برگزاری رزمایش خدمت‌رسانی کشاورزی و دامپروری در گیلان

مسئول بسیج جامعه کشاورزی گیلان از راه‌اندازی کلینیک سیار دامپزشکی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: رزمایش خدمت‌رسانی کشاورزی و دامپروری در گیلان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۹۴۲۹
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، سرهنگ دوم پاسدار مرتضی مرادی در نشست خبری سازمان بسیج کشاورزی سپاه قدس گیلان در دفتر خبرگزاری بسیج اظهار داشت: خدمت به جامعه کشاورزی از اولویت‌های ویژه در کشور است.

مسئول بسیج جامعه کشاورزی سپاه قدس گیلان تسهیل‌ اجرای برنامه‌های مرتبط با بخش تولیدات کشاورزی و دامی را جزو اهداف بسیج جامعه کشاورزی دانست و گفت: "مطلوب‌سازی ساختار برنج" در قالب طرح همگام با کشاورز با مشارکت مهندسان بسیجی در‌ بیش از 600 روستا اجرا شد که نشان می‌دهد استفاده از ظرفیت مهندسان کشاورزی نقش ویژه‌ای در ارتقاء عملکرد محصولات کشاورزی دارد.

مرادی از آغاز رزمایش خدمت‌رسانی در عرصه کشاورزی و دامپروری از 20 تا 25 بهمن ماه در شهرستان‌های گیلان با رویکرد حمایت از محصولات کشاورزی و دامی خبر داد و افزود: گسترش الگوهای موفق کشاورزی و حمایت از خودکفایی در محصولات راهبردی گندم، کلزا، برنج، ذرت و گوشت قرمز از اهداف این رزمایش است.

وی ترویج و گسترش فرهنگ کار جهادی در جامعه هدف را جزو دیگر اهداف رزمایش مذکور برشمرد و افزود: تربیت جوانان باایمان، آگاه، بصیر و انقلابی، افزایش مهاجرت معکوس به روستاها، کمک به ایجاد عدالت اجتماعی، کاهش فقر و محرومیت در روستاها و افزایش سطح مهارت بهره‌برداران را می‌توان جزو دیگر اهداف رزمایش مذکور برشمرد.

مسئول بسیج جامعه کشاورزی سپاه قدس گیلان از اجرای طرح مدیریت پایدار برای اراضی شالیکاری در گیلان خبر داد و اظهار داشت: در بخش چای هم اقداماتی نظیر آزمون خاک و ارائه کلاس‌های آموزشی برای گسترش عملکرد مدنظر است.

مرادی آموزش به کشاورزان به‌ویژه دامپروران را جزو اولویت‌های بسیج جامعه کشاورزی استان دانست و عنوان کرد: در قالب رزمایش 5 روزه خدمت‌رسانی در عرصه کشاورزی و دامپروری از ظرفیت گروه‌های جهادی بهره می‌گیریم و برگزاری کلاس‌های آموزشی نیز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه در راستای برگزاری رزمایش مذکور اقداماتی نظیر ضدعفونی جایگاه‌های دام، واکسیناسیون و پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌ها انجام خواهد شد تصریح کرد: کلینیک سیار دامپزشکی نیز از ابتدای سال 1400 در گیلان راه‌اندازی می‌شود و در شهرستان‌های دام‌محور روزانه برای کمک به دامپروران فعال می‌شود و گروه‌های جهادی نیز در این حوزه نقش آفرینی می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت علم دامپزشکی اظهار داشت: این علم به شناخت عوامل بیماری‌زا می‌پردازد و به‌دنبال مبارزه و درمان انواع بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است.

سهراب عاقبتی با بیان اینکه 50 درصد عوامل بیماری‌زای انسانی ریشه دامی دارد و باید مسائل پیشگیرانه در حوزه دام مدنظر باشد تصریح کرد: تولیدات دامی در صادرات و ارزآوری نقش پررنگی دارد و تمام فرآورده‌های خام دامی با اجازه دامپزشکی صادر می‌شود بنابراین وظایف دامپزشکی فراتر از بحث واکسیناسیون است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه بسیج جامعه کشاورزی وجود دارد لذا همکاری و هماهنگی ما با بسیج و بهره‌گیری از نیروهای تخصصی و آموزش‌دیده می‌تواند موثر باشد و به ما کمک کنند تا بتوانیم بیماری‌ها را در حوزه دامی پیشگیری کنیم و  تولیدات باکیفیت قابل قبول بهداشتی عرضه شود.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه تولیدات دامی بخشی از اقتصاد خانوارهای روستایی را تامین می‌کند تصریح کرد: جلوگیری از عوامل بیماری‌زا، کاهش ضایعات دائمی و افزایش تولیدات باکیفیت و مطلوب برای دامدار حائز اهمیت است.

عاقبتی افزود: در حال حاضر تولیدات دامی قابل قبولی در حوزه روستایی داریم اما اگر مراقبت‌های لازم در حوزه طیور روستایی انجام نشود خسارت‌هایی به‌همراه خواهد داشت از طرفی طیور روستایی نیز می‌بایست در کشتارگاه‌ها کشته و به‌صورت بهداشتی بسته‌بندی و عرضه شود و وجود این کشتارگاه‌ها بسیار اهمیت دارد و سرمایه‌گذار این کشتارگاه‌ها هم بهتر است غیردولتی باشند.

وی با اشاره به برخی بیماری‌های دامی که دام و تولیدات دامی را متاثر می‌کند گفت: بعضی بیماری‌ها روی پوست و پشم دام تاثیر می‌گذارد و یا انگل‌های داخلی دام بر وزن دام و اندام داخلی دام تاثیر می‌گذارد و تب برفکی در دام نیز معمولاً باعث ایجاد تب خال در گاو و گوسفند می‌شود و یک بیماری ویروسی است و روی راه رفتن دام تاثیر می‌گذارد.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان خاطرنشان کرد: کشتار دام در مناطق ییلاقی و خارج از کشتارگاه‌ها به هیچ وجه مورد تایید دامپزشکی نیست زیرا باعث انتقال بیماری‌های مشترک می‌شود.

مسئول گروه‌های جهادی جامعه کشاورزی استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به رُکن مهم "کشاورزی" در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: پرورش دام در اکثر روستاها توسط دامداران به‌صورت سنتی است و اگر معضل و مشکلاتی در زمینه بیماری‌های دامی داشته باشند با کمک دامپروری و گروه‌های جهادی به کمک آن‌ها می‌شتابیم.

شیخ‌لو افزود: درحال حاظر 54 گروه جهادی این آمادگی را دارند که در 34 روستا برای ضدعفونی جایگاه‌های دام، تغذیه دام و ارائه مشاوره‌های تغذیه به روستاییان و واکسیناسیون دام با کمک دامپزشکی همکاری‌های لازم را داشته باشند و این اقدامات در تولید دام سالم، افزایش عملکرد تولیدات دامی و کاهش وابستگی در واردات گوشت قرمز موثر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات