خبرهای داغ:

۳ شرط اصلی برگزاری انتخابات به صورت مدرن/ انتخابات ۱۴۰۰ به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود؟

آیا به سبب بروز بیماری کرونا و اهمیت فاصله اجتماعی برای قطع زنجیریه انتقال این ویروس برگزاری انتخابات به روش های دیگری همچون رای الکترونیکی و پستی انجام می‌شود؟
کد خبر: ۹۳۰۵۶۷۴
|
۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، انتشار ویروس کرونا در جهان باعث شده تا بسیاری از کارهای جمعی و گروهی با چالش هایی روبرو شوند. درهمین راستا برگزاری انتخابات نیز با مسائل و بحث های فراوانی روبرو شده است. البته بسیاری از کشورها از جمله ایران اسلامی تجربه برگزاری انتخابات در فضای کرونا را دارند اما با توجه به اینکه گفته می شود ممکن است برگزاری انتخابات به شیوه سابق مشکلاتی را بعدها در حوزه شیوع ویروس کرونا بوجود بیاورند از همین رو شاهد نظرات مختلفی درباره تغییر شیوه رای گیری و برگزاری روند دموکراتیک چرخش و تغییر قدرت هستیم.

یکی از همین موارد که در انتخابات آمریکا نیز شاهد آن بودیم برگزاری انتخابات دو یا سه روزه و یا انتخابات پستی و الکترونیکی است. البته این شیوه رای گیری با چالش هایی در کشور آمریکا روبرو شد تا جایی که حتی بحث تقلب در انتخابات به واسطه رای پستی مطرح شد و کار به بازشماری آرا رسید. 
 
سال آینده یعنی در خردادماه سال 1400 نیز کشورمان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را برگزاری می کند. بسیاری امیدوار هستند که تا آن زمان با کشف واکسن و تزریق جمعی آن این بیماری ریشه کن شود اما بر حسب احتیاط شیوه های مختلفی برای رای گیری در این حوزه پیشنهاد می شود که رای پستی و الکترونیکی یکی از همین موارد است.
 
در همین زمینه، «عباسعلی کدخدایی» ، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره  برگزاری انتخابات الکترونیک و اعلام آمادگی وزارت کشور در این رابطه و رایزنی شورا در این زمینه گفت: «من قبلا اعلام کردم امسال ما علاوه بر سلامت انتخابات که وظیفه اصلی مان است وظیفه دیگری هم داریم و آن هم  سلامت مردم است و همه دستگاه ها و شورای نگهبان همت می  کنند و تا آنجایی که ممکن است براساس پروتکل‌های بهداشتی انتخابات را به نحوی برگزار کنند که کمترین آسیب به مردم برسد.»
 
وی افزود: «انتخابات الکترونیکی را  تا آنجا که  زیرساخت‌ها اجازه داده وزارت کشور پیگیری کرده و مراحل زیادی انجام می شود و مراحل پایانی آن  انجام می شود و ما مخالفتی نداریم.»
 
سخنان مسئولان ذی ربط در دولت هم نشان داده رویکرد وزارت کشور برای اخذ و شمارش آرا ، استفاده از روش انتخابات الکترونیکی و همچنین افزایش تعداد روزها و شعب اخذ رای است‌. 
 
براساس اظهارات «جمال عرف»، رییس ستاد انتخابات کشور، وزارت کشور پیشنهاد افزایش تعداد روزهای اخذ رای از یک روز به دو روز را مطرح کرده و منتظر پاسخ شورای نگهبان است. ستاد انتخابات کشور همچنین به دنبال این است که تعداد شعب اخذ رای را از ۶۰ هزار به ۸۰ هزار شعبه افزایش دهد تا تعداد مراجعین به شعبه کاهش یابد.
 
عرف با بیان اینکه شورای نگهبان نسبت به امنیت صندوق الکترونیکی که الآن داریم پرسش‌هایی دارد و این پرسش‌ها برای امروز هم نیست و مدت‌هاست که وجود دارد، بیان کرد: شاید در ثبت‌نام افراد برای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌سمت ثبت‌نامِ الکترونیکی برویم و حتماً نیاز به حضور فرد در وزارت کشور نباشد. باید روی همین ۳۰هزار صندوق الکترونیکی که داریم سرمایه‌گذاری کنیم، بر این اساس می‌توانیم ۱۰هزار شعبه از بیش از ۶۰هزار شعبه را الکترونیکی کنیم. پیشنهاد آخر ما در زمینه انتخابات الکترونیکی این است که به‌مانند گذشته در ۱۳۹ شهری که در گذشته انتخابات الکترونیکی برگزار شد، در همان مناطق به‌صورت الکترونیکی برگزار شود.
 
بنابر آنچه پیشتر از سابقه رای الکترونیکی وجود دارد تلاش هایی در این حوزه خصوصا به طور شهرهای انتخابی صورت گرفته است اما موضوع اصلی اینجاست که هم روال قانونی و هم زیرساخت های فنی باید انجام شود. 
 
کدخدایی پیشتر مطرح کرده بود: « ایجاد این ساز و کار الکترونیکی شدن انتخابات بر عهده وزارت کشور است. شورای نگهبان سال‌ها به دنبال الکترونیکی کردن انتخابات‌ها بوده و هست. اگر پیشنهاد‌هایی برای نحوه برگزاری انتخابات و اخذ رای وجود داشته باشد باید از طریق وزارت کشور این پیشنهاد‌ها به شورای نگهبان ارائه شود و بعد از ارائه از سوی وزارت کشور شورای نگهبان می‌تواند اعلام نظر کند که آیا این شیوه امکان پذیر هست یا نه.»
 
وی  تاکید کرده بود: «نحوه اخذ رای نیازمند قانون هست. اگر بخواهد به صورت پستی یا اخذ رای الکترونیک از راه دور و یا شیوه‌های مختلف دیگر انجام شود باید این اقدام تبدیل به قانون در مجلس شود. اگر چنین پیشنهاد‌هایی ارائه و تبدیل به قانون شود شورای نگهبان قطعاً استقبال خواهد کرد، زیرا شورای نگهبان به دنبال آن است که سلامت مردم همچون سلامت انتخابات تضمین شود و این امر برای شورای مهم و ضروری است یعنی هرگونه راهی که برای مردم سهل‌تر و آسان‌تر باشد شورای نگهبان استقبال خواهد کرد.»
 
دانا/
 
بنابراین طرف های مختلف برگزار کننده و ناظر انتخابات در این خصوص که می توان انتخابات را به طور الکترونیکی برگزار کرد آرای مشترک و مثبتی دارند اما در این خصوص سه موضوع اصلی در این حوزه انجام زیرساخت ها، طی روال قانونی و قانونی شدن برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک و ازسوی دیگر فرهنگ سازی طرفین و رقبای درگیر در انتخابات است که نسبت به نحوه رای گیری و نتیجه آن تبعیت کرده و به آن احترام بگذارند تا شاهد رقابتی مثبت و سالم باشیم. 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار