«عرفه»؛ روز آمایش نفس برای قربانی شدن

برای آنان که هوای کوی یار دارند اما به هر دلیلی نتوانسته‌اند در محضر خانه‌ی خدا مشرف شوند(مخصوصا با توجه شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا)، برگزاری دعای روز عرفه و نماز روز عید قربان، دعا و صدقه و استغفار به درگاه حق تعالی موکدا توصیه شده است.
کد خبر: ۹۲۶۱۸۳۶
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹

در فرهنگ اسلامی روز نهم ذی‌الحجه را روز عرفه می نامند. روزی که حاجیان به صحرای عرفات می روند و به دعا و نیایش و اقامه‌ی نماز جماعت می پردازند و با نفس اماره‌ی خویش اتمام حجت می کنند و ابراهیم وار اسماعیل نفس خود را آماده ی قربانی شدن می کنند.

حاجیان در این روز رسم جد اعلای رسول‌ الله حضرت ابراهیم علیه‌السلام را برگزار می کنند. خود را از هر گونه هوا و هوس عاری می کنند و آماده‌ی حاجی شدن می شوند. مشرفین به خانه‌ی خدا در این ایام از تمامی اعمال خود توبه می کنند آماده می شوند تا میراث‌دار انبیاء اللهی شوند.

برای آنان که هوای کوی یار دارند اما به هر دلیلی نتوانسته‌اند در محضر خانه‌ی خدا مشرف شوند (مخصوصا با توجه شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا)، برگزاری دعای روز عرفه و نماز روز عید قربان، دعا و صدقه و استغفار به درگاه حق تعالی موکدا توصیه شده است.

از جمله اعمالی که در این بسیار توصیه شده است، خواندن زیارت امام حسین علیه السلام است. در روایت‌های تاریخ صدر اسلام آمده است که سید الشهدا علیه السلام در این ایام و پس از زیارت بیت العتیق رهسپار کربلا شدند. در بسیاری از احادیث منقول است که روز عرفه روز استجابت دعا از جانب پروردگار یکتاست و چه دعایی بهتر از قرائت عرفه که منسوب به حضرت سید الشهداست:

اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَيْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ وَلا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ فَطَرَ اَجْناسَ الْبَدائِعِ واَتْقَنَ بِحِكْمَتِهِ الصَّنائِعَ لا تَخْفى عَلَيْهِ الطَّلايِـعُ وَلا تَضيعُ عِنْدَهُ الْوَدائِعُ جازى كُلِّ صانِعٍ وَرائِشُ كُلِّ قانعٍ وَراحِمُ كُلِّ ضارِعٍ وَمُنْزِلُ الْمَنافِعِ وَالْكِتابِ الْجامِعِ بِالنُّورِ السّاطِعِ وَ هُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ وَلِلْكُرُباتِ دافِعٌ وَلِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، وَلِلْجَبابِرَةِ قامِعٌ فَلا اِلهَ غَيْرُهُ وَلا شَىْءَ يَعْدِلُهُ وَلَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّميعُ الْبَصيرُاللَّطيفُ الْخَبيرُ وَهُوَ عَلى كُلِ ّشَىْءٍ قَديرٌ...

انتهای پیام/ 121

ارسال نظرات
آخرین اخبار