باز هم تورم دومینو وار

خبر می رسد که دولت با حذف ارز 4200 تومانی در بودجه سال آینده، عملا واردات کالا به قیمت آزاد را به وارد کنندگان پیشنهاد می کند که به مفهوم تورم جدید و دومینو وار در برخی کالاهاست.
کد خبر: ۹۳۰۱۸۰۹
|
۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، منصور الهی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت دولت وعده یارانه معیشتی صد هزار تومانی داد، اما هنوز این وعده نسیه، نقد نشده، خبر می رسد که دولت با حذف ارز 4200 تومانی در بودجه سال آینده، عملا واردات کالا به قیمت آزاد را به وارد کنندگان پیشنهاد می کند که به مفهوم تورم جدید و دومینو وار در برخی کالاهاست.

دولت البته این دست فرمان را طی ماه های اخیر، درباره برخی کالاها به اجرا گذاشته و عملا به گرانی رسمی (از جمله درباره خودرو، لاستیک، روغن و لبنیات و....) دامن زده است؛ هم در کالاهای تولیدی خود و هم درباره کالاهای وارداتی.

 سوء استفاده رانتی از ارز دولتی، یک گرفتاری است و آزاد کردن قیمت کالا با حذف این ارز، یک گرفتاری دیگر. علت هر دو نیز این است که دولت نمی خواهد به وظایف نظارتی و شفافیت بخش و تنظیم کننده خود عمل کند.

دولت، هم 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی را بر باد داد و هم مردم را در مضیقه قیمتِ دائما آزاد شونده قرار می دهد! (!؟) چون به لوازم شفافیت به شکل عملیاتی و اصلاح ساختار بودجه (از جمله در بخش درآمدی) عمل نمی کند.

 اتفاقی که در عمل می افتد، این است که دولت بخش مهمی از کسری های خود را به جای این که از سرمایه داران و سوداگران بزرگ و مالیات و ... تامین کند، با رها کردن چند باره قیمت ها، از جیب مردم تامین می کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار