خبرهای داغ:
کارنامه ضدایرانی بایدن؛

از ابراز خرسندی پس از ترور سردار سلیمانی تا گرفتن سلفی با جیسون رضائیان

جو بایدن کارنامه‌ای سیاه و ضدایرانی دارد و مواضع او در ابراز خرسندی پس از ترور سردار سلیمانی تا گرفتن عکس یادگاری با جیسون رضائیان، جاسوس آمریکایی، نشان‌دهنده تداوم این روند در سمت ریاست‌جمهوری است.
کد خبر: ۹۲۹۱۶۹۶
|
۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، «جو بایدن» دموکرات شب گذشته (شنبه) پس از کسب بیش از ۲۷۰ رأی الکترال در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواهش را از سر راه برداشت تا با ۷۷ سال سن، لقب مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را نیز کسب کند. این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی ۳۶ سال از عمر خود را سناتور بود و هشت سال در دولت باراک اوباما، سمت معاونت وی را برعهده داشت.

فعال شدن جریان تحریف در داخل کشور

از نخستین روزهایی که موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح و بایدن به‌عنوان گزینه دموکرات‌ها انتخاب شد، برخی جریان‌های هم‌سو با غرب در داخل کشور تلاش کردند از گرگ پیر آمریکا فرشته نجات بسازند؛ آن هم با توجه به خصومت‌هایی که از آمریکا و اروپا در زمینه برجام دیده بودند. جریان غرب‌گرا بسیاری از سرمایه‌های خود را بر مذاکره با آمریکا گذاشت و در حوزه رسانه‌ای تلاش کرد از مذاکره با غرب تعبیر «پلی به سوی بهشت» داشته باشد. آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی اما از مذاکره و توافق با آمریکا با عنوان «خسارت محض» استفاده کردند.

برجام

رهبر معظم انقلاب بیانات در جمع زائران حرم رضوی فرمودند: «کسانی که امید می‌بندند به اینکه بنشینیم با آمریکا در فلان مسئله مذاکره کنیم و به یک نقطه‌ی توافقی برسیم -یعنی ما یک تعهدی بکنیم، طرف مقابل هم یک تعهدی بکند- از این غفلت می‌کنند که ما ناگزیر باید به همه‌ی تعهدهای خود عمل کنیم [امّا] طرف مقابل با طرق مختلف، با شیوه‌های مختلف، با خدعه، با تقلّب سر باز می‌زند و به تعهدهایی که کرده است عمل نمی‌کند. این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض.» (۱ فروردین ۹۵)

در روزهای اخیر «جریان تحریف» در کشور بار دیگر به تکاپو افتاده‌اند تا پس از ناکامی در برجام، پیروزی بایدن را در انتخابات آمریکا به سود نظام جلوه دهند و دست‌های پشت‌پرده، قیمت‌ها را  کاهش دادند تا در ادامه این تئوری را مطرح کنند که با انجام توافقی دیگر با آمریکا، امکان ارزان شدن بیشتر کالاها و اجناس و در نتیجه رشد اقتصادی کشور وجود دارد.

جو بایدن

بایدن؛  شریک دزد و رفیق قافله

جو بایدن برخلاف ظاهر آرام و خندان خود، مشی استبدادی دارد و حتی در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است: من یک صهیونیست هستم. نیازی نیست که برای صهیونیست بودن یهودی باشی.

علاوه بر این، وی در دورانی که معاون اوباما بود از اینکه هم‌سو بودن مواضع خود را با دشمنان ایران نشان دهد، ابایی نداشت. جو بایدن حتی در آمریکا با جیسون رضائیان، جاسوس آمریکایی سلفی گرفته است.

جیسون رضائیان نیاز به معرفی ندارد و پس از پخش سریال «گاندو» در شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی، بیشتر مردم با بخشی از اقدامات وی علیه منافع ملی کشورمان آشنا شده‌اند. رضائیان از سال ۸۳ به کشور وارد شده و در سال ۸۸ پس از نا آرامی‌ها کشور را ترک و به آمریکا می‌رود و سال ۹۱ با پوشش خبرنگار روزنامه «واشنگتن‌پست» بار دیگر به ایران بازمی‌گردد.

رضائیان به‌دنبال اقدامات جاسوسی علیه امنیت ملی در تیر ماه سال ۹۳ در اوج مذاکرات هسته‌ای بازداشت و یک سال و نیم بعد یعنی در دی‌ماه ۹۴ یک پای مبادله تاریخی ایران و آمریکا شده و درست در روز اجرایی شدن برجام، وی در مبادله تاریخی زندانیان میان ایران و آمریکا آزاد می‌شود. او مهره کلیدی برای کاخ سفید است و اوباما و دوستان دموکراتش در تمام دور مذاکرات هسته‌ای به بهانه‌ای نامی از وی به میان می‌کشند و خواهان آزادی بدون قید و شرطش می‌شوند.

جیسون چند ماه بعد از آزادی در ضیافت شامی در آمریکا به همراه خانواده میهمان شخص اول کاخ سفید  یعنی باراک اوباما می‌شود.

حمایت بایدن از اقدام علیه ایران

برای اطلاع کسانی که بایدن را فرشته نجات اقتصاد ایران، عامل رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام می‌پندارند، کافی است به مواضع اخیر وی نگاهی بیندازیم. بایدن دو ماه پیش در یادداشتی که پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره برنامه سه‌مرحله‌اى این نامزد دموکرات‌ها در قبال ایران منتشر کرد، از راه‌های هوشمندانه‌تری براى سخت‌گیرى علیه ایران سخن به میان آورد. این یادداشت آشکارا نشان می‌دهد هیچ اختلاف مواضعی میان بایدن و ترامپ و به‌طورکلی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا در قبال تهران بر سر اصل فشار و اقدام علیه ایران وجود ندارد.

بایدن تأکید می‌کند نه‌تن‌ها دموکرات‌ها به فکر کاهش فشار بر ایران نیستند، بلکه به‌دنبال شدیدترین فشار‌ها علیه مردم ایران هستند و در این مسیر صرفاً به راهکار‌های هوشمندانه‌تر می‌اندیشند!  

نکته‌ای که می‌تواند برای «ستادهای انتخاباتی دموکرات‌ها در ایران» و غرب‌گرایان محل تأمل باشد، این است که بایدن برخلاف تصور آن‌ها به گزینه نظامی علیه ایران تمایل نشان داده و حتی ایران را به ساخت بمب اتمی متهم کرده است. وی در دورانی که معاون اول رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بود اعتقاد داشت: در صورت لزوم، آمریکا مخاطرات ورود به جنگ با ایران را می‌پذیرد.

بایدن با تأکید بر حمایت کشورش از رژیم صهیونیستی عنوان کرد: حمله به ایران مخاطره‌ای است که هنوز هم امکان دارد آن را بپذیریم. ما همچنان که توافق هسته‌ای با ایران را دنبال می‌کنیم، بر عمق روابط خود با اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای نیز می‌افزاییم.

بایدن - نتانیاهو

جو بایدن و بنیامین نتانیاهو

بایدن حمله به ایران را موضوعی ساده، کوچک یا قابل پیش‌بینی نمی‌داند، ولی معتقد است این اتفاق اگر لازم باشد، رخ می‌دهد تا به اصطلاح جلوی دستیابی ایران به بمب اتمی گرفته شود.

برجام آری؛ ولی با افزودن بند‌هایی اضافی!

همان‌گونه که ایران شرط لغو کامل تحریم‌ها و جبران همه خسارت‌های ناشی از بهره‌مند نشدن ایران از منافع برجام را در زمینه بازگشت آمریکا به برجام مطرح کرده است؛ بایدن نیز برای خود شرط‌هایی دارد. وی در بخش دیگری از یادداشت خود در پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌نویسد: اگر تهران به پایبندی دقیق به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده به‌عنوان نقطه آغازین برای مذاکرات بعدی به این توافق باز می‌گردد. بازگشت ایران به پایبندی دقیق به این توافقات به معنای این است که ایران تمام پنج گام قبلی خود را در حوزه هسته‌ای بار دیگر به عقب برگرداند. این موضوع به معنای کاهش قابل توجه دوباره در ذخایر اورانیوم غنی‌شده چهار درصد، کاهش حجم آب سنگین تولید شده به‌وسیله ایران و کاهش درصد غنی‌سازی و توقف آن در سایت غنی‌سازی فردو خواهد بود.

در این میان شاید چالش اصلی بر سر ایجاد تغییر در برجام باشد. بایدن در جای دیگری در مقاله خود می‌نویسد با هم‌پیمانانش در زمینه تقویت و تمدید تمهیدات برجام کار خواهد کرد. این سخن یعنی فشار تحریم علیه ایران تا زمان بازگشت مجدد تهران به برجام  وجود خواهد داشت. درواقع بایدن به‌دنبال بازگشت ایران به توافقی است که به احتمال زیاد با تغییراتی در برخی بند‌ها مواجه خواهد بود. یکی از مهم‌ترین اصول بند‌های اصلاح‌شده به‌وسیله بایدن می‌تواند دائمی کردن محدودیت‌های برجامی باشد.

بند‌های غروب محدودیت‌هایی زمان‌دار هستند که به‌زعم آمریکایی‌ها فاصله ایران را با تهیه مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای به یک سال افزایش می‌دهند.

آمریکایی‌ها به‌دنبال این هستند غنی‌سازی اورانیوم را به میزان یک‌هزار و ۵۰۰ سو کاهش دهند تا فاصله تخمینی با تأمین مواد مورد نیاز برای ساخت ادعایی یک بمب هسته‌ای از سوی تهران به دو سال کاهش پیدا کند.

بلایی که دموکرات‌ها بر سر ایران آوردند

غرب‌گرایانی که تصور می‌کنند دموکرات‌ها بهتر از جمهوری‌خواهان هستند و برای ایران دایه دلسوز‌تر از مادر می‌شوند، باید بدانند از پیروزی انقلاب اسلامی تا تابستان ۱۳۹۵ در مجموع ۲۹ قانون و مقررات تحریمی از سوی دولت آمریکا علیه ایران وضع شده بود که ۲۲ مورد سهم دموکرات‌ها و هفت مورد از سوی جمهوری‌خواهان بوده است. در این میان دولت اوباما به معاون‌اولی بایدن با ۱۳ مورد، رکورددار تحریم‌ها علیه کشورمان است.

به اختصار مواردی را که جمهوری اسلامی از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مورد تحریم قرار گرفته، در جدول ذیل درج شده است.

 

 

رئیس‌جمهور مورد تحریم نوع تحریم توضیحات
جیمی کارتر / ۱۹۷۷ ۳ سرزمینی

اعمال نخستین تحریم عمده اقتصادی علیه ایران

ممنوعیت واردات نفتی

انسداد دارایی‌های بانک مرکزی

رونالد ریگان / ۱۹۸۱ ۲ سرزمینی

تحریم هدفمند صادرات (اقلام دومنظوره)

تحریم واردات غیرنفتی

بوش پدر / ۱۹۸۹ ۱

سرزمینی

تحریم هدفمند صادرات
بیل کلینتون / ۱۹۹۳ ۶

سرزمینی

فراسرزمینی

تحریم کامل تجاری، مالی و سرمایه‌گذاری

تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران

ممنوعیت کمک به توسعه منابع نفتی ایران

منع معامله نفتی با ایران با وضع قانون «ایسا»

بوش پسر / ۲۰۰۱ ۴ سرزمینی انسداد هدفمند دارایی‌های ایران
باراک اوباما / ۲۰۰۹ ۱۳

سرزمینی

فراسرزمینی

انسداد هدفمند دارایی‌های ایران

تحریم بانک مرکزی

تحریم تمام بانک‌های ایران

تحریم سوئیفت

تحریم نفت و فراورده‌های پتروشیمی

تحریم بخش انرژی و کشتیرانی

وضع تحریم‌های دارویی


بایدن به‌دنبال محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران

بایدن در همین یادداشت گریزی به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران می‌زند و با ادعای اینکه ایران فعالیت‌هایی ثبات‌زدا دارد، می‌گوید: به عملکردمان در زمینه عقب راندن فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد. آمریکا با اسرائیل همکاری نزدیکی خواهد داشت تا مطمئن شود می‌تواند از خود در برابر ایران و گروه‌های نیابتی‌اش دفاع کند. ما به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق‌بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم.

وی افزود: با متحدان خود همکاری می‌کنیم تا مفاد توافق هسته‌ای را تقویت، تمدید و دیگر موضوعات موردنظر را نیز برطرف کنیم. این شامل همکاری مجدانه برای آزادی آمریکایی‌هایی که غیرعادلانه (در ایران) بازداشت شدند، می‌شود. همچنین با شرکای خود کار می‌کنیم تا تنش‌ها را کاهش و به مناقشات منطقه‌ای پایان دهیم که شامل جنگ در یمن نیز می‌شود.

رویکرد خصمانه بایدن در قبال ترور سردار سلیمانی

بایدن در شب شهادت قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اظهاراتی گفت: هیچ آمریکایی به خاطر کشته شدن قاسم سلیمانی ناراحت نخواهد شد و می‌بایست در دادگاه به‌خاطر جنایت‌هایش علیه نیرو‌های آمریکایی و هزاران بی‌گناه در منطقه بازخواست و محاکمه می‌شد.

آمریکایی‌های عهدشکن و بی‌اخلاق

با نگاهی گذرا به تاریخ ایالات متحده درمی‌یابیم سیاستمداران آمریکایی نه‌تن‌ها نسبت به ملت خودشان بلکه نسبت به ملت‌های دنیا و معاهدات بین‌المللی اخلاق‌مدار، متعهد و صادق نبوده‌اند و نیستند؛ خواه ترامپ در رأس قدرت باشد یا بایدن. درواقع این جنتلمن‌های یقه سفیدی که غرب‌گرایان داخلی انتظار اخلاق از آن‌ها دارند، از همان جنس تروریست‌های فرودگاه بغدادند!

وی افزود: در بیانیه دولت آمریکا آمده هدف از این اقدام (جنایت ترور) جلوگیری از انجام حملات جدید به‌وسیله ایران است؛ اما یقیناً این اقدام نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

ساختار تصمیم‌گیری در سیاست خارجی آمریکا و عوامل دخیل در سیاست‌گذاری این کشور در عرصه بین‌المللی و همچنین ریشه‌یابی تعارض میان تهران و واشنگتن، نشان می‌دهد سیاست‌های استکباری و سلطه‌گرایانه آمریکا با وجود تغییر دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات و رفت وآمد شخصیت‌های سیاسی تغییری نمی‌کند. دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به بخشی از هویت آمریکایی تبدیل شده است و فرقی نمی‌کند دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در رأس قدرت باشند.

آنچه می‌توان به آن امید داشت و تکیه کرد، توجه بر ظرفیت‌های داخلی و عزم راسخ جوانانی است که در عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و علم و فناوری می‌توانند جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان به قله‌های رفیع موفقیت برسانند. ظریفی می‌گفت: «اگر ما در انتخاب خود در بزنگاه‌های تاریخی خوب دقت کنیم؛ نیاز نداریم چشمانمان به آمریکا باشد که از درون صندوق‌های رأی چه کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود».
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار