خبرهای داغ:
آرزو یوسفی

وقتی عشق به امام حسین (ع) خانه را آشپزخانه می کند

تبدیل شده به یکی از قطب‌های هیات بجنورد؛ با همت جوانانی خوش فکر، انقلابی و مومن. این جوانان مبتکر هستند و سعی می‌کنند مخاطب خود را روز به روز و سال به سال افزایش دهند؛ الحق که موفق نیز بوده اند. این را در شب‌های دهه اول محرم می‌توان فهمید.
کد خبر: ۹۲۷۱۷۶۱
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، هیات یا فاطمه الزهرا دانشگاه پیام نور بجنورد مراسم عزاداری دهه اول محرم را در ۱۲ شب برگزار کرد. شب‌هایی با شور و شوق و نشاط و غم. نشاطی از جنس همت و مطالبه گری و غمی از جنس حسین و یارانش.قبل از ورود به محل اصلی چرخی در محوطه دانشگاه می‌زنیم. عده‌ای ترجیح داده اند با همسر و فرزند خود در گوشه‌ای از دانشگاه، موکتی پهن کنند و بنشینند؛ دور از هیاهو و جمعیت.

این را هم برای سلامتی خود امری مهم می‌دانند و هم معتقدند گریه در خلوت بیشتر به دل می‌چسبد.با وارد شدن به محوطه، زیباسازی محل چشم را به خود می‌گیرد. مزار شهدای گمنام خط جدایی زنان و مردان شده است. جلو مردان و پشت سر آنان بانوان نشسته اند. اطراف مزار با گل‌های پر پر و پرچم‌های مشکی به خوبی تزئین شده. حاشیه محل نشیمن نیز جذاب شده. پرچم سیاه و نوشته‌های پشت سر سخنران توجه را جلب می‌کند. اینجا فضا عاشورایی شده؛ دقیقا برعکس سطح شهر که با بهانه‌های شهردار تغییری به نسبت پیش از محرم در آن ایجاد نشد.

موضوعی که سخنران هیئت، حاج آقا سعادتی نیز به آن اشاره کرد. این هیئت ثابت کرده هیئتی بر مبنای حوادث روز است و نسبت به مشکلات مردم بی تفاوت نیست. از همین رو است که مردم بجنورد از سراسر شهر به محل می‌آیند و روضه خود را در دانشگاه پیام نور گوش می‌دهند.

اندک اندک برق‌ها خاموش می‌شود و حاج رضا ایزی، مداح خوش صدا، انقلابی و پرطرفدار بجنورد وارد روضه می‌شود. او اهل بلند کردن صدا و جریحه دار کردن ذهن مخاطبانش نیست، اما با لحنی آرام خوب گریه مردم را در می‌آورد. ذکر مصیبتش که به پایان می‌رسد مداحی‌های خود را آغاز می‌کند. مداحی نیز ذکر مصیبت توام با درس گرفتن از آنهاست. درس‌هایی از جنس حمایت از امام جامعه و بصیرت.ایزی در لا به لای مداحی هایش اشاره می‌کند: رفقا؛ نیازمندان را فراموش نکنید؛ مواسات را فراموش نکنید؛ عدالت خواهی را فراموش نکنید. به واقع هم جوانان هیئت این موضوع را فراموش نکردند.

برای درک آن باید از صبح با بچه‌های هیئت یا فاطمه الزهرا بود. آنجایی که یکی از خادمان هیئت، خانه خود را به آشپزخانه تبدیل کرده و ده شبانه روز است که در آن جا غذا پخت می‌شود تا به حاشیه شهر برده و بین خانواده‌های نیازمند تقسیم شود؛ روزانه بالغ بر هزار و ۵۰۰ غذا که به همت خیران هیئت هزینه آن جمع شده است.

بچه‌های هیئت دانشگاه پیام نور بجنورد ظهر عاشورا نیز نماز را برپا کردند؛ در دل دانشگاه. تاکنون این اتفاق نیفتاده بود، اما کرونا باعث شده نماز ظهر عاشورا تجمیعی برگزار نشود. قبل و پس از عزاداری ظهر عاشورا بساط تهیه ساندویچ پهن می‌شود و در آن روز بالغ بر ۵ هزار ساندویچ تهیه و بین عزاداران حسینی تقسیم شد.

از سوی دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شکل حداکثری در هیئت نشان از عقلانیت در بین جامعه متدین دارد. عقلانیتی که باعث شد بسیاری از محدودیت‌ها در ایام محرم پذیرفته شود اما یک عزادار سلامتی اش به خطر نیفتد

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار