بلینکن:

پیشرفت برنامه هسته ای ایران، سد راه احیای برجام است

وزیر خارجه آمریکا مدعی است ادامه چرخش سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در سطوح بالا و بالاتر، بازگشت به پارامترهای توافق اولیه برجام را دشوارتر می کند.
کد خبر: ۹۳۵۳۴۵۸
|
۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با نیویورک تایمز مدعی شد بعد از شش دور مذاکره در وین و عدم حصول توافق برای احیای برجام، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به مانعی غیرقابل عبور (در ادامه مسیر گفتگو) تلقی شود.

وی در ادامه این ادعا افزود: اگر این ادامه یابد و آن‌ها به چرخش سانتریفیوژ‌های پیشرفته در سطوح بالا و بالاتر ادامه دهند؛ به نقطه‌ای می‌رسیم که بازگشت به پارامتر‌های توافق هسته‌ای اولیه، عملاً بسیار دشوار خواهد شد.

بلینکن درباره زمان خروج احتمالی دولت واشنگتن از مذاکرات احیای برجام نیز گفت: نمی‌توانم تاریخ دقیقی (برای این تصمیم احتمالی) تعیین کنم، اما این تاریخ دارد نزدیکتر می‌شود.

این ادعای بلینکن پیشتر از سوی رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران نیز مطرح شده بود. مالی در گفتگو با ان پی آر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا آمریکا، به رغم ادعایی که برای بازگشت به برجام دارد، آماده خروج از مذاکرات نیز هست» جواب مثبت داده و گفته بود: چنانچه توافقی که ایران خواستار آن است آن توافقی نباشد که کف مطالبات امنیتی آمریکا را برآورده کند، آمریکا آماده خروج از مذاکرات است.

نکته قابل تأمل در اظهارات مقامات آمریکایی و همچنین اروپایی آن است که با انداختن توپ به زمین ایران، طوری رفتار می‌کنند که گویی هیچ نقشی در به بن بست رساندن فرایند اجرای برجام نداشته اند حال آنکه خروج یک جانبه واشنگتن از این توافق و عدم برخورداری ایران از مزایای مشروع خود ذیل برجام، شرایط را به وضعیت موجود کشانده است.

روز گذشته، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه با فراموش کردن این حقایق تاریخی، مدعی شد: ما منتظر اقدام نهایی ایران در زمینه بازگشت به برجام هستیم. انتظار داریم که مقامات ایرانی آخرین تصمیمات که ما را قادر سازد به اجرای کامل برجام برگردیم؛ اتخاذ کنند!

ایران خواستار رفع همه تحریم‌های اعمال شده، بازاعمال شده و دوباره برچسب گذاری شده در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا است و چنین اقدامی را از شروط اصلی از سر گیری فعالیت‌هایی می‌داند که در مواجهه با بدعهدی واشنگتن و شرکای اروپایی به حال تعلیق درآورده حال آنکه دولت جو بایدن دموکرات مدعی است قصد ندارد همه محدودیت‌های اعمال شده در دولت قبلی واشنگتن را رفع کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار