مسئول سازمان بسیج طلاب استان زنجان در گفت وگو با "بسیج"

ولایتمداری و عزت نفس؛از ویژگی های اخلاقی برجسته امام رضا(ع)

مسئول سازمان بسیج طلاب استان زنجان با بیان اینکه ولایتمداری و عزت نفس از ویژگی های اخلاقی برجسته امام رضا(ع)می باشد،گفت:این ویژگی های اخلاقی سبب شده تا امام رضا(ع) به عنوان اسوه جامع و کامل عبودیت،بندگی، علم و کمالات شناخته شوند.
کد خبر: ۹۲۵۳۲۳۰
|
۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵

حجت الاسلام سید رضا مصطفوی در گفت وگو با خبرنگار بسیج زنجان با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی امام رضا (ع) بیان داشت:امام هشتم (ع)، مانند سایر معصومین به زیور فضایل اخلاقی و کمالات نفسانی آراسته و از هرگونه زشتی و رذائل مبری و منزه بودند.

وی با بیان اینکه گفتار و رفتار این امام بزرگوار برای همگان الگو و اسوه بود، خاطرنشان کرد:اصول و ضوابط آن حضرت در ولایتمداری در گفتگو با حاکمان و در برابر مردم همه جا مدافع اصول و مبانی اسلام بود؛ به گونه‌ای که همواره وفق موازین اسلام عمل کرده و مصلحت اندیشی نمی‌کرد و همین مهم سبب می‌شد تا منطق قوی حضرت رضا (ع) در تمامی مباحثات افراد را قانع، خاضع و مسحور می‌ساخت.

مسئول سازمان بسیج طلاب استان با اشاره به اینکه امام رضا (ع) به مردم عادی و طبقات پایین جامعه احترام خاصی قائل بود، افزود:ایشان با غلامان و فقرا هم غذا و هم سفره شده و در مقابل مستکبران بی اعتنائی می‌نمود و پیوسته در حفظ شرف و حیثیت افراد می‌کوشید.

حجت الاسلام مصطفوی با بیان اینکه امام رضا (ع) به اخلاق عالی و ممتاز آراسته بودند، تصریح کرد:یکی از یاران ایشان نقل می‌کند:من هرگز ندیدم آن حضرت در سخن گفتن با کسی درشتی کرده یا در خندیدن قهقهه بزند، چرا که خنده ایشان همواره تبسم بود.

وی با یادآوری اینکه پرهیزگاری و تقوای ایشان همواره زبانزد خاص وعام حتی دشمنان بود، اظهار داشت:همه دغدغه و اندیشه ایشان حفظ دین و اجرای وظایف الهی بوده و نجات بشریت را در پرهیزکاری و عبادت می‌دانست.

این مسئول سخاوت و بخشش امام رضا (ع) را از دیگر ویژگی‌های اخلاقی ایشان دانست و اذعان داشت:نقل است ایشان در روز عرفه یک سال تمام ثروت خود را در بین نیازمندان تقسیم نمودند.

مسئول سازمان بسیج طلاب استان با بیان اینکه یکی از اصول مشترک همه پیشوایان اسلام صبر و مقاومت است که امام رضا (ع) نیز اسوه بزرگ این دو خصلت است، ادامه داد:عزت نفس، چگونگی رفتار با خانواده، زیردستان و مردم عادی و برخورد‌های سازنده ایشان از دیگر ویژگی‌های اخلاقی است که سبب شده امام رضا (ع) به عنوان اسوه جامع و کامل عبودیت، بندگی، علم و کمالات شناخته شوند.

حجت الاسلام مصطفوی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از القاب امام رضا (ع) «رئوف» بوده و رافت نوعی شدت در رحمت را است، تاکید کرد:رافت عبارتست از عطوفت، لطف و رحمت خالص و شدید که آن حضرت به اعتراف دوست و دشمن دارای این خصوصیت بوده اند.

وی به سخنی از مرحوم آیت الله طباطبایی اشاره کرد و گفت:هرگاه انسان وارد حرم امام رضا (ع) می‌شود، احساس میکند که از در و دیوار رافت میبارد.

این مسئول با بیان اینکه امام رئوف در زمان حیات خود کانون مهر و عاطفه نسبت به مردم و مظهر عشق و محبت به آنان بود، عنوان کرد:خلاصه اینکه در طول حیات با برکت ایشان، خانه آن حضرت محل رفت و آمد و رجوع مردم به ویژه نیازمندان بوده و مکانی برای حل مشکلات آنان بود که بعد از شهادت امام رضا (ع) نیز حرم ملکوتی و سرشار از نور و معنویت ایشان کانون حل مشکلات مادی و معنوی مسلمانان بوده و رافت او شامل همه مسلمانان شیعه وغیرشیعه می‌باشد.

حجت الاسلام مصطفوی به مصادیق سبک زندگی اسلامی در سیره امام هشتم اشاره وتصریح کرد:سبک زندگی اسلامی و مصادیق زندگی در روایتی از آن حضرت نقل شده است که فرمودند: زندگی خود را به چهار قسمت تقسیم کن و بخشی را برای عبادت، بخشی برای کار وتامین زندگی، بخشی برای معاشرت و مصاحبت با افراد مورد اعتماد و بخشی برای تفریحات.

وی در پایان افزود:به عبارت دیگر امام رضا (ع) سبک زندگی اسلامی را در چهار جمله و دستورالعمل بیان فرمودند که یک مسلمان واقعی تک بعدی نمی‌شود بلکه باید دارای ابعاد متنوع در عبادت، کار و تلاش، آداب معاشرت و رفتار اجتماعی و بهره برداری از لذات باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار