خبرهای داغ:
رییس حوزه هنری استان قزوین اذعان کرد:

ترسیم چشم انداز حوزه هنری بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب

هوشمندی گفت: ترسیم چشم انداز بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به هدفمندی و تمرکز سرمایه های مادی و معنوی جامعه می انجامد.
کد خبر: ۹۲۵۹۱۳۶
|
۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین؛ در نشست کارشناسان و مسوولان واحدهای هنری این مرکز، رییس حوزه هنری قزوین؛ تعریف و طراحی برنامه های راهبردی، جامع و بلند مدت برای رسیدن به اهداف مطلوب را لازمه ی زندگی در عصر حاضر برشمرده گفت: بیانیه ی گام دوم انقلاب با اتکاء و پشتوانه ی چهار دهه تجربه ی متراکم و نگاه به آینده بر اساس ویژگی ها و عناصر فرهنگی جامعه ایران تنظیم و ارائه شده است.

وی افزود: تاکید بیانیه بر مباحث فرهنگی نشان ‌دهنده ی؛ نقش، اهمیت و قدرت فرهنگ در ساحت‌های مختلف جامعه اسلامی است که متاسفانه مدت‌ها تحت‌ شعاع عامل اقتصادی قرار گرفته بود.

وی یادآور شد: تجربه چهل ساله نشان داده، توسعه عرصه‌های گوناگون جامعه در گرو نگاه ویژه به فرهنگ نهفته است. بنابراین ضرورت، این مرکز با همکاری پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام(ره)، آینده نگاری راهبردی حوزه هنری استان را تدوین کرده و در همین راستا در نظر دارد در قالب نشست های تخصصی با حضور استادان مربوطه به جنبه های این بیانیه و مطالعات پیرامونی اش در خصوص؛ نقش و اهمیت بنیادین فرهنگ در تعالی و توسعه موزون جامعه بپردازد.

این مسوول فرهنگی «سبک زندگی» را از دغدغه های مقام معظم رهبری برشمرده خاطرنشان کرد: اهمیت و ضرورت مبحث سبک زندگی به عنوان مفهومی نوپدید، در پاسخ به پرسش هایی چون: مؤلفه های سبک زندگی، فرهنگ و توسعه فرهنگی مطلوب، بیش از پیش آشکار می گردد.

وی به نقش و اهمیت «آموزش» در تربیت فرهنگی جامعه پرداخت و گفت: تجربه انقلاب اسلامی ثابت کرد، فرهنگ امری کاملا اکتسابی آموختنی است که با آموزش های محسوس و نامحسوس منتقل می گردد، اساسا فلسفه وجود تعلیم و تربیت در جامعه انسانی بر اساس همین ویژگی استوار است بر این مبنا در برنامه ریزی حوزه فرهنگ باید به کمال رسیدن استعدادها و شایستگی های انسان در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

رییس حوزه هنری قزوین اضافه کرد: قناعت، ساده زیستی، کسب و کار حلال، اخلاق مداری، کمک به تولید ملی، توجه به منافع جمعی، کسب روزی حلال و... را در مقابل؛ مصرف گرایی، تجمل گرایی، بی توجهی به ارزش های اخلاقی، مدگرایی، سودمحوری، فردگرایی افراطی، خوش گذرانی، قانون گریزی و... را نمادهای دو الگوی زیستی و سبک زندگی برشمرد.

وی ضمن نقد نگاه حداقلی و تقلیل گرا به مقوله ی فرهنگ گفت: گرچه فرهنگ کارکردی ابزاری در رشد و تعالی جامعه دارد، اما ابعادش به همین جا محدود نمی شود و افزون بر این (فرهنگ) الهام بخش هدف هایی است که به زندگی معنا می بخشد. این ماهیت دوگانه ی فرهنگ به رشد اقتصادی کمک می کند و مهمتر آنکه؛ جنبه های دیگر زندگی را سامان می بخشد و به هدف هایی چون: حفظ انسجام اجتماعی و ارتقای ارزش های انسانی و معنوی و تقویت جامعه اسلامی یاری می رساند.

 

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار