کارشناس فرهنگی در گفت و گو با بسیج:

فلسفه حجاب در توجه به ملکات نفسانی است

حجت الاسلام والمسلمین داودی گفت: فلسفه حجاب اسلامی درواقع توجه به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی است.
کد خبر: ۹۳۵۷۲۰۷
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام داودی با گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، گفت:حجاب یک اصل مهم در زندگی بشری به شمار می‌رود، چرا که رعایت آن موجب می‌شود تا جامعه از آسیب‌های اجتماعی دور بماند.

وی افزود: فلسفه حجاب اسلامی در واقع توجه به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی است که قرب الهی را فراهم می‌سازد و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می‌کند.

حجت الاسلام داودی خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای مهم حجاب در حوزه اجتماعی است، زیرا توجه به این مهم انسان را از معاشرت‌های بی بندوبار محفوظ می‌دارد و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می‌کند.

وی گفت: حجاب حصاری محکم و ایمن از نگاه نامحرمان برای زن مسلمان است، زیرا کرامت زن به عنوان مادر در حفظ پوشش و توجه به دستورات خداوند متعال است و در قرآن کریم صریحا به آن اشاره شده است. زن از نگاه اسلام دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی به نام مادر است که اگر دستورات قرآنی را مورد توجه قرار دهد به آن جایگاه شایسته در پیشگاه الهی دست یافته و خود را از نگاه‌های شیطانی در امان داشته است.

داودی خاطر نشان کرد: اسلام بر خلاف غرب، جایگاه زن را والا و ارزشمند می‌داند و به همین منظور در قرآن کریم بر مصونیت زن از نگاه‌های نامحرم تاکید و توصیه‌های فراوان شده است. امروزه دنیای غرب جایگاه زن را در حد کالا تنزل داده و آن را متاعی برای لذت مردان و ترویج شهوات می‌داند و کرامت مادری و انسانی او به غارت رفته است.

کارشناس مسائل فرهنگی اضافه کرد:حجاب برای زن ایرانی که مسئولیت تربیتی و آموزشی یک نسل را بر عهده دارد دارای چهارچوب و دستورالعمل است، که هر یک از بانوان که نقش مادری و همسری در کانون خانواده را بر عهده دارند باید به آن اهمیت دهند.

وی تصریح کرد: رفتار حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، الگو و معیار بسیار روشنی برای همه بشر به ویژه دختران جوان و مسلمان است، تا زندگی سعادتمندی داشته باشند. در حقیقت دختران جوان با عفاف خود، گامی مؤثر برای بالا بردن شخصیت و ارزش خود و حفظ موقعیت خویش در برابر مردان بر خواهند داشت.

 

ارسال نظرات