یک اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

دولت ملزم به ارایه آمار و اعداد شفاف برای بودجه است

بیژن عبدی گفت: دولت ملزم است که آمار و اعداد شفاف برای بودجه از قبیل میزان اوراق، کسری بودجه، میزان پایه پولی استقراضی از بانک مرکزی و ... را ارایه کند.
کد خبر: ۹۳۰۳۲۹۳
|
۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶

بیژن عبدی اقتصاددان  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در خصوص لایحه بودجه 1400، اظهار داشت: دولت در مدت 8 سال نتوانسته است بودجه بندی مناسبی برای کشورمان تنظیم کند این در حالی است که مقام معظم رهبری حدود 4 سال است از دولت خواستند تا ساختار اصلاح بودجه ای تنظیم شود ولی متاسفانه دولت نه تنها به میدان نیامده است بلکه اصلاح ساختار بودجه ای رهبری  را هم بایکوت کرد.

 وی با بیان اینکه شفاف سازی درآمدها از سوی دولت هم از جمله مطالبات دیگر است افزود: این شفاف سازی از اهمیت بالایی برخوردار است بلاخص به ویژه شرکت های تحت پوشش دولت و شرکت های غالب دولتی که در زمینه هایی مثل  نفت  و پتروشیمی  فعالیت می کنند و متاسفانه شرکت ها و مجموعه های وابسته به دولت  که  حدود دوسوم از هزینه کشورمان را در بردارند بارها به بهانه هایی  همچون غیر دولتی بودن از سوی دولت طفره رفته و درآمدشان شفاف نمی شود و درآمدهای حاصله هم به  داخل کشور تزریق نشده است.

این اقتصاددان بسیاری از مصیبت های اقتصادی را  ناشی از نبود شفاف سازی آمار از سوی دولت اعلام کرد و خاطرنشان کرد:   نقطه کلیدی دیگر در تنظیم بودجه این است که عزم جدی از سوی دولت برای  اصلاح مالیات وجود ندارد  و هرچند وقت یکبار بحث های فرعی را در شبکه های مختلف که وابسته به دولت یا وصل به زیر مجموعه های دولت هستند پیش آمده است این در حالی است که دولت  مالیات نهادها ی فرهنگی که کمتر از یک درصد است را مطرح می کند و بیش از 99 درصد که نیاز به آمار صحیح است در بلاتکلیفی و عدم شفافیت مواجه شده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت ملزم به ارایه آمار و اعداد شفاف برای بودجه از قبیل میزان اوراق، کسری بودجه، میزان  پایه پولی استقراضی از بانک مرکزی و ... دارد متاسفانه دولت  به صندوق توسعه ملی دست اندازی داشته و این صندوق خالی شده است  و موج عظیمی از خسارت های مالی دولت آتی را در برمی گیرد.

این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: بودجه 1400 وابستگی به فروش نفت دارد با وجود اینکه  امکان فروش نفت هم بررسی نشده است و این بحث خیلی جدی است. دولت با تکیه بر غرب احتمال  فروش نفت را در نظر دارد ، دولت در واقع درصدد است تا راه دور زدن سو تحریم ها را در اختیار غربی ها  بگذارد این در حالی است که امکان فروش نفت را نداریم یا به طور تقریبی بازار نفت را از دست دادیم لذا بودجه بندی بر مبنای فروش نفت مبنای مدیریت اقتصاد مقاومتی را در برندارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار