ورود موفق به باشگاه بانکداری تمام الکترونیک ؛

بانک ایران زمین تست های نهایی دیجیتالی شدن را با موفقیت سپری کرد

بانکداری دیجیتال امروزه مفهومی نو و تازه پدید است که اگرچه مدت زمانی از شکل گیری آن سپری نشده اما در این مدت کوتاه، مسیر بلندی را طی کرده است.
کد خبر: ۹۲۹۱۱۶۳
|
۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج بانکداری دیجیتال اغلب با بانکداری تلفن همراه و بانکداری آنلاین اشتباه گرفته می‌شود. در بیشتر موارد، بانکداری آنلاین و بانکداری دیجیتال مترادف هستند. اما بانکداری آنلاین محدودتر تعریف می‌شود. بانکداری آنلاین عمدتا بر روی سپرده های راه دور، انتقال پول، پرداخت قبض و مدیریت آنلاین حساب‌ها تمرکز می‌کند. اما بانکداری دیجیتال شامل دیجیتالی کردن کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده توسط بانک‌ها و موسسات مالی و مشتریان آنها می‌شود و معماری و فرآیند بانک کلا تغییر می‌کند. در واقع بانکداری دیجیتالی به عنوان یک مدل کسب‌ و کار بر روی استراتژی، ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی بانک تأثیرگذار می‌باشد. این در حالی است که بانکداری آنلاین صرفا بر روی دیجیتالی کردن جنبه های اصلی بانکداری تمرکز دارد.
در مهاجرت به بانکداری دیجیتال، مدیریت تحول بسیار حائز اهمیت است. در بحث مدیریت تحول، مدیرعامل، هیات مدیره و مدیران کسب و کار باید الگوی ذهنی خود را نسبت به بانکداری تغییر دهند.
اما از جمله اصلی ترین محورهای بانکداری دیجیتال توجه این نوع از بانکداری به مشتری مداری و مشتری محوری و ملزومات این نوع نگرش در بانکداری است. مشتری محوری، پایه و اساس بانکداری دیجیتال است. در بحث مشتری محوری، آگاهی از تجربه مشتریان ضرورت دارد. با مراجعه مشتری، بانک باید از سایر فعالیت‌ها و تراکنش های قبلی وی اطلاع داشته باشد و بر اساس آن به مشتری با مشخصات منحصر به فرد خود پیشنهادات مناسب ارائه دهد. برای مثال برای یک پزشک یک خدمت خاص و برای یک تاجر یک نوع ضمانت نامه خاص معرفی کند که این به معنی شخصی سازی خدمت برای مشتری می باشد . در بانکداری مدرن مشتری محوری یک نیاز کلیدی کسب و کار است و بانک‌های دیجیتال به جای تمرکز بر مسائل درون سازمانی باید مشتری محوری را اساس کار خود قرار دهند.
اما در همین زمینه هفته آخر ماه مهر، اعلام شد که آخرین تست های سرد و گرم دیجیتالی شدن بانک ایران زمین با موفقیت سپری شده است. چنانچه مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین با اشاره به تکمیل زیرساخت های بانکداری دیجیتال وآغاز مراحل اجرایی آن در این بانک گفت: مراحل اولیه توسعه و اجرای بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین، زیرساخت ها ارتقاء و پیاده سازی خواهند شد.
سید محمد حسین استاد درخصوص ارتقاء و توسعه سیستم های این بانک در روزهای انتهایی مهرماه اظهار داشت: از حدود 4 سال گذشته تلاش های زیادی در راستای پیاده سازی زیرساخت های لازم برای اجرای بانکداری دیجیتال در این بانک پیاده سازی شده است، و بخشی از این سیستم ها در روزهای یاد شده اجرایی خواهد شد.

بانک دیجیتال ایران زمین
ماجرا اما از آنجا آغاز شد که بانک ایران زمین، در راستای پیاده سازی زیرساخت‌های اجرای بانکداری دیجیتال و همچنین توسعه سیستم های الکترونیک، مرکز داده خود را افتتاح کرد.
عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین در همین زمینه با اشاره به تلاش های صورت گرفته در چهار سال گذشته برای پیاده سازی زیرساخت‌های اجرای بانکداری دیجیتال گفت: راه اندازی مرکز داده بانک یکی از نیازهای پیاده سازی بانکداری دیجیتال بود، که با همت همکاران پرتلاش افتتاح و زمینه ساز اجرای بانکداری دیجیتال خواهد بود.
پورسعید چشم انداز بانک ایران زمین را دستیابی به بانکداری دیجیتال دانست و گفت: اجرای بانکداری دیجیتال در چهار سال گذشته به عنوان چشم انداز بانک ایران زمین بوده است اما امروز تنها چند گام به اجرای آن باقی مانده است، که به زودی با برداشتن این گام‌ها از اجرای این پروژه رونمایی خواهیم کرد.
همچنین در این زمینه فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، گفته بود: یک کار گروهی بی نقص و عالی داشتیم که با همکاری شعب، ستاد، مرکز تماس و شرکت های گروه انجام شد و باعث شد تجربه ای عالی برای همکاران ثبت شود.
اینالوئی افزود: برنامه ریزی برای مهاجرت مرکز داده بانک ایران زمین از سه ماه قبل آغاز و از ابتدای هفته پیشین وارد مرحله تست سرد شد و در روزهای گذشته نیز محیط عملیاتی مورد آزمون قرار گرفت و نتیجه آن، این است که امروز بانک دارای مرکز داده ای با استانداردهای جهانی است.
اینالوئی با اشاره به اینکه راه اندازی و افتتاح این مرکز پیش زمینه آغاز بانکداری دیجیتال خواهد بود گفت: این تجربه خوشایند که آغازی برای شروع فعالیتی بزرگ تر است ما را بر آن می دارد که اعلام کنیم به زودی با استعانت از حضرت حق و یاری شما همکاران کوشا از «پایلوت اولین بانک دیجیتال» کشور رونمایی خواهیم کرد و دستاوردی بزرگ را برای کشور به بار خواهیم آورد.
اینک اما دیگر بانک ایران زمین را باید با پسوند دیجیتال بشناسیم. به یقین محصولات متنوع این فرآیند به زودی به بازار بانکداری کشور عرضه خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار