خبرهای داغ:
یکی از پیشکسوتان عرضه مرغ شاهرود پاسخ می‌دهد:

عدم مدیریت درست عامل آشفتگی بازار مرغ

شاهرود_ مشکلات عرضه مرغ در کشور و شهرستان شاهرود به علت عدم مدیریت و نظارت درست و حمایت نکردن از واحد‌های استاندار تولید و عرضه مرغ را می‌توان دلیل این آشفتگی دانست که باید در این راستا توجه جدی شود.
کد خبر: ۹۳۳۲۲۱۷
|
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
عدم مدیریت درست و بروز نبودن نظارت سبب آشفتگی بازار مرغبه گزارش خبرنگار بسیج، در ایام اخیر موضوع مرغ و گرانی و کمبود آن مشکلی را برای مردم ایجاد کرده و در این راستا مرغداران و عرضه کنندگان مرغ نیز دچار مشکلات عدیده‌ای شده اند که نیاز به توجه دارد.
با توجه به این اتفاقات با محمدحسن طالع زاری مدیر واحد فرآورد‌های گوشتی طالع پروتئین شاهرود که بیش از ۴۵ سال در زمینه عرضه مرغ در سطح شهرستان شاهرود تجربه دارد و کار کرده به گفتگو نشسته ایم.
وی در این گفتگو با بیان اینکه در سال ۱۳۸۷ شرکت طالع پروتئین با ظرفیت ۱۵ تن شروع به کار کرد، افزود: شرکت مرغ محمدیان نیز در سال ۱۳۸۹ با اشتغال ۱۵۰ نفر در شهرک صنعتی راه اندازی شد و این دو کارخانه بحث تهیه و عرضه مرغ در شهرستان را با دارا بودن تمام استاندارد‌های دامپزشکی، جهادکشاورزی و صنعت و معدن با سرمایه گذاری شخصی و دولتی بر عهده داشتند.
طالع زاری با اشاره به اتفاقات اخیر در مورد عرضه مرغ در شهرستان اظهار کرد: صدور حواله‌های مرغ دولتی از بهمن ماه در داخل شهرستان متاسفانه از طرف اداره صمت به واحد‌های صنفی خرده فروشی مرغ واگذار و به هر واحد سهمیه‌ای واگذار شد که ظرفیت روزانه ما ۳۰۰ کیلوگرم است.
وی با بیان اینکه در این اقدام فرد باید مرغ زنده را خریداری و کشتار و عرضه کتد، گفت: در این اقدام توزیع مرغ در داخل خیابان و غیربهداشتی و حتی عقب نیسان و خودرو‌های شخصی انجام تحویل شده است.
عرضه ۱۵ تُن مرغ در شاهرود و باز هم کمبود
مدیر واحد فرآورد‌های گوشتی طالع پروتئین شاهرود تصریح کرد: ظرفیت عرضه مرغ در شرایط عادی در شهرستان‌های شاهرود و میامی ۱۵ تُن است که ما دو شرکت فرآوری این ۱۵ تُن را ۷ تُن قطع بندی و ۸ تُن مرغ کامل در شرق استان عرضه و ۱۵ نیز تُن نیز به خارج استان صادر می‌کردیم.
وی با تاکید بر اینکه ما دو شرکت با سرمایه گذاری و پروانه تولیدی و نظارت دستگاه‌های مربوطه در حال فعالیت هستیم، گفت: تغییر روش توزیع با حذف کارخانه تولیدی و عرضه مستقیم به مردم سبب شده تا با کمبود مرغ روبرو شویم، چون نظارتی در این راستا وجود ندارد و خرده فروشان مرغ را بدون ارائه فاکتور و سندی عرضه می‌کنند و مشخص نمی‌شود چه مقدار عرضه شده است.
طالع زاری با بیان اینکه در ایام نوروز دستگاه‌های نظارتی از کارخانه ما بازدید داشتند و مشکلی وجود نداشت، افزود: عدم مدیریت و عمل نکردن به قوانین باعث شده کمبود مصنوعی مرغ ایجاد شود، چرا که روش‌های توزیع ما امروز مثل پنجاه سال قبل شده و از روش‌های روز فاصله گرفتیم و سیاست درست عرضه و تقاضا را نداریم و عدم مدیریت توزیع، استفاده از تجربه افراد و استفاده از کارخانه‌های فراورده‌های گوشت شهرستان سبب این مشکلات شده است.
وی به ارائه پیشنهادی در زمینه حل این مشکلات گفت: توجه به کارخانه‌های فرآوردی که در سامانه دامپزشکی ثبت است و با امکاناتی که دارد می‌تواند مرغ را خریداری، کشتار و عرضه کند و با توجه به صندوق‌های مکانیزه کاملا مشخص می‌شود عرضه مرغ چگونه است و همخوانی خرید و فروش بوجود می‌آید و کمبود کاذب نخواهیم داشت.
مدیر واحد فرآورد‌های گوشتی طالع پروتئین شاهرود با اشاره به توزیع مرغ به اشخاص و عدم کنترل بر ارائه مرغ‌ها به مصرف کننده، اظهار کرد: اگر سیستم توزیع بروز باشد نیاز به نظارت فردی نیست و فیش و رسید خرید مشخص است و هرج و مرج در توزیع و کمبود نخواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه مرغداران مشکلات زیادی با توجه به گران شدن نهادها، واکسن و ... دارند، ادامه داد: مرغداران نیز تاکید دارند مرغ به دست مصرف کننده واقعی برسد و وقتی می‌بینند دست مصرف کننده نمی‌رسد و آزاد بفروش می‌رسد، ناراحت هستند.
وجود ۱۵۰ واحد تولیدی مرغ در شرق استان سمنان
طالع زاری با بیان اینکه اول انقلاب ۲ تا ۳ مرغداری در شهرستان فعال بود، اما امروز ۱۵۰ واحد تولید مرغ در سطح شرق استان داریم که نیاز شهرستان و استان‌های حومه را کاملاً تامین می‌کند، افزود: با دستورالعمل جدید نهاده با ارز مرجع توزیع می‌شود و مصرف شهر برداشته و مازاد به اداره پشتیبانی دام جهادکشاورزی برای ذخیره سازی داده می‌شود.
حفط زنجیره سرما برای سلامت عرضه مرغ
وی با تاکید بر اینکه استاندارد‌های زنجیره سرما در عرضه مرغ به این صورت اصلاً حفظ نمی‌شود، گفت: مرغی که در کشتارگاه کشتار و به واحد عرضه انتقال پیدا می‌کند، اگر زنجیره سرما و ضوابط دامپزشکی آن رعایت نشود آلودگی کلی لاشه به شدت بالا می‌رود.
طالع زاری اضافه کرد: در کارخانه فرآوری، مرغ‌های کشتار شده با کامیونت یخچال دار حمل و در واحد دکتر آن را چک می‌کند که دما درست و ظاهر آن سالم باشد و بعد به واحد‌های خرده فروشی برای مصرف کننده تحویل می‌شود و نباید با خودرو‌ها فاقد دستگاه‌ها سردساز حمل و عرضه شود و باید پلاستیک و سبد مجزا و مستقل برای حمل مرغ باشد و همه این‌ها باید رعایت شود تا از بیماری‌ها و آلودگی‌ها جلوگیری شود.
عرضه غیر بهداشتی مرغ سبب فسادپذیری بالای آن می شود
وی با تاکید بر اینکه از زمان کشتار تا عرضه و مصرف مرغ ۷۲ ساعت است، گفت: اگر این زنجیره سرما حفظ نشود توتال کانت لاشه بالا می‌رود و زمان مصرف پایین می‌آید و، چون گوشت مرغ چربی دارد و فسادپذیری آن در جذب آلودگی بلا و دمای لاشه نیز بالا می‌رود این روند تسهیل می‌شود و بو می‌گیرد.
مدیر شرکت فراورده‌های گوشتی طالع پروتئین شاهرود با بیان اینکه در گذشته بعد از صدور حواله تحویل و توزیع مرغ گذارش توزیع طبق لیست توزیع با امضا نماینده صمت و جهاد و فرمانداری و واحد امضا و نگهداری می‌شد، افزود:، اما الان فقط یک لیست توزیع توسط اتحادیه بودن امضا و تاریخ و سربرگ تهیه می‌شود و نظارتی در این زمینه وجود ندارد.
وی با مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای در عرضه محصولات در سراسر کشور بدون حضور و نظارت مسئولین این فروشگاه ها، گفت: این فروشگاه‌ها با روش‌های نوین اداره می‌شوند و صندوق مکانیزه و نظارت نوین دارند، اما در توزیع مرغ ما مشکل کنار گذاشتن واحد‌های تولیدی مجوز دار و مکانیزه و روش‌های نوین است که سبب هج و مرج و بی برنامه گی است.
سیستم توزیع درست و قانونمند سبب جبران کمبودها
طالع زاری با تاکید بر اینکه در گذشته مرغ فروش‌های دارای پروانه کسب معتبر اقدام به توزیع مرغ می‌کردند، اما امروز همه بدون نظارت و بهداشت محیط توزیع می‌کنند، اظهار کرد: اگر سیستم توزیع درست و قانونمند شود می‌توان مدیریت کرد و کمبود‌ها را هم جبران کرد، به شرط اینکه روش نوین را دنبال و واحد‌های فرآورد‌های گوشتی را حمایت کرد و در شاهرود امکان پیاده شدن این موضوع با توجه به وجود این دو شرکت تولیدی و ۳۰ تُن مرغ، قابل مدیریت و عرضه است.
این پیشکوست تهیه و توزیع مرغ شهرستان شاهرود با تاکید بر اینکه از تولید مرغ به بعد قانونمند نیست، گفت: با روش‌های جدید و صندوق‌های مکانیزه، تحویل مرغ و عرضه آن مشخص می‌شود و راحت می‌توان به مردم توضیح داده که از تولید تا عرضه مرغ به چه صورت است.
وی با بیان اینکه مشکل در تولید نیست و در توزیع است، افزود: جهادکشاورزی و دولت سرمایه گذاری کرده اند، اما از تولید به عرضه سیاست و برنامه نبوده و باید به سمت بروزرسانی سیستم‌ها رفت تا بتوانیم مشکل عرضه را حل کنیم.
طالع زاری با تاکید بر اینکه در شاهرود دو واحد فرآوردی گوشت کنار گذاشته شده اند، گفت: ما پروانه بهره برداری و مجوز‌های لازم را برای این کار داریم و زنجیره حمل، کشتار، بسته بندی، پخش و توزیع در این واحد‌ها کاملاً قابل انجام و نظارت دقیق است.
مراکز خرده فروشی مرغ نمی توانند عرضه کلی کنند
وی بیان بیان کرد: مراکز خرده فروشی نمی‌توانند مرغ کلی عرضه کنند، چون مجوز و سیستم مناسب توزیع و نگهداری ندارند و این‌ها باید مورد دقت قرار گیرد.
وی در پایان بر سخنان خود بر توجه به سیستم‌های بروز نظارتی و حمایت از واحد‌های استاندارد تهیه و توزیع مرغ در شهرستان تاکید کرد و خواستر توجه و دقت مسئولین امر در این موضوع شد.
با توجه به این گفتگو باید دید که مسئولین آیا فکری به حال این بازار آشفته خواهند کرد یا اینکه همچنان این نگرانی ها نه در مرغ بلکه در سایر محصولات نیز به وجود خواهد آمد.
 
گزارش: علی عامری
ارسال نظرات
پر بیننده ها