اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ری رتبه نخست اشتغالزایی را کسب کرد

اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ری با ایجاد 15 هزار و 216 شغل در سال 99 رتبه اول ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران را کسب کرد.
کد خبر: ۹۳۴۹۸۱۷
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ری با تشریح عملکرد این اداره در سال گذشته گفت: با ایجاد 15 هزار و 216 شغل در سال 99 و با اجرای 228 درصد سهمیه اشتغال، سال گذشته در بحث اشتغالزایی توانستیم رتبه اول ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران را کسب کنیم.

 مجید شایق،  که از مهر ماه سال 99 به عنوان سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شده است، با بیان این مطلب گفت: علاوه برمنطقه 20 شهرداری تهران، شهرستان ری با پنج بخش و منطقه 16 شهرداری تهران زیر پوشش اداره کار و رفاه اجتماعی جنوب تهران،  (شهرستان ری) قرار دارد.  

وی افزود: در سال گذشته با همیاری و هم افزایی بین تشکل های کارگری و کارفرمایی، تعاونگران و فرماندار، پرسنل فرمانداری، حوزه قضائی و سایر مسئولان شهرستان ری، با این مجموعه، توانستیم رتبه اول در حوزه سامانه رصد اشتغال را کسب کنیم.

وی اظهار داشت: پیش بینی اشتغال توسط دبیرخانه کارگروه اشتغال استان تهران برای ری در سال گذشته 6 هزار و 688 نفر بود که ما با ایجاد 15 هزار و 216 شغل معادل 228 درصد سهمیه اشتغال؛ رتبه اول را در سطح استان بدست آوردیم. البته این تعداد اشتغال شامل همه افرادی است که سوابق اولین بیمه آنها در اداره تامین اجتماعی شهرستان ری و فشافویه ثبت شده است .

علاوه بر این طرح کارورزی به منظور اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی اجرا کردیم که پیش بینی استان 65 مورد بود در حالی که ما توانستیم با ایجاد اشتغال برای 72 نفر معادل 110 درصد رتبه اول استان را کسب کنیم.

 به لطف خدا؛ هم اداره تعاون شهرستان ری و هم اداره تعاون فشافویه که زیر مجموعه ری است، در بین 20 اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با 100 درصد پیش بینی که صورت گرفته بود بازهم توانست رتبه نخست را کسب کند.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ری اظهار داشت: سال گذشته 4531 دادخواست در اداره واصل کردیم که از این تعداد 4155 مورد به رای هیات بدوی ختم شد و از این میزان 1191 مورد اعتراض زده شد که این تعداد در مراجع حل اختلاف ما مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت از این تعداد شکایت 1753 مورد منجر به صدور رای سازشی ختم شد.

 در حوزه تشکل های کارگری نیز سال گذشته 5 نماینده کارگری و 5 شورای اسلامی کار تاسیس و 30 مورد تجدید انتخابات برگزار کردیم. وی ادامه داد: درحال حاضر 69 مورد نماینده کارگری در شهرستان فعال است؛ 61 شورای اسلامی کار و 8 انجمن صنفی داریم در حوزه بازرسی کار نیز 2175 مورد بازرسی در خصوص نظارت بر قوانین کارگری و کارفرمایی و همچنین موارد ایمنی  توسط بازرسان صورت گرفته است. 181 مورد حادثه ناشی از کار نیز مورد بررسی قرار گرفته که البته همه این حوادث مربوط به سال گذشته نیست بلکه بخش اعظمی از این حوادث مربوط به سال های قبل از آن  و چندین سال گذشته است.

آقای شایق تصریح کرد: از تعداد 361 مورد بازرسی در خصوص بکارگیری اتباع خارجی، 1182 نفر تبعه خارجی غیر مجاز شناسایی شدند که در مجموع 185 نفر از کارفرمایانی که قوانین را رعایت نکرده و تخلف داشتند به مراجع قضائی معرفی کردیم.

 در حوزه اشتغال 4230 نفر ثبت نامی یا جویای کار داشتیم که در مراکز کاریابی سطح شهر ثبت نام کردند و از این تعداد 1127 نفر کارگر ساده 1191 کارگر نیمه ماهر و 1032 ماهر بودند که 1320 نفر از آنها پارسال توسط کاریابی هایمان به کار گمارده شدند.

که از این تعداد 424 مورد کارگر ساده 497 نفر نیمه ماهر و 399 تن کارگر ماهر بودند و در حوزه اشتغال 3350 مورد فرصت شغلی را کسب کردیم .

در بحث بیمه بیکاری نیز  3550 نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت کردند 1911 مورد منجر به قطع مقرری آنها شده که به واسطه اتمام دوره مقرری آنها شده یا اشتغال مجدد بوده 571 مورد برقراری مقرری داشتیم 141 مورد اشتغال مجدد داشتیم.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ری در ارتباط با تعاونی های فعال شهرستان هم اظهار داشت: در مجموع 700 تعاونی داریم که 500 واحد آن فعال هستند و از این تعداد 70 مورد تعاونی کشاورزی،  180 مورد خدماتی، 70 واحد صنعتی، 50 تعاونی مسکن، 110 تعاونی تامین نیاز و بقیه تعاونی ها که 240مورد هستند در بخش اعتبار،حمل و نقل و معدنی فعالیت می کنند و در مجموع منجر به اشتغالزایی 6500 نفر شده است.

این مقام مسئول در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در 15 ماه گذشته و تاثیر آن بر صنعت و اقتصاد، خاطرنشان کرد:  به لطف خدا شهرستان ری ظرفیت پذیرش و جذب نیروی فراوانی دارد وبر خلاف سایر شهرستان ها که شاهد افت نیرو بودیم در شهرستان ری کاهش اشتغال و  تعدیل نیروی نداشتیم.

 ستاد ملی کرونا اعلام کرد بعضی مشاغل صنفی در 13 رسته شغلی  شامل: مجموعه های ورزشی و گردشگری، آرایشگاه ها، رستورانها نمی توانند فعالیت کنند و با یک تعطیلات مقطعی و موقت مواجه بودیم که این مشاغل بعد از رفع محدودیت ها مجددا مشغول کار می شدند.

 برای مشاغلی که آسیب دیدند توسط دولت تسهیلاتی در نظر گرفته شد و افرادی که متقاضی تسهیلات بودند در سامانه مربوطه ثبت نام می کردند و توسط دستگاه هایی که مناظر با فعالیت این بخشها بودند در حوزه صنعت و معدن در حوزه خدمات زیر پوشش   میراث فرهنگی و گردشگری کسانی را که این سامانه رصد می کردند این دستگاه هایی که متناظر با فعالیت این رسته ها بودند مورد بررسی و پایش قرار داده  و به بانک های عامل معرفی می کردند و تسهیلات توسط ستاد کرونا دیده شده بود و در اختیارشان قرار می دادند.

وی، آمار بیمه شدگان حوزه کارگری شهرستان ری در سال گذشته را که آمار آن از تامین اجتماعی اخذ شده، را 85 هزار نفر اعلام کرد و گفت: بخشی از نیروهای کار هم در تعدادی از کارگاه ها مشغول فعالیتند که فاقد بیمه هستند .

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ری در پایان به کارفرمایان توصیه کرد: قوانین اداره کار را رعایت کنند و نسبت به مواردی که در قانون پیش بینی ، از جمله: بحث قواعد آمره، حداقل دستمزد، بیمه پرسنل، رعایت موارد ایمنی کارگاه و ... را حتما رعایت کنند و مد نظر داشته باشند.

 شایق افزود: یک سری توافقاتی بین کارگر و کارفرما صورت می گیرد که این توافقات چه به صورت کبتی و چه شفاهی هیچ مشروعیت قانونی ندارد و بعدا با هم به اختلاف و مشکل بر می خورند، ما مجری قانون هستیم و ناگزیریم قانون را رعایت کنیم و ممکن است احدی از طرفین متضرر شود؛ لذا توصیه می کنیم از ابتدا توافقاتی که خارج از قانون کار است را انجام ندهند و در بحث تولید و اشتغال آئین نامه های داخلی کارگاه را رعایت کنند. همدلی وهم افزایی بین کارگران و کارفرمایان و تشکلات شهرستان وجود داشته باشد تا بتوانیم شاهد شکوفایی و رشد تولید و اشتغال در سطح شهرستان باشیم.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار