پاک‌سازی دره لیر سیراف آغاز شد

سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف گفت: پاکسازی دره باستانی لیر از شاخص‌ترین آثار ارزشمند و مهم بندر سیراف که نمایانگر ذوق و نبوغ بالای ایرانیان در زمینه استحصال آب است، آغاز شد.
کد خبر: ۹۲۵۸۹۷۴
|
۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، سیدمهدی آذریان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: این دره حوضچه‌های متعددی دارد که به شکل دست‌کند در سنگ ایجاد شده و زمان بارندگی این حوضچه‌ها در ذخیره آب نقش زیادی داشته‌اند و علاوه بر این چاه‌های عمیقی نیز در سطح آن کنده شده که بیشتر آن‌ها هنوز هم آب شیرین دارند.

سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف ادامه داد: در سال‌های گذشته تاسیساتی برای برداشت آب از این چاه‌ها از سوی شهرداری و اداره آب روی عرصه این دره ایجاد شده که این سازه‌ها و تاسیسات سیما و منظر دره باستانی و حریم دید آن را مخدوش کرده بود.

آذریان یکی از اولویت‌های پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف را حذف الحاقات این دره تاریخی عنوان کرد و بیان کرد: کار حذف و تخریب این سازه‌ها آغاز شده و بزودی با پاکسازی این اثر تاریخی ارزشمند زمینه بازدید گردشگران با یک منظر زیبا و جذاب فراهم می‌شود.

دره لیر یکی واقع در شهر سیراف و استان بوشهر به دوره ساسانیان باز می‌گردد از مکان‌های تاریخی است که در دل خود باقی مانده‌های تاریخی متعددی از جمله غار، استودان، دخمه، آب انبار و سازه‌های آبی دارد.

در دل دره و در مکان‌های صعب العبور و ارتفاعات دره لیر استودان‌ها و دخمه‌هایی دست کن مشاهده می‌شود که این استودان‌ها نشان از حضور غیرمسلمانان در این منطقه دارند.

سیراف شهری باستانی واقع در شهرستان کنگان در استان بوشهر یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران که در فهرست آثار ملی ثبت است.

پایان خبر/

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
آخرین اخبار