خبرهای داغ:

حرکت بر ریل خودکفایی با تغییر سبک زندگی / خرید کالای لوکس موجب وقفه در تحقق اقتصاد مقاومتی است

سبک زندگی انسان ها علاوه بر رفتار و طرز تفکر، استفاده از امکانات و فناوری ها را نیز شامل می شود و از سوی دیگر استفاده از کالای لوکس و غیرمصرفی که تنها جنبه تجملگرایی دارد، در سبک زندگی بر پایه اقتصاد مقاومتی نهی شده است و اگر کسی می خواهد گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد، باید سبک زندگی خود را بر این مبنا تنظیم کند.
کد خبر: ۹۲۳۹۸۴۹
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشوری خبرگزاری بسیج، وجوه اقتصاد مقاومتی به حدی گسترده است که از خردترین رفتار اقتصادی مانند استفاده از کالای تولید داخلی تا کلان ترین مسائل همچون رفع تحریم ها را شامل می شود و همه این مسائل به صورت مستقیم و غیر مستقیم در محقق شدن اقتصاد مقاومتی اثرگذار است.
اما در یک نگاه کلی می توان این عوامل را در ۳ وجه کلان مدیریتی، در بخش سیاست گذاری های اقتصادی دولت، نوع رفتار تولیدکنندگان و مردم به عنوان مصرف کنندگان تقسیم کرد.
ارائه تسهیلات برای تشویق تولیدکنندگان، تنظیم قوانین صادرات و مالیات بر واردات، اولویت بندی واردات، تنظیم نظام بانکی کشور، کاهش تورم و جلوگیری از احتکار از جمله اقدامات دولت محسوب می شود و شاید بتوان گفت تولید محصولات اولیه و استفاده از کارشناسان و متخصصان داخلی و ممانعت از موج سواری بر روی تورم و افزایش بی منطق کالاهای تولید شده، از مهمترین اقدامات تولید کنندگان است.
ولی مردم همواره خواه در نقش تصمیم سازی و خواه در نقش حمایت از تولید داخلی موثر هستند، به حدی که می توانند با تغییر رفتار مصرف خود، به روند تولید داخلی تاثیر بگذارند.
بر همگان آشکار است که کشوری به اقتصاد مقاومتی و درون زا دست پیدا می کند که تولیدکنندگان آن در زمینه تهیه نیازهای اولیه کشور خودکفا باشند. شاید مجبور باشند در برهه ای از زمان، مواد اولیه را از کشورهای دیگر به صورت خام وارد کنند اما فراوری آن بر عهده متخصصان در شرکت های داخلی است.
همچنین یکی از مهمترین عرصه های تعیین کننده تولید، بازار تقاضا است و تا زمانی که مصرف کنندگان تقاضای کالای لوکس داشته باشند، بازار تولید به جای پرداختن به تولید محصولات و زیرساخت های کلان کشوری به سمت تولید محصولات لوکس حرکت می کند و واردکنندگان نیز تحت تاثیر این حجم از تقاضا، به جای وارد کردن محصولات خام برای کارخانه ها، ورود کالای لوکس را اولویت کاری خود قرار می دهند، کالایی که تنها بر تجملات می افزاید و تاثیری بر زندگی مردم ندارد.
اما یکی از تجربیات موفق در ایام کرونا، خودکفایی در زمینه تولید محصولات بهداشتی بود. نه تنها مردم ایران بلکه همه جهان به عینه مشاهده کردند که با تحریم هایی که کشور در واردات ماسک مواجه بود، مجبور شد به سمت خودکفایی حرکت کند و در سایه آن چند شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی احیا شدند تا توانستیم در مدت کوتاهی از وارد کننده به صادرکننده این محصولات تبدیل شویم. این خودکفایی علاوه بر بی نیازی به واردات این کالا، به لطف راه افتادن چند کارخانه و کارگاه، تعدادی از بیکاران دوباره به شغل خود فراخوانده شدند و مهمتر از آن قیمت محصولات بهداشتی، برای مصرف کنندگان کاهش پیدا کرد.
با مرور این روند در زمینه تولید ماسک، به خوبی می توان ارزش تولید داخلی را متوجه شد، تحریم های خارجی باعث شد ما به خودکفایی داخلی برسیم و از سوی اقتصاد دانان اسلامی همچون دکتر حجت الله عبدالملکی تأثیر تحریم های خارجی بر اقتصاد ایران تنها ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد دیگر آن مربوط به تحریم های داخلی است.
در تحریم های داخلی رفتار مصرف کنندگان بسیار موثر است که در زمینه رفع تحریم های داخلی و حمایت از تولید ملی، سرمایه گذاری بر روی شرکت هایی است که به این تولیدات می پردازند، ولی تا زمانی که اکثر مردم به خرید دلار و انبار کردن سکه فکر می کنند، سرعت تحقق اقتصاد مقاومتی کُند خواهد بود.
همچنین، همانطور که پیشتر بیان شد بازار عرضه تحت تاثیر تقاضای مصرف کننده است و مردم هستند که می توانند مسیر تولید را تغییر دهند، درخواست کالای ایرانی و حمایت از تولیدکنندگان مهم است اما درخواست چه نوعی از کالا نیز اهمیت دارد!
اقتصاد مقاومتی برگرفته از مکتب اقتصاد اسلامی است که در آن صفت قناعت بسیار مورد توجه است، بنابراین مصرف کنندگان باید با پرهیز از خرید کالای لوکس که نشأت گرفته از تجمل گرایی و تحت تاثیر سبک زندگی غیراسلامی است، گامی موثر در این زمینه بردارند و با جهت دادن به مسیر تولید از کالای لوکس به سمت کالاهای اساسی، قطار اقتصاد کشور را بر ریل خودکفایی قرار دهند.

طنین یاس
انتهای پیام/زم

ارسال نظرات
آخرین اخبار