خبرهای داغ:

سرانجام هواپیماهای زمین‌گیر شده چه‌ می‌شود؟/ کرونا، آواری بر سر صنعت هواپیمایی

شیوع ویروس کرونا موجب زمین‌گیر شدن بسیاری از خطوط هوایی در سراسر جهان شد. در این گزارش بررسی می‌کنیم که تکلیف هواپیماهای به‌زمین‌نشسته چیست؟
کد خبر: ۹۲۸۴۳۵۸
|
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل و کسب‌و‌کارها را تحت تأثیر قرار داد و موجب مشکلات اقتصادی، تعطیلی موقت، تعدیل نیرو و دیگر شرایط شد. یکی از مشاغلی که از این بیماری به‌شدت متضرر شد صنعت هواپیمایی بود. کرونا موجب شد اکثر کشورهای جهان مرزهای هوایی خود را مسدود کنند و مسافری از دیگر کشورها نپذیرند. همچنین پروازهای داخلی نیز به‌شدت کاهش یافت. ازاین‌رو بسیاری از هواپیماها زمین‌گیر شدند و خطوط هوایی با مشکلات بسیاری مواجه شدند. اکنون پس از گذشت چندین ماه از شیوع کرونا همچنان محدودیت‌ها ادامه دارد و پروازهای کمی انجام می‌شود.

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ آخرین قربانی رکود سفرهای هوایی ناشی از ویروس کرونا است که تقریباً دو‌سوم تعداد مسافران کاهش یافته است. هواپیمایی «بریتیش ایرویز» که با ۳۱۷ فروند، بزرگ‌ترین ناوگان بوئینگ ۷۴۷ را در اختیار دارد، قصد دارد آن‌ها را بازنشسته کند.

شرکت‌های هواپیمایی «KLM»، «ایرفرانس»، «دلتا» و «یونایتد» و «کانتاس» هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ خود را از خدمت خارج کرده‌اند. همچنین گزارش شده که شرکت بوئینگ در حال بررسی است تا پس از تکمیل سفارش‌های کنونی، تولید هواپیمای ۷۴۷ را در سال ۲۰۲۲ پایان دهد. این شرکت همچنین در حال کار روی دو فروند هواپیمای ۷۴۷ مسافری است تا آن‌ها را به هواپیمای ویژه ریاست جمهوری ایالات‌متحده تبدیل کند و در سال ۲۰۲۴ تحویل دهد.

اما رقیب هواپیمای ۷۴۷، یعنی ایرباس A۳۸۰ نیز پس از لغو بسیاری از سفارش‌ها توسط خریداران، در حال حاضر تولید خود را متوقف کرده است. همچنین برخی از نمونه‌های اولیه این هواپیما که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به پرواز درآمدند، اکنون از خدمت خارج شده و اوراق شده‌اند.

طبق داده‌های هوانوردی، دو‌سوم هواپیماهای مسافربری جهان در ماه آوریل در پی رکود سفرهای هوایی ناشی از بیماری کرونا، زمین‌گیر شدند. اگرچه از ماه ژوئیه به بعد مدل‌های دیگر شروع به فعالیت کرده‌اند، اما تنها هفت هواپیمای A۳۸۰ و ۳۱ بوئینگ ۷۴۷ خدمات‌دهی می‌کنند.

تبدیل هواپیمای مسافربری به هواپیمای باری

اما وقتی هواپیماها بازنشسته می‌شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ گزینه اول این است که برخی از آن‌ها به خطوط پروازی دیگر فروخته می‌شوند و مجدد مورداستفاده قرار می‌گیرند. گزینه دوم استفاده از آن‌ها به‌عنوان هواپیمای باری است. برای مثال تبدیل بوئینگ ۷۷۷ و ۷۶۷ به هواپیمای باری مشهور بوده و ایرباس A۳۰۰ نیز همچنان برای جابجایی بسته‌های پست DHL مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اما هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ با توجه به عظیم‌ بودن آن، بیش از بقیه به هواپیمای باری تبدیل می‌شود. با بازشدن دماغه این هواپیما می‌توان محموله‌های حجیمی را با آن جابجا کرد. همچنین به برخی از نسخه‌ها درهای جانبی بزرگی افزوده می‌شود تا عمل بارگیری بهتر انجام شود.

در مورد هواپیمای A۳۸۰ هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است اما اخیراً یک شرکت آلمانی در حال کار روی تبدیل هواپیماهای مازاد این مدل به نسخه باری است. این شرکت می‌گوید ۴۰ شرکت هواپیمایی به این پروژه علاقه‌مند هستند.

استفاده از قطعات هواپیماهای بازنشسته

هواپیماها همه دارای عمر محدودی هستند، درواقع قبل از اینکه قطعات فلزی آن‌ها تهدیدی برای ایمنی نباشند، قابل استفاده هستند. وقتی یک هواپیما از خدمت خارج می‌شود، همچنان بسیاری از سیستم‌ها و قطعات آن ارزش دارد و تجزیه هواپیما برای استفاده از قطعات یدکی به‌طور فزاینده‌ای سودآور است.

بنابراین اگرچه هواپیما بازنشسته می‌شود اما بسیاری از قطعات هواپیما از موتور هواپیما گرفته تا ارابه فرود، صندلی‌ها، ‌پنجره‌ها و غیره ممکن است تا سال‌ها عمر کنند.

بازار لوازم‌یدکی دست‌دوم به‌قدری بزرگ است که شرکت «هانیوِل»، یک بازار آنلاین مبتنی بر بلاک‍چین راه‌اندازی کرده است تا به شرکت‌های هواپیمایی امکان خرید قطعات دست‌دوم معتبر را بدهد. این شرکت سال گذشته ۵ میلیون دلار لوازم‌یدکی فروخت.

شرکت «ست ایر» (Satair، زیرمجموعه ایرباس) که متخصص در زمینه بازیابی قطعات هواپیماهای بازنشسته ایرباس است، می‌گوید کل بازار قطعات هواپیماهای بازیافتی تا سال ۲۰۲۲ به ۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

البته این‌طور نیست که همه شرکت‌ها هواپیماهای خود را بفروشند، تبدیل به باری کنند یا اوراق کنند. برخی از آن‌ها به‌سادگی فقط انبار می‌شوند. برای مثال بیابان موهاوی ایالت کالیفرنیا به حیاط خلوتی برای هواپیماها تبدیل شده است. هواپیماها در این بیابان انبار می‌شوند تا درصورت لزوم از آن‌ها استفاده شود. احتمالاً با از بین رفتن کرونا، برخی از آن‌ها مجدداً به‌کار گرفته شوند.

برخی از هواپیماها نیز در موزه به نمایش درمی‌آیند. برای مثال نمونه اولیه بوئینگ ۷۴۷ با شماره سریال ۰۰۱ در موزه پرواز شهر سیاتل قرار گرفته است.

درمجموع شیوع ویروس کرونا ضربه بزرگی به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرد و موجب ضررهای مالی، تعدیل نیرو و زمین‌گیر شدن هواپیماها شد. به گفته کارشناسان با از بین رفتن کامل ویروس کرونا و حذف محدودیت‌های اعمال‌شده فعلی می‌توان امید داشت که شرکت‌های هواپیمایی مجدداً احیا شوند.

 

آنا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار