کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری بسیج؛

هرگونه مذاکره و توافق بدون لغو کامل تحریم ها اشتباه است

جعفر منتشلو کارشناس ارشد مسایل سیاسی گفت: این باور اساسی وجود دارد که با توجه به استمرار دشمنی آمریکا علیه ملت ایران هرگونه مذاکره و توافق در موضوع برجام بدون لغو کامل تحریم ها اشتباه است.
کد خبر: ۹۳۳۵۸۸۰
|
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
جعفر منتشلو کارشناس ارشد مسایل سیاسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان با اشاره به مذاکرات وین و اظهارات ضد و نقیض آمریکایی ها در خصوص چگونگی رفع تحریم ها گفت: هدف از تحریم ها محدود کردن دارایی‌ها و ایجاد محدودیت‌ها و تحریم های تجاری برای تسلط بر ایران در منطقه است.

وی در ادامه گفت: استفاده از تحریم‌ها، ابزار مهم سیاست خارجی ایالات متحده بوده و لغو تحریم‌های ایران زمانبر است اما اجرای این تحریم‌ها بر عهده دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری است؛ هدف از تحریم ها محدود کردن دارایی‌ها و ایجاد محدودیت‌ها و تحریم های تجاری برای تسلط بر ایران در منطقه است.

منتشلو اضافه کرد: تحلیلگران و اندیشکده‌های حامی تحریم جمهوری اسلامی ایران معتقدند که تحریم‌های ایران باید گسترده و پیچیده باشد تا از یک سو باعث شود که روسای‌ جمهور بعدی آمریکا بدون دستیابی به یک توافق جامع با ایران و به آسانی نتوانند تحریم‌های اعمالی را لغو کنند و از سوی دیگر سبب می‌شود جمهوری اسلامی ایران هنگام آمادگی برای مذاکره با آمریکا مجبور شود که در حوزه‌های مختلف از طریق اعطای امتیاز به آمریکا عقب نشینی کند تا بتواند به امتیاز لغو کامل تحریم‌ها دست یابد.

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: اساسا در رابطه با تحریم‌ها و طبق برجام ما تعلیق تحریم‌ها را داشتیم و نه لغو آن؛ یعنی طبق مفاد برجام آمریکا تحریم‌های ثانویه و تحریم‌های یک ‌جانبه این کشور علیه ایران و به بهانه برنامه هسته‌ای ایران را به حالت تعلیق درآورد و تحریم‌هایی را که در حوزه‌های دیگر وضع شده بود سر جای خود قرار داشت، زیرا آن تحریم‌ها مورد‌ مذاکره قرار نگرفته بودند لذا در صورتی‌ که آمریکا به برجام برگردد می‌توان گفت تمام تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای علیه ایران وضع شده به حالت تعلیق در‌ می‌آید. اما دولت ترامپ همان تحریم‌های هسته‌ای را به بهانه تروریسم، برنامه موشکی یا نقض حقوق ‌بشر نیز وضع کرده است و در این صورت فایده ‌ای بر آن مترتب نیست که مثلا تحریم صنعت نفت و گاز ایران به بهانه هسته‌ای تعلیق شود، اما همین تحریم‌ها به بهانه تامین مالی تروریسم برقرار باشد.

وی افزود: این باور اساسی وجود دارد که با توجه به استمرار دشمنی آمریکا علیه ملت ایران هرگونه مذاکره و توافق اشتباه است؛ این به آن معنی است که تا زمان ماندگاری دشمنی آمریکا علیه ما عمر توافق‌ها و اعطای امتیازها بسیار کوتاه است و هر آن امکان از بین رفتن آن وجود دارد. بنابراین در دوره بایدن شاید گشایش های محدود و اندکی ایجاد خواهد شد، اما نمی‌توان گفت که همیشگی است. بنابراین به‌نظر می‌رسد دولت بایدن با توجه به ساختار حکومتی آمریکا قدرت لغو تمامی تحریم ها را ندارد و اگر هم موفق به این کار شود اعتمادی به باقی ماندن دولتهای آتی ایالات متحده براین توافقات باتوجه به سوابق این کشور وجود ندارد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار