خبرهای داغ:

تبدیل چشمه تلخاب معدنی سرخه به یک مرکز گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سرخه گفت: با همیاری مردم و مسولین خواهیم توانست چشمه تلخاب معدنی را به مکانی برای حضور گسترده گردشگران بدل نماییم.
کد خبر: ۹۲۴۸۹۵۰
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
بهمن اخلاقی در خصوص میراث طبیعی تلخاب شهرستان سرخه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه اظهار کرد: چشمه‌های آب معدنی تلخاب به لحاظ موقعیت جغرافیایی شش کیلومتر بعد از روستا و کاروانسرای لاسجرد، در جاده اصلی سمنان - تهران پس ار طی شش کیلومتر به ورودی چشمه آب تلخه می‌رسیم، حدوداً بعد از خروج از جاده اصلی بسمت شمال و طی پنج کیلومتر جاده خاکی به نیزار‌های زیبایی می‌رسیم که که چشمه آب تلخه در آنجا قرار گرفته است.
وی افزود: دو چشمه در آن منطقه قرار دارد که در اصطلاح محلّی به آن چَشمه و سیه کَله می‌گویند؛ که محدوده استخری شکلی را بوجود آورده است و تقریبا ابعاد آن ۲۰ در ۱۲ و عمق آن نیز ۱ تا ۷ متر متغیر می‌باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سرخه اضافه کرد: به علت ازدیاد گوگرد در این چشمه‌ها مزه آن تلخ و غیرقابل شرب است و به همین علت به چشمه تلخاب با خواص درمانی مشهور شده است.
اخلاقی اذعان داشت: هرساله خصوصاً در فصل تابستان، گردشگران زیادی، حدوداً چند هزار نفر در طول سال از این چشمه بازدید و از خواص درمانی آن استفاده می‌نمایند.
وی با اشاره به اینکه نخستین اقدام میراث فرهنگی، ثبت این اثر در تاریخ ۰۹/۱۱/۱۳۹۷ به شماره ۴۹۸ بعنوان یک میراث طبیعی در فهرست آثار ملّی بوده است؛ گفت: طبق بررسی‌های شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی کشور، قدمت این چشمه مربوط به دوره کواترنری و یا ترشیاری می‌باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سرخه با بیان اینکه از جمله اقداماتی که میراث فرهنگی انجام داده است مربوط به پژوهش و ثبت این اثر است؛ افزود: ثبت اثر به نوبه خود الزامات و حرائمی را به همراه می‌آورد، که در حفظ اثر طبیعی و مصون نگه داشتن از صدمات و آسیب‌ها بسیار موثر خواهد بود. براساس ضوابط، حریم این میراث کهن طبیعی به شعاع ۵/۲ کیلومتر از هر جهت تعیین شده و طبق آن همه مجموعه‌ها ملزم شدند، تا هیچ گونه عملیات، برداشت و تغییراتی در حریم چشمه انجام ندهند.
اخلاقی خاطرنشان کرد: مساله مهم مربوط به بهره برداری این چشمه معدنی می‌باشد، که به صورت جدی توسط میراث فرهنگی در حال پیگیری است. در حال حاضر نیز افرادی اعلام آمادگی نموده و مراحل کار نیز در حال انجام می‌باشد، امیدواریم با ورود بخش خصوصی اقدامات مطلوبی در خصوص گردشگری این منطقه انجام گیرد.
وی با اشاره به اینکه انتظار ما از مسولین توجه بسیار ویژه به این ثروت خدا دادی، بازدید از این منابع معدنی و تلاش برای حفظ این میراث طبیعی می‌باشد: با هدف جذب گردشگر و تثبیت این چشمه اقدامات موثری در حال پیگیری و انجام می‌باشد. همچنین باید هر دستگاه در راستای وظایف سازمانی در ایجاد زیر ساخت‌ها و حفظ و نگهداری این اثر و رعایت حرائم و عدم صدور مجوز برداشت از این اثر در حفظ این اکو سیستم بی نظیر ما را یاری فرمایند.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سرخه در پایان گفت: متاسفانه باتوجه به عدم وجود زیرساخت و امکانات کافی برای جذب و حفظ گردشگران، قاعدتاً تبلیغات گسترده‌ای صورت نخواهد گرفت.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار