خبرهای داغ:
القدس العربی:

حزب تجمع ملی مخالفان چالش جدید بن‌سلمان است/بن‌بست سیاسی در عربستان

یک روزنامه فرامنطقه‌ای با بیان به بن‌بست رسیدن سیاسی آل سعود گزارش کرد؛ تشکیل حزب تجمع ملی مخالفان به چالش جدیدی برای ولیعهد عربستان تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۲۷۹۳۵۹
|
۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در گزارشی نوشت: گروهی از سعودی‌های تبعیدشده در کشورهای بریتانیا و آمریکا از تشکیل حزب مخالف علیه پادشاهی عربستان خبر دادند. این نخستین تحرک سیاسی انسجام‌یافته علیه سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور است که گفته می‌شود دیگر قدرت اجرایی در عربستان ندارد و اداره امور کشور به محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور سپرده شده است. 

تشکیل حزب مخالف از سوی مخالفان سعودی مقیم خارج

طبق این گزارش، تشکیل حزب «مجمع میهنی مخالفان عربستان» در حالی انجام می‌شود که آل سعود قدرت مطلق را در این کشور در اختیار دارد و به هیچ عنوان اجازه تحرک سیاسی نمی‌دهد؛ چه اینکه بخواهد تحرک علیه دستگاه حکومتی و پادشاهی عربستان باشد. علاوه بر این، اقدام مخالفان سعودی در تشکیل حزب متحد هم‌زمان با نودمین سالگرد روز ملی عربستان و در بحبوحه تبلیغات منفی فزاینده علیه مخالفان به‌وسیله شاهزادگان سعودی انجام می‌شود.

حزب تجمع میهنی عربستان

حزب مجمع میهنی عربستان

القدس العربی نوشت: بعید به نظر می‌آید این تحول قدرتمندترین پادشاهی جهان عرب را ساقط کند، اما چالشی جدید برای حاکمان سعودی است، آن هم در زمانی که عربستان با تبعات کاهش قیمت نفت دست به گریبان است و خود را مهیای میزبانی از اجلاس «گروه ۲۰» در ماه نوامبر، به‌عنوان نخستین کشور عربی میزبان می‌کند. 

این گزارش می‌افزاید: در بیانیه صادرشده از سوی اعضای حزب، هدف از تشکیل مجموعه برقراری دموکراسی در نظام حاکمیتی پادشاهی عربستان عنوان شده، ولی جزئیاتی درباره تعداد اعضای گروه بیان نشده است. ریاست حزب را «یحیی عسیری»، فعال حقوقی مقیم لندن برعهده دارد و در میان اعضایش که از اساتید دانشگاهی هستند، نام افرادی همچون «مضاوی الرشيد»، «سعيد بن ناصر الغامدی»، «عبدالله العوده» مقيم آمریکا و «عمر بن عبد العزيز» مقيم کانادا مشاهده می‌شود. 

یحیی عسیری

یحیی عسيری، دبیرکل مجمع میهنی مخالفان سعودی

عسیری، دبیرکل حزب گفت: در لحظه‌ای آغاز به کار حزب را اعلام می‌کنیم که کشور ما نیاز به اقدامی برای نجات دارد. حزب را تأسیس کردیم تا در آینده زیربنای دموکراسی و جایگاهی برای پاسخگویی به مطالبات مردمی باشد.

در بیانیه حزب تأکید شده است تأسیس حزب میهنی مخالفان در زمانی انجام می‌شود که عربستان در زمینه سیاسی در همه عرصه‌ها به بن‌بست رسیده است. این بیانیه می‌افزاید: پادشاهی عربستان به‌دنبال افزایش خشونت علیه مخالفان است و شاهد افزایش زندانیان سیاسی، ترورها، سیاست‌های کینه توزانه علیه کشورهای منطقه، پنهان‌کاری مقام‌های ارشد دولتی و فرار بسیاری از مردم به خارج از کشور هستیم. 

عربستان تاکنون به تشکیل حزب مخالف واکنشی نشان نداده است. 

القدس العربی می‌نویسد: پادشاهی ثروتمند عربستان مدت‌ها به‌دلیل سوابق حقوق بشری با انتقادات بین‌المللی مواجه بود، اما از زمانی که محمد بن‌سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ به ولیعهدی منصوب شد، انتقادات بین‌المللی افزایش یافته است. قتل «جمال خاشقجی»، فعال مخالف سعودی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول طوفانی بی‌سابقه از انتقادات را در زمینه نقض حقوق بشر در این پادشاهی به راه انداخت.

قتل خاشقجی وجهه ولیعهد جوان را لکه‌دار کرد و بر رؤیاهای بلندپروازانه وی برای ایجاد تحول اقتصادی و سوق دادن جامعه به سمت مراحل بعدی سایه افکند. 

القدس العربی در پایان می‌نویسد: «عبدالله العوده»، فرزند مفتی سعودی، «سلمان العوده» که سپتامبر ۲۰۱۷ دستگیر شد، به زندان افتاد و به اعدام محکوم شده است، گفت که تشکیل حزب مخالف اقدامی بود که مدت‌ها انتظارش می‌رفت. 

وی افزود: هدف از تشکیل حزب مخالف پادشاهی عربستان هموار کردن راه دموکراسی برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار