نماینده ایلام:

مرز چیلات دهلران، تردد به جنوب شرق عراق را تسهیل می کند

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: گذرگاه چیلات، تردد زوار خصوصا در ایام اربعین و همچنین تجار و بازرگانان به جنوب شرقی عراق را تسهیل می کند.
کد خبر: ۹۳۶۲۵۵۷
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، بهزاد علیزاده  در نشست هیات های ایرانی و عراقی در خصوص گشایش گذرگاه های مرزی، اظهار داشت: گذرگاه چیلات در شهرستان دهلران در ۳۸ کیلومتری مرکز این شهرستان واقع است و شهر مجاور آن شهر علی غربی از توابع استان میسان است و فاصله آن تا دهلران ۶۴ کیلومتر است.

وی افزود: این مرز ۲ سال قبل در توافق ایران و عراق به عنوان گذرگاه رسمی از طرف جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شد و انتظار داریم دولت عراق هم در راستای همان تفاهم نامه آن را به صورت رسمی معرفی کند.

وی افزود: مردم دو طرف مرز مراودات تجاری، مذهبی و فرهنگی داشته و هم اکنون رفت و آمدهای متعددی بین مردم این دو شهرستان صورت می گیرد و افتتاح آن به تسهیل تردد زوار در ایام مختلف می تواند کمک کند.

وی افزود: ۶۵درصد از زوار اربعین از مرزهای ایلام تردد می کنند.

وی انجام مراودات تجاری و اقتصادی که مورد منفعت دو کشور است را از مزیت های افتتاح این مرز برشمرد.

علیزاده اضافه کرد: همه زیرساخت های مورد نیاز این بازارچه مرزی فراهم شده و قرار است پست فوق سنگین برق برای تولید و صادرات برق به کشور عراق در این منطقه ایجاد شود.

نماینده مردم حوزه جنوب ایلام با بیان اینکه شهرستان دهلران قطب نفت و گاز بوده و اکنون طرح های پتروشیمی در حال افتتاح است، افزود: وجود کارخانه گچ، سیمان و سایر کانی های غیر فلزی از دیگر ظرفیت های این شهرستان است.

علیزاده گفت: اکنون سالانه ۴۰۰هزار تن محصولات کشاورزی در دهلران تولید می شود و قطب کشاورزی استان محسوب می شود.

وی ادامه داد: بزرگراه دهلران - اندیمشک در این شهرستان در حال احداث است و آزادراه نجف اشرف به پل زال نیز می تواند تسهیل تردد زوار را هموار کند.

وی با بیان اینکه اتصال مرز چیلات به توسعه اقتصادی استانهای دو کشور می تواند کمک کند، از علاقمندی مردم ایلام و شهرستان دهلران برای گشایش مرز چیلات خبر داد.

وی خواستار رایزنی با دولت مرکزی عراق برای صدور مجوز در کمترین زمان شد و از رییس گذرگاه های مرزی عراق برای سفر به شهرستان دهلران دعوت کرد و گفت: آمادگی داریم در صورت موافقت دولت عراق، زیرساخت ها هرچه سریعتر فراهم شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار