خبرهای داغ:

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به روایت اعداد و ارقام

در بحبوحه انتشار اخبار مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اعداد و ارقام نیز به وضوح می‌توانند بر اهمیت این انتخابات و پیامدهای مختلف آن صحه گذارند.
کد خبر: ۹۲۸۹۷۶۹
|
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،در بحبوحه انتشار اخبار مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اعداد و ارقام نیز به وضوح می‌توانند بر اهمیت این انتخابات و پیامدهای مختلف آن صحه گذارند.

 

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، رقابت برای ورود به کاخ سفید امسال رکوردهای جدیدی را در حوزه‌های اخذ آرای زودهنگام، هزینه‌های مرتبط با تبلیغات و... جابجا کرده است. این مطلب از زاویه اعداد و ارقام به این مباحث می‌پردازد:

سه

3 نوامبر (13 آبان)، روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رقابت‌های انتخاباتی مجلس نمایندگان، رقابت‌های انتخاباتی سنا، و رقابت‌های انتخاباتی محلی و ایالتی است. انتخابات معمولاً در سه‌شنبه‌ی پس از اولین دوشنبه‌ی ماه نوامبر برگزار می‌شود.

10

10 ایالت سرنوشتساز. انتظار می‌رود 10 ایالت، سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تعیین کنند. ساکنان این ایالت‌ها معمولاً در دوره‌های مختلف، نگرش خود را درباره نامزدهای احزاب تغییر می‌دهند. ایالت‌های پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان، فلوریدا، آیوا و اوهایو در سال 2016 نقش مهمی در پیروزی دونالد ترامپ ایفا کردند. اما امسال و بر اساس نظرسنجی‌ها جو بایدن می‌تواند در 4 ایالت جورجیا، آریزونا، کارولینای شمالی و تگزاس که تمایل به جمهوری‌خواهان به طور سنتی در آنها چربش دارد، ورق را به سود دموکرات‌ها برگرداند.

35 + 435

آمریکایی‌ها باید علاوه بر انتخاب رئیس‌جمهور، اعضای کنگره صد و هفدهم آمریکا را نیز انتخاب کنند. از 100 کرسی سنا، رقابت بر سر 35 کرسی در جریان است. همچنین سرنوشت تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان به انتخابات روز سه‌شنبه گره خورده است.
به باور تحلیلگران، دموکرات‌ها که هم‌اکنون اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، بعید است در انتخابات امسال این امتیاز را از دست دهند. اما اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود و دموکرات‌ها بتوانند سنا را نیز به کنترل خود در آورند، برای نخستین بار پس از 2 سال ابتدایی ریاست جمهوری باراک اوباما بر تمامی ارکان قدرت فدرال در واشینگتن تسلط خواهند داشت.

270

این رقم به مجمع گزینندگان (الکترال کالج) گره خورده است. آمریکایی‌ها در حقیقت به جای رأی مستقیم به رئیس‌جمهور، به 538 عضو مجمع گزینندگان رأی می‌دهند. این مجمع سپس رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کند. بایدن یا ترامپ برای پیروزی در انتخابات باید رأی اکثریت این کالج (معادل 270 رأی) را از آن خود کند. تعداد اعضای هر ایالت در مجمع گزینندگان بر اساس تعداد اعضای هر ایالت در مجلس نمایندگان (مرتبط با جمعیت هر ایالت) و سناتورهای هر ایالت مشخص می‌شود.

230 میلیون

230 میلیون آمریکایی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند اما اغلب بخش بزرگی از آنها در این فرایند مشارکت ندارند. با این وصف، سال 2020 می‌تواند از حیث مشارکت، رکوردشکن باشد. امسال به دلیل حساسیت‌های موجود و نگرانی از ازدحام جمعیت در روز انتخابات، مشارکت زودهنگام (چه پای صندوق‌های رأی و چه به شکل پستی) رکورد جدیدی بر جا گذاشت و از 90 میلیون نفر فراتر رفت. در سال 2016 حدود 138 میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا شرکت کردند.

6 میلیارد و 600 میلیون

امسال کمپین‌های انتخاباتی، رکوردهای مالی را نیز جابجا کرده اند. بنا بر پژوهش مرکز سیاست‌های مسئولانه، امسال نامزدهای ریاست جمهوری 6.6 میلیارد دلار برای انتخابات هزینه کرده اند که در قیاس با انتخابات 4 سال پیش (ترامپ - کلینتون) از افزایشی 2 میلیارد دلاری حکایت دارد. بایدن در این میان دست بالا را دارد و از حیث هزینه‌کرد، منابع بیشتری را به خود اختصاص داده است. تا کنون انتخابات امسال در مجموع بیش از 14 میلیارد دلار پول جذب کرده است که بیش از 7 میلیارد دلار آن برای رقابت‌های کنگره صرف شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار