خبرهای داغ:
دکتر رئیسی پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا؛

هشدار کاهش رعایت شیوه نامه ها؛ موج جدید کرونا در حال گسترش

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به درگیر بودن نیمی از استان های کشور به نوع جدید ویروس کرونا موسوم به دلتا ، در خصوص کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی هشدار داد.
کد خبر: ۹۳۵۵۱۰۷
|
۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر علیرضا رئیسی پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ؛ افزود: در استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور نوع جدید ویروس کرونا در حال افزایش است. 
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود : میزان رعایت شیوه نامه‌ها در کشور حدود ۶۹ درصد و بسیار پایین است و باید به بالای ۸۵ درصد برسد و رعایت نشدن شیوه نامه‌ها در گسترش بیماری بسیار موثر است.
رئیسی با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس دلتا بالاست و میزان بستری و مبتلا‌ها افزایش خواهد یافت، تصریح کرد:  ۹۲ شهر در کشور وضعیت قرمز دارند و هم اکنون نصف استان‌های کشور درگیر موج جدید کرونا هستند.
 
وی از تدابیر ویژه برای مهار بیماری در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و تاکید کرد : شیوه نامه ویژه شهرهای قرمز باید در کشور رعایت شود.
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسیناسیون هم از سرعت یافتن واکسیناسیون در هفته آتی خبر داد و گفت: در کشور بجز دو سه مرکز در تهران ازدحام نداشته ایم و مردم تحت هیچ عنوان نگران دُز دوم واکسن نباشند و شرایط مناسبی داریم.
 
دکتر رئیسی افزود : طی هفته آتی گروههای سنی جدید هم برای انجام واکسیناسیون فراخوان خواهند شد.
 
جزئیات وضعیت کرونایی استان ها 
 
دکتر رئیسی در ادامه گفت: در استان اصفهان اکنون شهر اردستان درگیر این ویروس شده و قرمز است، در استان ایلام شهر مهران درگیر این ویروس شده، در استان‌های خراسان شمالی و جنوبی یک شهر درگیر ویروس جهش یافته شده است و در استان کرمانشاه تنها شهر گیلان غرب درگیر این ویروس شده است، همچنین در استان کهگیلویه و بویراحمد شهر گچساران درگیر ویروس شده و در استان‌های گیلان و مرکزی یک شهر درگیر ویروس جهش یافته دلتا شده است و مابقی استان‌ها تعداد درگیری شهر‌های آن‌ها بالا است به طوری که در تهران ۱۰ شهر از جمله اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه و قرچک در وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

وی افزود: در استان سیستان و بلوچستان ۱۰ شهر درگیر ویروس جهش یافته کرونا شده و در استان فارس شهر‌های جنوبی و جنوب شرق استان درگیر این ویروس شده است به طوری که در استان فارس ۱۰ شهر، در استان کرمان ۱۵ شهر و در استان هرمزگان ۱۱ شهر درگیر ویروس جهش یافته شده اند.
 
آخرین وضعیت شیوع دلتا در سایر کشورها
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ویروس جهش یافته دلتا یا همان ویروس کرونای هندی در کمین استان‌های کشور قرار دارد و مردم می‌توانند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مانع خیز پنجم این ویروس شوند. 
 
دکتر رئیسی افزود: در دنیا وضعیت موج جدیدی از بیماری جهش یافته کرونا با عنوان ویروس دلتا یا همان ویروس هندی در حال گسترش است و هم اکنون ۶۸ کشور درگیر این موج جدید شده اند و در برزیل بیشترین آمار مرگ و میر بالای هزار و ۶۰۰ مرگ در روز ثبت شده است.

وی گفت: در هندوستان و اندونزی هم آمار مرگ و میر بالا است به طوری که در هندوستان بالای ۷۵۰ مرگ در روز ثبت می‌شود و در کشور‌های دیگر نیز این ویروس در حال گسترش است.
 
ویروس جهش یافته دلتا در کمین استان های کشور
 
رئیسی در خصوص جهش این ویروس در ایران افزود: در ایران در استان‌های جنوبی و شرقی و جنوب شرق کشور تعداد شهر‌های درگیر این ویروس گسترش یافته و برغم تأکیدات زیاد متأسفانه شاهد اُفت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در این شهر‌ها هستیم به طوری که میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور هم اکنون کمتر از ۷۰ درصد یعنی به حدود ۶۹ درصد رسیده است و این پایین است.

وی گفت: باید بالای ۸۵ درصد مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و این موضوع می‌تواند اثربخش باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: اگر قدرت سرایت این ویروس توسعه پیدا کند به یقین میزان همه گیری و افراد بستری و مبتلا به این ویروس گسترش می‌یابد، هم اکنون ۹۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد هستند، بنابراین استان‌های درگیر در کشورمان بیش از نصف استان‌های کشور درگیر این ویروس هستند.
 
مردم نگران واکسن کرونا نباشند
 
دکتر رئیسی با بیان اینکه مردم نگران دُز دوم واکسن نباشند، گفت: هم اکنون وضعیت واکسیناسیون در گروه‌های سنی مطلوب است و در هفته آینده گروه سنی پایین تری واکسیناسیون انجام می‌شود و تاکنون ۳۰۰ هزار دز واکسن داخلی برکت به دست ما رسیده که امیدواریم در هفته‌های آینده سرعت واکسیناسیون قابل قبول باشد.
 
وی افزود: تاکنون ۷ میلیون دز واکسن توزیع شده و ۲ میلیون نفر دز اول و دوم واکسن را دریافت کردند و ۴ میلیون نفر دُز اول واکسن را دریافت کردند که در هفته‌های آینده دز دوم واکسن به آن‌ها نیز تزریق می‌شود.
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه تاکید کرد: مردم مطمئن باشند وضعیت تامین واکسن در هفته‌های آینده مطلوب‌تر می‌شود و از شهریور ماهانه حداقل ۱۰ میلیون دز واکسن داخلی به دست ما می‌رسد که سرعت تزریق واکسن افزایش می‌یابد و گروه‌های هدفمان بدانند که تا پایان سال به طور قطع واکسینه می‌شوند و جای نگرانی وجود ندارد.
 
دکتر رئیسی گفت: مردم برای واکسن به سیستم نوبت دهی توجه کنند تا ازدحام نشود به طوری که در کشور ۸۷۰ مرکز تزریق واکسن راه اندازی شده که ۷۵ مرکز در تهران است و با تیم‌های مستقر واکسیناسیون به درستی درحال انجام است. 
 
وی افزود: هم اکنون روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دُز واکسن داریم که به ۵۰۰ هزار دُز در روز می‌رسد و جای نگرانی وجود ندارد، اما مردم باید شیوه نامه‌های بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند تا درگیر خیز پنجم کرونا نشوند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار