پورمختار در گفتگو با بسیج:

معرفی دو وزیر به مجلس قانونی نیست/دلیلی برای تفکیک ندیدیم

این اتفاقات سلیقه ای شده است و هر دولتی که می آید یک جور برخورد می کند، یکی اراده کرده وزارتخانه ای را به کسی بدهد، دیگری به گذشته موضوع توجه نمی کند
کد خبر: ۹۲۶۲۶۰۷
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹

معرفی دو وزیر به مجلس قانونی نیست/دلیلی برای تفکیک ندیدیم

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از برکناری رحمانی وزیر سابق صمت توسط رییس جمهور، تا اتمام مهلت سه ماهه معرفی وزیر صمت به مجلس تنها 9 روز باقی مانده است، این در حالی است که دولت شدیدا به دنبال تفکیک وزارت بازرگانی در سال پایانی است در حالیکه مجلس دهم به این تفکیک رای نداد و پیش از آن نیز شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراداتی را وارد نموده بود.

اما اخیرا رییس دولت در جلسه هیات دولت گفته است که مجلس دهم تفکیک وزارت بازرگانی را تصویب «کرده» و تنها یک دو ابهام از آن باقی مانده است که مجلس باید رفع ابهام کند و این موضوع، مساله داخلی میان مجلس و شورای نگهبان است؛ وی بر اساس همین استدلال اضافه نموده که معرفی دو وزیر به مجلس، «قانونی» است.

وزارت بازرگانی از لحاظ قانونی تشکیل نشده

اما دکتر محمدعلی پورمختار حقوقدان و نماینده مجلس نهم و دهم در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، در مورد معرفی دو وزیر به مجلس بر اساس گفته های رییس دولت، گفت: مصوبه مجلس هنوز نهایی نشده و اصلا وزارت بازرگانی از لحاظ قانونی تشکیل نشده است بنابراین معرفی دو وزیر به مجلس، صورت قانونی ندارد و باید همان یک نفر برای وزارت صمت معرفی شود.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس دهم با اشاره به اینکه اگر تفکیک وزارت بازرگانی تصویب می شد رحمانی هم برکنار نمی شد، ادامه داد: تا زمانی که مجلس موضوعی را تصویب نکند و شورای نگهبان آن را تایید نکند و رییس مجلس هم آن را ابلاغ نکند، هیچ کار قانونی وجود ندارد.

دلیلی برای تفکیک ندیدیم

پورمختار تکلیف رییس جمهور را معرفی یک نفر برای یک وزارتخانه دانست و در پاسخ به سوالی در مورد دلیل اصرار دولت بر تفکیک وزارتخانه ها و همچنین اینکه، آیا مشکل دولت، تنها با تفکیک وزارتخانه ها حل می شود، افزود: سرپرست فعلی وزارت صمت، اتفاقا از بازرگانی آمده و به اصطلاح بازرگانی چی است و در کار واردات و صادرات بوده و اگر بنا باشد که ایشان را به عنوان وزیر معرفی کنند، یقینا مسائل بازرگانی را دنبال خواهد کرد. البته ما هم در مجلس دهم، دلیل خاصی برای این تفکیک ندیدیم و به همین خاطر مجلس نسبت به تفکیک وزارت بازرگانی قانع نشد.

وی تفکیک وزارتخانه ها را دارای هزینه های زیاد خواند و گفت: حتی اگر این تفکیک تصویب شود برای یک سال آینده شاید بتوان به زور این وزارتخانه ها را تفکیک و تقسیم نمود چون شاهد دعوای چارت سازمانی، دعوای ساختمان ها و امکانات، دعوای نیروی انسانی و... خواهیم بود و این دعوای تقسیم، هم به صلاح نیست و هم به صرفه نیست و انرژِی زیادی نیز خواهد گرفت.

سلیقه ای شده است

از این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پرسیدیم که تا چه زمانی باید مرتبا شاهد تفکیک ها و ادغام های وزارتخانه ها باشیم، و اگر این تفکیک ها یا ادغام ها، کارشناسی شده است چرا پس از مدتی دوباره به سر جای قبلی برمی گردیم؟ که پاسخ داد: متاسفانه دولت ها از برنامه های پنجساله خارج می شوند و این دولت هم بیشتر از سایر دولتها از برنامه پنجساله انحراف داشته است که باعث می شود همین نوع اتفاقات بیفتد والا اگر برنامه پنجساله و چارچوب سیاست های کلی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری رعایت شود دیگر شاهد افت و خیزها نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: این اتفاقات سلیقه ای شده است و هر دولتی که می آید یک جور برخورد می کند، یکی اراده کرده وزارتخانه ای را به کسی بدهد، دیگری به گذشته موضوع توجه نمی کند و فقط آثار فعلی کارش را نگاه می کند و دلایل و تجربیات گذشته را بررسی نمی کند لذا با اعمال سلیقه، می بینیم که وقتی دولتها تغییر می کنند کشور را وارد مسیر دیگری می کنند که خسارت بار است.

دولت عادت کرده است

دکتر پورمختار در پاسخ به سوالی درباره میزان توجه دولت به مجلس بالاخص با رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری و راحت شدن خیال دولت از استیضاح، گفت: حتی اگر مقام معظم رهبری هم آن بیانات را نداشتند، در سال پایانی دولت، استیضاح به صلاح نیست ولی با این روندی که دولت ها در سال پایانی دارند معمولا کار خودشان را می کنند و کمتر به مجلس توجه دارد، این دولت هم که به این موضوع عادت کرده است چون در مجلس دهم اکثریت با آن همراهی می کردند و هر رای که می خواست به او می دادند به همین خاطر و بر اساس عادت اش تا پایان نیز همان روال را ادامه خواهد داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار