نماینده مردم کنگان در گفت‌وگو با "بسیج"مطرح کرد:

تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس، بدون لابی

نماینده مردم کنگان گفت: آیین‌نامه داخلی مجلس در رابطه با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی می‌تواند از اعمال لابی برای ورود به کمیسیون‌ها جلوگیری کند.
کد خبر: ۹۲۴۵۵۷۱
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱

حجت الاسلام والمسلمین موسی احمدی نماینده مردم کنگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، در رابطه به تعیین کمیسیون‌های تخصصی در مجلس یازدهم اظهار کرد: طبق تبصره یک ماده 36 آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور اینکه کمیسیون‌ها به سمت و سوی تخصصی بروند راهکارهای ارائه شده، به عنوان مثال در تبصره یک این ماده انتخاب نماینده در کمیسیون بر اساس امتیاز دهی و دستورالعمل اجرایی بر مبنای شاخص تحصیلات، سوابق اجرایی مرتبط با کمیسیون، سابقه نمایندگی، سابقه عضویت در کمیسیون و غیره صورت می‌گیرد که توسط توسط هیات رئیسه مجلس و کمیسیون تخصصی این امتیازدهی صورت می‌گیرد.

احمدی در نظر نگرفتن اعتراض قانونی در این تبصره را به عنوان یک ایراد عنوان کرد و گفت: این آیین‌نامه در مجلس دهم به تصویب رسید اما زمان اجرای آن به دلیل اینکه در هر دوره مجلس تنها یک‌بار اعضای کمیسیون‌ها مشخص می‌شود به مجلس یازدهم رسید. متاسفانه جای برای اعتراض دیده  نشد، چنانچه بنا بود اعتراضی صورت بگیرد باید قانون این را در نظر می‌گرفت.

وی اعتراض برخی از نمایندگان مجلس یازدهم در رابطه با عضویت در کمیسیون‌ها را این‌گونه تشریح کرد: نحوی امتیازدهی و دستوالعمل‌های موجود در این آیین‌نامه مشکلاتی را برای برخی از همکاران بنده که برای اولین بار وارد مجلس شدند ایجاد کرده است چرا که برخی از آن‌ها تنها دارای مدرک تحصیلی هستند و امتیازاتی که برای این تحصیلات در نظر گرفته شده کمتر از نمایندگانی است که دارای سابقه نمایندگی هستند.

نماینده مردم کنگان افزود: در بحث دریافت امتیاز سوابق اجرایی و نمایندگی برای عضویت  افراد در کمیسیون‌ها،  منتخبینی که تنها سابقه تحصیلی دارند  هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند چرا که این مصوبه قانونی مجلس است.

به گفته احمدی اعضای هر کمیسیون حداقل 23 نفر باید باشد و با این شرایط هیچ فردی و نماینده‌ای بدون کمیسیون نمی‌ماند.

احمدی در بخشی دیگری از سخنان خود از کلیات این آیین‌نامه دفاع کرد و گفت: با توجه به اینکه در دوره‌های قبل برخی از نمایندگان با لابی و رایزنی عضو کمیسیون‌های خاص می‌شدند در نتیجه وجود این آیین‌نامه و تبصره می‌تواند از اعمال لابی برای ورود به کمیسیون‌ها جلوگیری کند و به تخصصی‌تر شدن کمیسیون‌ها کمک کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار