کارشناس مسایل سیاسی:

سیاست‌های دولت ترامپ موجب سرعت جریان افول آمریکا شده است

جعفر منتشلو استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی گفت: امروز ساختار نظام بین‌الملل به‌گونه‌ای تحول پیدا کرده که جایگاه آمریکا تنزل یافته است.
کد خبر: ۹۲۹۰۰۰۹
|
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، جعفر منتشلو استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی گفت: امروز ساختار نظام بین‌الملل به‌گونه‌ای تحول پیدا کرده که جایگاه آمریکا تنزل یافته و استراتژی‌هایی هم که توسط آمریکایی‌ها دنبال می‌شود، در حال تضعیف آن نظم بین‌المللی‌ای است که خود آمریکا مبدع و بنیانگذارش بعد از جنگ دوم جهانی بوده و این یعنی اینکه نظم لیبرال بین‌المللی توسط خود آمریکا در حال تضعیف است.

منتشلو کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با کردتودی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: در چالش‌های بزرگ ایجاد شده توسط دولت آمریکا علیه ملت ایران، ملت ایران اسلامی پیروز این چالش‌ها خواهد بود گفت: سیاست‌های دولت ترامپ موجب سرعت جریان افول آمریکا شده است.

وی در ادامه افزود: دولت آمریکا بعد از جنگ دوم جهانی در اوج قدرت بود و تقریباً نصف اقتصاد جهان متعلق به آمریکا بود، ولی بالاخره بعد از چند دهه رشد کشور‌های دیگر و جنگ‌های متعددی که آمریکایی‌ها داشتند، باعث شد شرایط متفاوت شود؛ به‌خصوص بعد از ۱۱ سپتامبر و شروع جنگ‌های متعدد در منطقه‌ی غرب آسیا و همچنین هم‌زمان شدن آن با رشد کشور‌های جدید، مثلاً چین و قدرتمند‌تر شدن ایران، ترکیه، روسیه و... آمریکایی‌ها در این شرایط قدرتشان به نسبت کمتر از گذشته شده است.

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: قطعا یکی از ریشه‌های مشکلات اخیر آمریکا، خوی تجاوزگری این کشور است، آمریکا سالانه مبالغ هنگفتی را به بخش نظامی اختصاص می‌دهد تا بتواند به اهداف مداخله جویانه خود در دیگر کشور‌های جهان دست یابد و این در حالی است که این کشور سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۵۹۶ میلیارد دلار در بخش نظامی هزینه کرد که این مقدار از مجموع هزینه‌های نظامی هفت کشور ژاپن، فرانسه، هند، انگلیس، روسیه، عربستان سعودی و چین بیشتر است.

وی تاکید کرد: نکته اصلی این است که چالش‌های موجود بر سر راه آمریکا بسیار بزرگتر از این موارد ذکر شده است، آمریکا در اغلب موارد منفی از جمله تعداد زندانیان، قتل و تجاوز، نظامی‌گری، فقر کودکان و ... مقام اول را در بین کشور‌های توسعه یافته دارد.

وی با اشاره به اینکه فرسودگی زیرساخت‌ها، نابرابری فزاینده و عدم تحرک طبقاتی، معضلی برای اقتصاد آمریکا به شمار می‌رود افزود: در واقع پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان فردی مخالف ساختار حاکم، از ناکارآمدی موجود در سیاست، اقتصاد و جامعه آمریکا حکایت دارد.

منتشلو اظهار نمود: ترامپ، رئیس جمهور منتخب مدعی بازگرداندن قدرت آمریکا بوده است، اما با توجه به وعده‌های انتخاباتی‌اش به نظر می‌رسد که او علاوه بر ناکامی در حل مشکلات ساختاری و بنیادین آمریکا، بر دشواری‌های پیش روی این کشور به ویژه در عرصه جهانی افزوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی اذعان داشت: انقلاب اسلامی ایران موازنه قدرت را در جهان سیاسی به نفع دین تغییر داد و شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد این انقلاب توانسته با وجود همه تهدید‌ها و فشارها، شعار‌های محوری خود را به غرب و حتی ایالات متحده آمریکا تحمیل کند.


منتشلو گفت: نکته حائز اهمیت این است که قطع نظر از پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیرات غیرقابل انکار آن در افول آمریکا، قرن بیستم میلادی، زمان آغاز احتضار تمدن غرب است، چه آن که به خصوص پس از وقوع دو جنگ جهانی اول و دوم که خسارات و خرابی‌های بسیار زیادی به دنبال داشت، اضطراب بسیاری جامعه و تمدن غربی را فراگرفته بود، ضمن آن که جریان پست مدرنیسم نیز به نوعی دیگر، غرب را به چالش کشید.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که ایستادگی بیش از چهل ساله ملت انقلابی ایران در برابر آمریکا، هزینه‌های رفتار‌های ایالات متحده را به شدت بالا برده و از آن سو نقاط ضعف آن را مشهودتر از قبل کرده است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار