خبرهای داغ:
گزارشی از کف بازار در ایام کرونا؛

تاخت و تاز گرانی در بازار کساد لوازم خانگی / کابوس خرید جهیزیه برای تازه عروس ها

بازار لوازم خانگی این روزها علاوه بر کسادی شدید با گرانی نیز روبرو شده، به همین دلیل هم فروشندگان و هم خریداران به شدت از وضعیت فعلی ناراضی هستند.
کد خبر: ۹۲۷۲۹۶۷
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از تبریز بیدار، در ماه های اخیر قیمت لوازم خانگی افزایش چشمگیری یافته و تولید کننده و مصرف کننده را درگیر کرده است. طی گزارش میدانی سعی کردیم پای درد و دل خریداران و فروشندگان بنشینیم و نیز مطالبه ای از مسئولین داشته باشیم که ابهامات را در این زمینه را شفاف سازی کنند.

گزارش را از یک فروشنده سرویس غذاخوری چینی در بازار امیرکبیر شروع کردیم که نمایندگی یک شرکت تولید سرویس های چینی ایرانی است. او معتقد است کیفیت جنس های ایرانی  بهتر شده و مشکل اصلی سرویس های چینی که قبلا  در ماشین ظرفشویی رنگ و لعابشان می رفت، حل شده است.

 

آینه رنج مردم

این فروشنده همچنین راجع به افزایش ۵۰ درصدی قیمت کالاها در ۶ ماهه دوم سال جاری خبر داده و گفت: قبلا که قدرت خرید مردم  خوب بود و برای جهیزیه ها سرویس ۲۴ نفری می بردند ولی الان سرویس ۶ نفره را هم به سختی می توانند بخرند! طبیعتا فروش ما هم کمتر شده و علاوه بر اینکه سودی نکرده ایم، ضرر هم داده ایم! چون مغازه برای خودمان است هنوز مقاومت کرده ایم وگرنه خیلی قبل تر  از اینجا رفته بودیم چون واقعا با این گرانی برق و اجاره بها و ... صرف نمی کند.

این فروشنده همچنین راجع به تاثیر کرونا در فروش سرویس لوازم چینی گفت: به خاطر کرونا الان رفت و آمد به بازار تقریبا کم شده و کمتر کسی به مغازه ما سر می زند که بخواهد سرویس غذاخوری بخرد! الان هم چند وقتی است که با شیوع این ویروس، افزایش قیمت ها سرسام آور شده و بعضی نو عروسانی که می خواهند جهیزیه بخرند، جهیزیه را از سمساری تهیه می کنند چون واقعا قدرت خریدها ناچیز است.

تب کرونا در دکوراسیون منزل

در ادامه این گزارش به سراغ یک فروشنده لوازم دکوری رفتیم که مثل فروشنده قبلی از افزایش قیمت ها گله مند بود و در عرض یک ماه، سه بار برای جنس ها فاکتور عوض کرده بود که به گفته خود جمعا ۵۰ الی ۶۰ درصد قیمت ها افزایش یافته بود.

او به خبرنگار تبریزبیدار می گوید: الان دیگر نباید دنبال سود و منفعت بود و همین که ضرر نکنیم باید خوشحال بود و این برای ما کافی است!

 

وی می افزاید: اکثر جنس ها در این مغازه ما ایرانی بودند و مردم هم بیشتر جنس ایرانی می خرند، چون الان مرزها بسته است و وارداتی وجود ندارد، جنس خارجی کمتر در مغازه ها پیدا می شود.

این فروشنده لوازم دکوری همچنین معتقد بود که تقریبا کیفیت جنس های ایرانی در رقابت با جنس های خارجی بهتر شده است. قیمت لوازم خارجی هم به علت بالا رفتن قیمت دلار و ... گران شده و مردم نمی توانند بخرند و سراغ جنس ایرانی می آیند که کیفیت خوب داشته باشد و یک نوع حمایت از تولید ملی هم محسوب می شود.

وی همچنین در مورد کمتر شدن فروش لوازم دکوری نسبت به سال های قبل گفت: قدرت خرید مردم پایین آمده و سعی می کنند اول لوازم ضروری مثل لوازم برقی و لوازم خانگی و ... را تهیه کنند، بعد سراغ خوراک و پوشاک می روند و  اگر وسع مالی رسید، سراغ لوازم دکوری می آیند. بالاخره آنها هم باید اولویت بندی کنند. اگر این گرانی ها تمام شود، همه چیز به حالت اولیه خود باز می گردد.

وی کرونا را هم دلیل دیگری برای کاهش خرید و فروش لوازم دکوری عنوان کرده و می گوید: دیگر رفت و آمدی در بازار نیست و فروش ما کمتر شده است. ما قبلا از ترکیه و باکو و ... مشتری داشتیم که خوب خرید می کردند اما الان مشتری خارجی هم نداریم.

این فروشنده لوازم دکوری از تاثیر دیگر شیوع بیماری کرونا در کسب و کار خود گفت که باعث تعطیلی مقطعی بازار و کسادی کسب و کارها شد و دولت هم برای کم کردن اجاره ها یا حمایت معیشتی کاری نکرده است.

او تاکید می کند: دولت باید فکری به حال فروشندگان کند وگرنه صاحب مغازه نمی تواند به خاطر کسادی بازار چند ماه اجاره نگیرد چون او هم باید امورات خود و خانواده را بگذراند.

سبقت معنادار اجناس خارجی از کالای ایرانی!

در ادامه این گزارش، با یک فروشنده لوازم خانگیِ برقی در محدوده مرکزی شهر راجع علت افزایش سرسام آور قیمت لوازم خانگی صحبت کردیم که او معتقد بودند جلوگیری از واردات و عدم تولید محصولات برقی در داخل و در نتیجه کمبود جنس در بازار را عوامل اصلی افزایش دو یا سه برابری قیمت ها عنوان می کند.

این فروشنده همچنین در رابطه با ترجیح دادن جنس خارجی بر جنس ایرانی برای خرید از سوی مردم گفت: قبلا قیمت جنس ایرانی مناسب بود ولی الان که قیمت جنس ایرانی هم پا به پای جنس خارجی بالا می رود، مردم ترجیح می دهند همان جنس خارجی را بخرند چون اصلا الان کارخانه های ایرانی جنسی تولید نمی کنند که ما بخواهیم به مشتری هایمان پیشنهاد کنیم. الان شما در بازار از هر فروشگاه لوازم خانگی بپرسید که جنس ایرانی دارند می گویند نه یا شاید هم خیلی کم! الان دو هفته است که یکی از مشتری های ما یخچال ایرانی خواسته بودند ولی ما هنوز نتوانسته ایم آن را تهیه کنیم.

وی همچنین راجع به ارتباط گرانی لوازم خانگی با شیوع بیماری کرونا گفت: کرونا ضربه اقتصادی بدی به ما وارد کرد. ما ۴۴ روز مغازه را بسته بودیم. مالک مغازه هم اجاره فروردین ماه را از ما نگرفت.. قبلا مردم در کنار لوازم ضروری و اولیه زندگی، لوازم غیر ضرور مثل ساندویچ ساز و تستر و ... را هم می خریدند اما الان که قدرت خرید مردم کاهش یافته و قیمت ها هم بالا رفته است، کسی سراغ اینجور چیزها نمی آید و بالطبع فروش ما هم کمتر شده است. فقط افرادی که می خواهند جهیزیه بخرند از این وسایل ها هم می خرند ولی مردم عادی نه.

تحمیل افزایش تعرفه گمرکی به مشتری

در کنار درد دل های فروشندگان، حرف های مردم و خریداران که مصرف کننده این لوازم هستند نیز شنیدنی بود.

یک جوان شغل آزاد در رابطه با افزایش سرسام آور قیمت لوازم خانگی به تبریز بیدار می گوید:  بیشتر مردم فکر می کنند بخاطر افزایش کیفیت، قیمت لوازم خانگی گران شده ولی الان اکثر اجناس بازار با کیفیت پایین هستند. حتی من از برخی ها هم شنیده ام که جنس نو را که از بازار می خرند و به خانه می آورند، کار نمی کند! اینطور که من شنیده ام، دلیل گرانی ها به افزایش تعرفه گمرک مربوط است. چون اگر به خاطر دلار بود، چند روزی که قیمت دلار رو به کاهش بود باید تاثیر بر قیمت ها می گذاشت.

این جوان تبریزی همچنین معتقد بود که حمایت از تولید داخلی مهم است ولی وقتی تولیدکنندگان ایرانی جنس با کیفیت تولید نمی کنند و کنترل کیفیت ندارند، مردم هم از خریدن کالای ایرانی دلسرد و منصرف می شوند و به خاطر همین جنس خارجی می خرند.

وقتی ارز ترمز برید!

شهروند دیگری که کارمند شرکت پخش است در رابطه علت افزایش قیمت سرسام آور لوازم خانگی به خبرنگار تبریز بیدار  می گوید: تورم بالا رفته و قیمت دلار هم افزایش یافته است و بالطبع قیمت لوازم خانگی هم از این ها تاثیرپذیر است. قیمت مواد خامی که عنصر اصلی لوازم خانگی هستند و همچنین قیمت برق و آب و گاز و ... نسبت به گذشته افزایش یافته برای همین قیمت کلی لوازم خانگی نیز افزایش داشته است. بعضی از کارخانه ها کیفیتشان خوب است و این افزایش قیمت معقولانه به نظر می رسد ولی بعضی ها از مواد اولیه نامرغوب استفاده می کنند و کیفیت پایین دارند.

او همچنین معتقد بود که اگر کارخانه های ایرانی کیفیت خود را افزایش دهند، اکثر مردم لوازم ایرانی می خرند.

این شهروند تبریزی تاکید می کند: من خودم دوست دارم از کشورم حمایت کنم که حداقل پنج نفر بیشتر سرکار بروند و چرخ های تولید ایرانی از کار نیفتد ولی اکثرا هم به خاطر این تفکرم ضرر کرده ام چون کیفیت جنس های ایرانی نسبت به خارجی پایین تر است و تقریبا ارزش پولی که برایش می دهیم را ندارد اما کاش تولیدکنندگان ایرانی کمی دقت به خرج دهند که کالاهای خروجی کارخانه ها باکیفیت باشند و مردم رغبت بیشتری برای خرید اجناس ایرانی داشته باشند.

آفت احتکار دردناک تر از گرانفروشی

یک معلم فرهنگی تبریزی نیز راجع به افزایش قیمت سرسام آور لوازم خانگی به تبریز بیدار  می گوید: طبیعتا افزایش قیمت در کیفیت خدمات و کالاها تاثیری نداشته و علت اصلی این است که تولیدات داخلی احتکار می شوند و نیاز بازار از طریق کالاهای وارداتی برطرف می شود که آن هم از دلار تاثیرپذیر است. همچنین عدم نظارت بر قیمت گذاری ها از طرف دولت نیز بسیار مهم است.

این معلم همچنین طرفدار جنس های ایرانی بود چون معتقد بود هم قیمتش پایین تر است و هم زمانی که خراب می شود پیدا کردن قطعات و... راحت تر است.

و اما در آخر، گفتگویی با محمد محمودی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی و صنوف وابسته تبریز داشته ایم.

رئیس اتحادیه پاسخ می دهد: این آشفته بازار تا کجا ادامه دارد؟

او در پاسخ به سوال تبریزبیدار در خصوص علت افزایش بیش از حد قیمت لوازم خانگی می گوید: افزایش قیمت لوازم خانگی به سه عامل بستگی دارد؛ تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده. تولید کنندگان نمی توانند مواد اولیه پیدا کنند و به آن دسترسی ندارند. تهیه مواد اولیه مشکل است و تولیدکنندگان نمی توانند ورق و مواد پتروشیمی تهیه کنند. الان هم قیمت مواد خام به ارز بستگی دارد و هرچه ارز بالاتر برود، قیمت این مواد هم بالاتر رفته و تهیه آن ها مشکل می شود. این یک طرف قضیه است که البته عامل اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی است. از طرف دیگر چون کالا کم تولید می شود، توزیع کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی نمی توانند کالاهایی را که مشتری نیاز دارد از تولید کنندگان تهیه کنند و این موجب کمبود جنس در بازار و افزایش قیمت می شود. مورد بعدی هم مصرف کنندگان هستند که با این که عرضه در بازار کم است، تقاضای بیش از حد دارند. اینگونه است که مشکلات زنجیروار به هم متصل می شوند و نهایتا منجر به افزایش قیمت می شود.

 

سوداگری نمایندگان برندها برای سود بیشتر

وی می افزاید: از اوایل سال ۹۷ یک بحران شروع شد و تا اواخر سال ۹۷ هم ادامه داشت و دوباره از اردیبهشت ۹۸ مجددا بحران دیگری شروع شد که تا الان هم ادامه داشته و بیشتر هم شده است. یکی دیگر از علل افزایش قیمت ها هم نمایندگان فروش بعضی برندهای خاص هستند که در تهران و مشهد و ... تولید می شود و اینجا نمایندگی آن شرکت، لوازم را می گیرد و به جای اینکه به منطقه تحت پوشش خود (آذربایجان شرقی و بعضا ارومیه) توزیع کند، برای سود بیشتر، آن را به کردستان و جاهای دیگر عرضه می کند که این در نوع خودش یک نوع سوء استفاده و تخلف محسوب می شود.

محمودی در خصوص تاثیر شیوع بیماری کرونا بر گرانی لوازم خانگی می گوید: کرونا در رکود رونق کسب و کار خیلی موثر بوده و از نیمه دوم بهمن ماه ۹۸ تا ۱۵ خرداد ۹۹، اکثر مغازه ها و فروشگاه های لوازم خانگی بسته بودند و بازار فروش لوازم خانگی همچنان کساد است.

وی در خصوص ارتباط بسته شدن مرزها و عدم واردات لوازم خانگی و تاثیر آن بر رکود می گوید: به علت ممنوعیت کالاهای وارداتی خارجی و افزایش تعرفه گمرک، تعداد کالاها محدود شده اند و تولیدکنندگان هم نمی توانند بار تولیدات مورد نیاز را به دوش بکشند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی و صنوف وابسته تبریز در مورد راهکار مهار این افزایش قیمت ها می گوید:  باید به داد تولیدکنندگان برسیم و هر مواد اولیه ای که می خواهند، با قیمت مصوب دولتی و قیمتی به مراتب پایین تر در اختیارشان قرار بدهیم و مسئولین مربوطه بعضی واردات کالاهای خارجی را که ممنوع شده است آزاد کنند تا بتواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها