بالکور» چندین سال از داشتن آب شرب محروم بوده است با مشارکت شرکت آبفا گلستان، مردم روستا در چهار بخش احیای چشمه، لوله‌گذاری، مخزن و شبکه داخلی با پیش‌بینی برآورد ۶۵۰ میلیون تومان کار آبرسانی انجام شد اما با مشارکت مردم حدود ۲۰۰ میلیون تومان از این پروژه تقلیل و پروژه با هزینه ۴۵۰ میلیون تومان اجرا شد.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا گلستان با بیان اینکه در ۶۱ روستای محروم استان در پنج عرصه فرهنگی، سلامت، تعلیم و تربیت، اشتغال و زیرساخت با مشارکت مردم مشغول خدمت‌رسانی هستیم، افزود: در آینده نزدیک آب کشاورزی روستای «زرین‌گل» به بهره‌برداری می‎رسد چشمه قدیمی در این روستا احیا و پنج کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است زمین‎های کشاورزی که سال‎ها مردم به صورت دیم در این روستا استفاده می‎کردند امسال به صورت آبی کشت انجام خواهند داد.

بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات اساسی در روستاهای گلستان کمبود و یا عدم دسترسی مردم به آب شرب است، نبود آب فعالیت اقتصادی در روستاهای استان که اغلب به دامپروری و کشاورزی مشغول هستند را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.امید است آبرسانی به یکی از روستاهای محروم در گلستان باب تازه‎ای را در خصوص سرعت بخشیدن به عملیات آبرسانی به روستاهای محروم از آب شرب باز کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار