خبرهای داغ:
یادداشت:

گونه‌شناسی مردم کوفه در زمان امام حسن(علیه السلام)

عمل مومنان انقلابی به وظایف خود، شکست توطئه نفوذی های دشمن و انقلابی نماها و جذب سایر طیف های جامعه را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۹۲۳۹۳۰۸
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ مردم کوفه در زمان امام حسن مجتبی (علیه السلام ) را می توان به چند دسته تقسیم کرد :

  • امویان:

که به‌عنوان ستون پنجم و نفوذی دستگاه معاویه در کوفه عمل می‌کردند و از سران اینها می‌توان عمربن‌سعد و عَمروبن‌حُریث را نام برد.

  • خوارج:

کسانی که فقط به درگیری با سپاه شام می‌اندیشیدند؛ البته نه از نگاه و رویکرد امام حسن(علیه السلام)؛ بلکه براساس مبانی خود در تکفیر اهل شام. اینها خود را از امام حسن(علیه السلام) هم اتقلابی‌تر می‌دانستند و شمربن‌ذی‌الجوشن و شَبَث‌بن‌رِبعی از سران این گروه بودند. اینها برای حضرت هزینه درست می‌کردند و شاید بتوان گفت که نقش این گروه در تحمیل صلح بر امام حسن(علیه السلام) زیاد بود. عجب اینکه آنها در ادامه کار به‌سمت معاویه چرخیدند!

  • شکاکها:

کسانی که فریب خوارج را خورده بودند؛ اما هنوز در سلک آنها درنیامده بودند. اگرچه که مخالفتی از اینها سرنمی‌زد، اما قابل اعتماد نیز نبودند.

  • الحمراء:

که حدود بیست‌هزار جنگجوی تازه ه‌مسلمان و غیرعرب بودند و به‌دلیل ناآشنایی با معارف حقیقی اسلام، به‌راحتی گول می خوردند. همین ها بودند که  در ماجرای همراهی امام حسن(علیه السلام) و قضیه عاشورا،  به‌نفع امویان حرکت کردند واز روی نا آگاهی  به دشمنان ائمه(علیه السلام) پیوستند .

شیعیان:

مردمانی بابصیرت که پابه‌رکاب حضرت، آماده جنگ و مبارزه بودند ولی تعدادشان اندک بود.

حال نوبت آن است که از تاریخ درس بگیریم:

اگر معاویه را نماد «دشمن خارجی» بگیریم، شاید بتوان راهبردها و راهکارهای او را بر حرکات دشمنان مختلف نظام اسلامی تطبیق کرد. برخی را از عاقبت تقابل با خود می‌ترسانند و برخی دیگر را با تطمیع و تهدید از میدان به‌در می‌کنند.

نیروهای داخل جامعه هم شامل همان تقسیم‌بندی بالا هستند:

«نفوذی‌ها» که دل در گرو دشمن دارند و پازل دشمن در داخل کشور را تکمیل می‌کنند.

خوارج که همان انقلابی‌نماها هستند  که همیشه دچار افراط و تفریط می شوند و با تند روی ها ی خود  برای انقلاب هزینه‌سازی می‌کنند.

شکاک‌ها که  تحت تاثیر شایعات فضای مجازی و کم‌کاری نیروهای انقلاب و احیاناً خلاف کاری های  انقلابی‌نماها یا نفوذی‌ها قرار می گیرند و نسبت به اصل نظام و کارآمدی آن تردید می کنند .

الحمراء را شاید بتوان بر افرادی تطبیق کرد که هم شور و هیجان و قدرت‌عمل دارند ولی مطالعه کافی ندارند لذا فهمشان از مبانی انقلاب و اسلام، به‌اندازه کافی نیست. به همین دلیل باید به آنان آگاهی و بصیرت لازم را داد؛ وگرنه خدای‌ناکرده ممکن است فریب بخورند و جزء ریزش های انقلاب شوند .

و نهایتا انقلابیون مؤمن و با بصیرت ، که به آرمان های انقلاب وفادارند و با فهم درست از تحولات داخلی و بین‌المللی، همواره پای کار انقلاب مانده و با همه سختی‌ها و مشقت‌ها، کار انقلاب را پیش برده‌اند.

نتیجه :

تاریخ چیزی جز برآیند این نیروها بر هم نیست. پس هرگاه مؤمنان انقلابی که متناظر بر شیعیان مخلص دوران امام مجتبی(علیه السلام) هستند، به وظایف خود عمل کنند و با شکست توطئه نفوذی‌های دشمن و انقلابی‌نماها، سایر طیف‌های جامعه را به خود جذب کنند و آنها را هدایت کنند، قاعدتا می‌توان آینده جامعه را آینده‌ای مطلوب و تضمین‌شده دانست؛ آنچنان‌که در دوران انقلاب اسلامی، این اتفاق رخ داده است.

یادداشت: دکتر امیرحمزه مهرابی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار