دبیر کانون کامیونداران:

هزینه سالانه تعویض روغن کامیون ۱۸ میلیون و لاستیک ۹۰ میلیون تومان است!

دبیر کانون کامیونداران با ‌اشاره به افزایش قیمت روغن موتور و لاستیک کامیون گفت: هزینه سالانه تعویض روغن کامیون ۱۸ میلیون و لاستیک‌های آن ۹۰میلیون تومان است.
کد خبر: ۹۲۹۳۲۴۱
|
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵




به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد کریمی درباره تغییر قیمت روغن موتور و تأثیر آن بر معیشت و درآمد کامیونداران اظهار داشت: عمده مصرف روغن موتور، محصولات داخلی ۴ شرکت بورسی است که نرخ آنها ۵۳ درصد رسماً اضافه شد؛ اما در عمل می‌بینیم که در بازار اولاً به وفور یافت نمی‌شود و ثانیاً واحدهای صنفی مربوطه، با هر نرخی که بخواهند، به فروش می‌رسانند؛ ضمن اینکه نظارتی هم در دستمزد تعویض روغنی‌ها نیست.
وی افزود: هر بار تعویض روغن همراه با تعویض آن برای یک کامیون کشنده به طور متوسط ۴۰ لیتر روغن موتور مصرف می‌شود که روغن موتور ایرانی به قیمت ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و با دستمزد تعویض آن، ۱.۵ میلیون تومان برای کامیون‌دار هزینه در بر دارد.
به گفته این فعال صنفی، اگر به طور متوسط در هر ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن باشد، این میزان پیمایش معمولاً در یک ماه برای رانندگان اتفاق می‌افتد در نتیجه در یک سال تا ۱۸ میلیون تومان هزینه صرفاً تعویض روغن روی دست کامیون دار می‌گذارد؛ این نرخ‌ها بدون هزینه‌های جانبی مانند تعویض فیلتر هوا، واسکازین و امثال آن محاسبه شده است.
وی افزود: قیمت لاستیک سنگین تولید داخل هم، عملاً دوونیم برابر قیمت آن در سال گذشته شده که به مشکل کامیونداران دامن زده است. کامیونداران مجبورند در یک سال پنج جفت لاستیک تعویض کنند که ۹۰ میلیون تومان هزینه روی دست کامیون دار می‌گذارد.
در همین حال رئیس ‌اتحادیه فروشندگان لاستیک از عدم ابلاغ قیمت‌های جدید لاستیک خبر داد. داوود سعادتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با ‌اشاره به اینکه با وجود مصوبه ستاد تنظیم بازار هنوز قیمت‌های جدید لاستیک که قرار است آزادسازی شود ابلاغ نشده است، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد با افزایش قیمت‌ها توسط کارخانجات شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار لاستیک از بین می‌رود و دست دلالان از بازار کوتاه خواهد شد.
وی با بیان «شنیده‌ایم کارخانجات براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار می‌خواهند 50 درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند»، گفت: اگر مثل گذشته توزیع لاستیک به افرادی خاص اختصاص پیدا کند دلالی و واسطه‌گری همچنان در بازار لاستیک وجود خواهد داشت.
ارسال نظرات