یک اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

هیچ تحولی در نظام مالیاتی بودجه ۱۴۰۰ نیست

عبدالمجید شیخی گفت: هیچ تحولی در نظام مالیاتی بودجه ۱۴۰۰ نیست. بودجه باید متکی به مالیات باشد فرار مالیاتی در کشور به قدری عظیم است که چند برابر بودجه دولت را فرار مالیاتی تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۹۳۰۶۸۳۰
|
۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۰ متکی به استقراض همه جانبه است همچون سال گذشته. در بودجه این دولت و شاید دولت‌های قبلی باید استقراض را مقایسه کرد.

وی با انتقاد از اینکه هیچ تحولی در نظام پرداخت و در نظام مالیات ایجاد نشد افزود: نه در مالیات‌های منفی که یارانه به ثروتمندان دادند نه شکل مثبت که از مودیان، مالیاتی گرفته باشند هیچ تحولی در نظام مالیاتی بودجه ۱۴۰۰ نیست. بودجه باید متکی به مالیات باشد صدرصد از مالیات تامین شود این در حالی است که فرار مالیاتی در کشور به قدری عظیم است که چند برابر بودجه دولت را فرار مالیاتی تشکیل می‌دهد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: با دریافت مالیات فاصله طبقاتی کنونی در جامعه ایجاد نمیشد، یک محقق فرانسوی می‌گوید فاصله طبقاتی در غرب زمانی پیدا شد که مالیات ۲۸ درصدی دهه سی و دهه‌های بعدی را از ثروتمندان نگرفتند. در کشور ما هم از ثروتمندان، بخش مجازی اقتصاد، دلالان، صادرکنندگان، واردکنندگان به ویژه فعالان در بخش خدمات توزیعی تجاری و بسیاری از انواع خدمات دیگر مالیات گرفته نمی‌شود.

شیخی خاطرنشان کرد: عدم دریافت مالیات می‌تواند فاصله طبقاتی را افزای داده و دولت را غرض دار کند لذا بودجه متکی به استقراض همه جانبه است اگر در بودجه‌ای این تحولات در مالیات ایجاد شود این بودجه قابل اعتلا در جلوگیری تمام عیار از فرار مالیاتی است و می‌تواند پایه‌های مالیاتی را توسعه بخشد از اینرو اصلاح پایه‌های مالیاتی و ضرایب مالیاتی و اصلاح روش‌های اخذ مالیاتی مهم است لذا خوداظهاری نمی‌تواند روش صحیحی در اخذ مالیات باشد انتظار می‌رود با طراحی یک سامانه یکپارچه اطلاعات تراکنش مالی در شبکه بانکی برای شناسایی تمام مبادلات و معاملات و گردش مالی و سرمایه برای شکار مودیانی که از مالیات فرار می‌کنند ایجاد شود.
ارسال نظرات